Efkes vergelijken…
Een van de betere en plezantste auto’s die we tot op de dag van vandaag mochten ervaren is sowieso een klassieker onder de berlines sportwagens, de BMW M3 (Competition). Een krachtpatser die we niet zo heel lang geleden nog een week getest hebben op de openbare weg én, de plaats waar hij echt thuis is, tijdens een dagje Circuit Zolder. Twee momenten waar we lyrisch over zijn.
Toch zaten we nog met één vraag. Hoe zou diezelfde nieuwe M3 zich gedragen met een handbak? En dus niet met de waanzinnig knappe en gesofisticeerde achttraps M Steptronic Drivelogic? Wél, het antwoord kenden we snel nadat wij een 480 pk-sterke grijze duivel af de parking van de hoofdzetel van BMW Belux in Bornem reden.
480 pk? Ja, de manuele zesbak moet het met dertig paardjes minder doen dan zijn 510 pk-sterke Competition-broertje. Maar of je daarmee het gevoel hebt dat hij minder snel is of minder power heeft? Niet echt neen! Al heeft het ons toch een tweetal dagen gekost alvorens we de juiste verhouding van de toch wel nerveuze manuele M3 hadden gevonden.
Een manuele M 6-versnellingsbak met een perfecte spreiding en korte, precieze schakelwegen maakt een bijzonder intensieve interactie tussen bestuurder en wagen mogelijk
Hoe langer we ermee reden, des te plezanter het werd. Het schokkend opschakelen verdween en de motor evolueerde van nerveuze drum & bass-geluiden tot een ritmisch symfonisch klassiek orkest. En dat is ook wat ze ons in Bornem hadden beloofd, zijnde “Een manuele M zes-versnellingsbak met een perfecte spreiding en korte, precieze schakelwegen die een bijzonder intensieve interactie tussen bestuurder en wagen mogelijk maakt.”
Dit alles maakt deze M3 ook uniek ten opzichte van zijn concurrenten. Puristen en liefhebbers van een koppeling aan de linkervoet hebben weinig tot geen alternatief meer. Mercedes (AMG) of Audi lieten de koppeling al langer, euh, links liggen en ook een supersport berline als de Giulia Quadrifoglio is tegenwoordig enkel maar te verkrijgen met een (semi-)automaat.
Verder kunnen we alle positieve zaken die we tijdens onze test met de M3 Competition al neerschreven gewoon opnieuw bevestigen. En voor zij die zich afvragen of de handbak ook zijwaarts kan gezet worden? Als we even door de BMW M Drift Analyzer scrolden zijn er toch mooie hoeken en afstanden opgemeten. Gezien je ten alle tijden dit totaal overbodige, doch leuke extraatje kan activeren gaan we nog veel filmpjes viraal gaan op YouTube. Bandenleveranciers wrijven zich ongetwijfeld nu al in de handen.
Conclusie of beter, welke versie geniet onze voorkeur?
Moeilijk. Een keuze vandaag kan morgen zo maar ineens anders zijn. Het plezier van de manuele zesbak is als ware petrolhead niet te evenaren eens je linkervoet, je brein en je rechterhand perfect synchroniseren. Alleen stellen we ons de vraag of je dit ten alle tijden kan etaleren op onze Vlaamse wegen, die nu niet direct bekend staan voor het creëren van momenten die je eerder in Spa-Francorchamps beleeft.
Wij kiezen, met wat spijt in het hart, dan ook voor de zachte en aangename achttraps automaat. En dit om drie reden…
1 de dagelijkse file op de E34 richting Ring van Antwerpen
2 het idee om 510 in plaats van 480 pk te hebben
3 het gevoel dat we bij een ‘gewone’ M3 de ‘Competition’-badge missen