MenStyle On Tour: Launch BMW M5 & vlammen op Spa-Francorchamps

Weer iets afgevinkt op onze bucket list…

Afgelopen maandag, 22 juni, was een historisch moment voor uw hoofdredacteur, en tegelijk ook in de geschiedenis van BMW op Francorchamps. De constructeur uit Beieren koos het mooiste circuit van de wereld uit voor de fysieke wereldpremière van de gloednieuwe BMW M5. Voor het eerst kon de internationale autopers, waaronder naast ons ook de wereldberoemde carblogger ‘POG’, deze mythische volbloedsportwagen in het echt zien.

Als dessertje werd ook de nieuwe 4-reeks coupé voorgesteld. Het werd een mooi weerzien tussen Francorchamps en BMW, dat kan terugblikken op liefst 24 overwinningen in de legendarische 24-urenrace op het circuit in de Ardennen.

Over de nieuwe M5 hadden we al wat geschreven. Als we deze volbloed sedan bekijken, is alles in vergelijking met zijn voorganger wat scherper, tikkeltje stoerder en zijn er nieuwe kleurtjes. Zo zien we nieuwe en nog meer aerodynamische bumpers, herwerkte nieren (grille nvdr), aangescherpte lichtblokken en binnenin een grotere display (12,3 inch) inclusief nieuwe features. Met de M Mode-knop op de middenconsole heb je nu de keuze tussen de rijmodi Road en Sport. Zij die gaan voor de M5 Competition krijgen daar nog een specifieke Track-circuitstand bovenop.

Onderhuids blijft alles zowat onaangeroerd. De BMW M5 draait nog steeds op volle toeren met een 4,4 liter V8-biturbo van 600 pk en 750 NM, of indien je kiest voor de Competition, 625 pk. Schakelen doe je met de M Steptronic-achttrapsautomaat. Zo schiet de M5 in 3,4 seconden naar 100, in 11,1 naar 200. De Competition doet er respectievelijk 3,3 en 10,8 seconden over. Stoppen met versnellen doet hij op 250 km/u en met het M Drivers’ Package, 305 km/u. Snelheden die we alleen zullen terugvinden op de Duitse Autobahn of het circuit, Spa-Francorchamps bijvoorbeeld.

Dat Francorchamps de natuurlijke biotoop van de BMW M-wagens is, konden we afgelopen maandag na de presentatie dan ook aan den lijve ondervinden, toen we zelf bij het vallen van de avond en een heerlijke maaltijd rondjes mochten rijden op het magische en prachtige circuit in de Ardennen.

In een treintje van drie mochten we achter onze instructeur, die ons de kneepjes van het vak en de trucjes van Spa leerde kennen, eerst plaatsnemen in een BMW M2 en later in een BMW M8 Competition om met dikwijls snelheden ver boven de 200km/u de ultieme Spa-Francorchamps ervaring te beleven. Ooit ‘flat’ de Raidillon oprijden was iets waar we ooit van droomden, het ‘flat’, omwille van net iets te weinig downforce, bleef een droom, het rijden niet.

Mochten we een favoriet kiezen, was het toch wel de BMW M2. Deze was speelser, uitdagender en gewoon sneller tijdens een rondje Spa. Of lag dit aan ons? Dat kan natuurlijk ook. Toch, hoewel er 215 PK verschil zit (410 voor de M2 en 625 voor de M8) ondervonden we weinig tijdsverschil. Het betere en snellere bochtenwerk in de lichte BMW M2 maakte voor ons het verschil. De gaatjes die vielen in deze bochten werden wel wat dicht gefietst met de zwaardere, krachtigere en vierwielaangedreven M8 op de lange rechte stukken die het zeven kilometer lange Francorchamps rijk is maar dit was net niet voldoende om in (tijdspanne) extremis toch aan het langst eind te trekken. Maar zoals gezegd, het kan aan ons hebben gelegen als je weet dat de M8 Competition zowat de zelfde tijd neerzet als een Porsche 911 Carrera S en 18 seconden sneller is dan de BMW M2 op een bochtige Nürburgring.

Maar we hebben het niet over de ‘Ring’, wel over het mooiste circuit ter wereld, Spa-Francorchamps. Een circuit waar voor BMW motorsportgeschiedenis is geschreven met maar liefst 24 BMW-overwinningen in de 24 Uren van Spa-Francorchamps.

Inderdaad, in de geschiedenis van de ‘moderne’ 24 Uren van Spa-Francorchamps, die startte in 1964, vinden we liefst 24 keer een BMW op de eerste plaats van de wereldbekende etmaalrace. Een indrukwekkend gegeven dat bovendien te danken is aan de sterke prestaties van heel wat Belgische teams en Belgische rijders. Ronkende namen als Jacky Ickx, Tassin, Van de Poele, Snijers, Duez, de Radigues, Martin,… en een Jens Aerts in dromenland wonnen in een BMW de 24u.

 

 

You May Also Like

Kamperen met een Skoda Enyaq? Dat doe je met een Enyaq FestEval

Laat Pukkelpop, WeCanDance of Kamping Kitsch maar komen  Roadtrippen met een elektrische auto? Het ...

MenStyle Road Test: Jeep Compass 1.3 Turbo (150pk)

Een dagje cruisen in de Brusselse rand… Of we goesting hadden in een lunch ...

Dakloze O₂ gaat in productie als Polestar 6

Haren in de wind  De elektrische roadster, die in maart in Los Angeles werd ...