MenStyle Road Test: Mercedes-AMG GLB 35 4Matic

De praktische en snelle familiewagen…

Woensdagmiddag 15u…kind 1 naar de hockey, kind 2 naar het paardrijden, kind drie naar de muziekschool. Hoe geraak je als ouder op korte tijd overal en slaag je er zelfs in ook nog tijd voor jezelf te creëren? Een snelle, vlotte, praktische en comfortabele familiewagen. Wat dacht je van de Mercedes-AMG GLB 35 4Matic, optioneel zelfs tot zeven plaatsen?

35? Maakten we hier een kleine typfout? Is het niet 45 zoals in de GLA? Neen hoor! Mercedes vindt dat voor de GLB een ’35’ meer dan volstaat. En vinden wij dit ook? Hoewel het voor ons altijd meer mag zijn, kunnen we ze in Stuttgart en Affalterbach geen ongelijk geven.

Daar we op de Europese wegen, met uitzondering van de Duitse Autobahn, toch niet overal ongelimiteerd kunnen doorrijden lijkt ons 306 pk (en 400 Nm) voor een op families gerichte compacte SUV meer dan voldoende. De tweeliter-turbo viercilinder spurt dan ook lineair in een vlotte 5,2 seconden naar 100 om pas te stoppen bij 250 km/u. Lineair? De kindjes op de achterbank gaan in ieder geval niet morsen met hun drankjes wanneer ma of pa aan het rode licht even die Johnny in zijn Honda Civic op zijn plaats zet. Het gaat allemaal smooth én toch smooth op die kleine, doffe en heerlijke plof bij het schakelen na. Het is en blijft een AMG en daar hoort uiteraard ook een soundtrack bij.

Dat hij vlot en snel is, hebben we bij deze al gezegd. Maar is hij ook even dynamisch op bochtige plattelandswegen? Ook hier moeten we gewoon ‘JA’ zeggen. Ook hier is deze SUV in zijn sas onder andere dankzij een elektronisch gestuurde multiplatenkoppeling die het volle vermogen van de voorwielen kan verdelen over beide kanten, een stijf en harder afgeveerd koetswerk. Dus ook op bochtigere wegen is het voor vele wagens een hel om de vlotte tred van deze GLB, die toch wel wat hoger en langer is dan de gemiddelde gezinswagen, bij te houden.

En moest het toch ergens fout blijken te gaan, zijn er uiteraard nog altijd de opgewaardeerde AMG-schijven die dit bootje snel tot stilstand laat komen eens de ankers (bruut) worden uitgegooid.

Kostprijs van dit alles? Starten vanaf 57.354 euro. Gooi daar nog wat opties bij en je hebt, zoals ons testexemplaar eentje van 72.279 euro, inclusief BTW. En dan blijft natuurlijk de vraag, is de meerprijs van zo’n 10.000 euro het waard om een AMG GLB 35 te verkiezen boven bijvoorbeeld een best ook wel vlotte GLB 250 met AMG-pakket?

Zonder naar ons budget te kijken en puur op gevoel zeggen wij uiteraard ja. Maar of dat verstandig is, laten we over aan onze boekhouder.

Conclusie:
Daar wij (nog) geen drie kinderen hebben en dus (nog) niet zoveel ruimte nodig hebben, zouden we, puur subjectieve en persoonlijke benadering, ons heil eerder gaan zoeken in de AMG-45-reeksen. Dat neemt niet weg dat deze compacte, doch ruime, SUV een uitstekende keus zou zijn voor zij die willen spelen met ruimte, vlotheid en toch ietwat exclusiviteit. Dit is een fantastische gezinswagen die weinig gelijke kent. En hoewel we niet graag in stereotypen denken, is dit gewoon de SUV voor de stoere ‘soccer-mom’.

Foto’s: Whatmatters/Henny Seroeyen

You May Also Like

Giulia GTA: de opmerkelijke terugkeer van een Alfa Romeo-legende

Wat een bom! Tijd om terug een afspraak te maken op Balocco, oftewel het ...

De 4X4 Jeep dag staat in teken van “Trail Rated”

Een 4X4 feest op de 4e dag van de 4e maand… Vandaag is het ...

Roadtrippen na Corona? In een VW ‘e-Bulli’ graag!

Wie van je maten neem je mee?  Het zijn barre tijden. Opgesloten zitten en ...