Na de korte introductie, nu de lange test…
In afwachting van volledige elektrificatie is ook Alfa Romeo, en misschien wat laat, op de PHEV-kar gesprongen. Neen, niet in de Giulia of Stelvio, wel met hun laatste creatie, de Tonale. We konden deze Italiaan al tijdens de wereldpremière in Milaan over Alfa’s huiscircuit jassen maar voor een echt uitgebreide test was het afwachten tot nu.
Eerst en vooral, wat is het? Wel, de Tonale Q4 plug-in Hybrid is de (voorlopig) krachtigste versie van de nieuwste Alfa-telg en deze 280 pk sterke PHEV kan bestempeld worden als het beste in termen van prestaties en accuduur. Het geavanceerd hybride systeem koppelt een 1,3-liter, 180 pk MultiAir viercilinder turbomotor aan een elektromotor. Die laatste levert een maximumvermogen van 90 kW en een koppel van 250 Nm op de achteras. De lithium-ionbatterij van 306 volt en 15,5 kWh biedt een elektrisch bereik van meer dan 80 km in de stadscyclus en meer dan 60 km totale actieradius, waardoor de Tonale Plug-In Hybrid Q4 op papier één van de meest efficiënte plug-in hybride SUV’s is. Maar is dat ook zo?
Voor we dit uitgebreid bespreken gaan we eerst toch even kijken naar de looks. Een beetje ‘braver’ dan de concept die we in 2019 ook live mochten onthullen blijft het gewoon een wondermooie kleine SUV. Hij is elegant, kent een mooi lijnenspel en is qua design wel degelijk eentje waarvan de concurrentie hoopte hem zelf te hebben ontworpen.
Helaas zien we dat binnenin minder. Daar waar het interieur van de Giulia of Stelvio ook niet uitblonk met allerhande technische en digitale toeters en bellen, is het bij de Tonale niet anders. Het blijft allemaal wel best sportief, niet gesofisticeerd en makkelijk hanteerbaar. Goed over de hele lijn… zolang je die lijn niet trekt onder het stuur. Daar waar op ooghoogte alles best mooi en kwalitatief afgewerkt lijkt, is er wel wat bespaard op alles wat niet op ooghoogte zit. De automaat bijvoorbeeld blinkt helemaal niet uit Italiaanse elegantie en lijkt recht uit een robuuste Amerikaan te komen… de link met Jeep? Zou best kunnen maar voor ons mocht het hier net wat subtieler, eleganter,… Italiaanser gemogen.
Alfa Romeo pretendeert een wagen te hebben gebouwd die evengoed moet rijden als hoe hij eruit ziet. De eerste meters over het circuit lieten al een goede indruk maar sportief tot op de limiet op circuit jassen met alle hulpmiddelen uit is natuurlijk een ander gegeven als het gaat om onze heerlijke Belgische wegen vol verkeersdrempels, putten, botte kasseien,… en ga zo maar door.
Sportief en dynamisch, zeker in Dynamic modus, is de Tonale zeker wel maar wie daarbij ook op zoek is naar demping en comfort moeten we mogelijks doorverwijzen naar een Duitse concurrent of eerder een Fransman uit het eigen Stellantis-moederhuis. Wél is hij aangenaam, wendbaar en licht. Het stuurgevoel is uiteraard niet zo messcherp als een geweldige Quadrifoglio, maar we kunnen het ook niet onscherp noemen. De ophanging doet goed zijn werk en laat enige speelsheid toe zodra je hem tegen de limieten jaagt. Het is duidelijk dat het geavanceerde 4×4 hybride systeem, dat de twee aandrijfsystemen niet fysiek met elkaar verbindt, zijn werk doet en alles ook binnen de lijntjes houdt. Het geeft je als bestuurder ook een aangenaam veilig gevoel. Iets minder aangenaam is het comfort. Hij is best hard (zeker ook met 20″-velgen met laagprofielbanden) en ook de geluidsdemping kon beter. Een toertje Parijs-Roubaix (of de botte kasseien aan ‘De Vogelenzang’ waar ook de Scheldeprijs voorbijkomt) kan je dus best vermijden tenzij je geen gesprek wilt voeren met je passagiers of een kristalheldere Spotify-lijst door de boxen wil jagen natuurlijk.
Prestaties? De Tonale Q4 spurt in een zeer respectabele 6,2 seconden naar 100 km/u en topt af op een top van 206 km/u. Het gevoel van kracht bij acceleratie wordt versterkt door het e-AWD-systeem: de onmiddellijke inzet van 100% van het beschikbare koppel van de elektromotor doet de achteras reageren zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Zuiver elektrisch lukt een top tot 135 km/u.
Over de elektrificatie zelf kunnen we kort zijn. 50 kilometer actieradius is best ok voor zij die kortbij huis werken of niet zo’n grote verplaatsingen moeten doen en ergens snel (of op kosten van de baas) kunnen laden. Toch worden de zuivere elektrische kilometers snel uitgehold als je echt hybride rijdt. De elektrische kilometers verdwijnen als sneeuw voor de zon en voor je het weet ben je op pad met een meer dan 1.800 kilogram zware kleine SUV die niet meer kan rekenen op zijn batterijen en dus zijn elektromotor. Het blijft dus zaak je elektrisch verbruik goed te monitoren en te plannen zodat je op de plaatsen waar zuiver elektrisch rijden wenselijk is, je het ook goed kan doen.
Iets wat wij niet goed gedaan hebben overigens want met een gemiddeld gecombineerd verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer tijdens onze testweek zou Greta Thunberg ons persoonlijk de les komen spellen mocht ze hiertoe de kans krijgen. Met zo’n verbruik en een niet zo’n grote tank (die net als de koffer wat in volume ingeperkt werd om de 200 kilogram zware batterijen weg te moffelen) betekent dit wel dat je om en bij de 360 kilometer aan het tankstation staat.
Lange reizen? Niet zo ideaal dus en zeker niet als je naast de afstand ook een langere periode weg wilt met het gezin. Zo zal het niet zo evident zijn om een paar koffers, laat staan nog een kinderwagen, mee te zuilen in de tot slechts 385 liter bepekte koffer.
Conclusie
De Alfa Romeo Tonale is een wondermooie wagen met degelijke tot zelfs uitstekende prestaties. Het weggedrag is levendig en vlot ondanks zijn, typisch PHEV, hogere gewicht. 50 kilometer zuiver elektrisch rijden is voor veel mensen waarschijnlijk wel genoeg al moeten we hier wel de kanttekening maken dat je dit goed moet monitoren. Voor je het weet trek je de batterij op de snelweg of secundaire weg leeg en kan je geen gebruik meer maken van een zuivere elektrische ondersteuning wanneer het, in de stad bijvoorbeeld, helemaal tot zijn recht zou kunnen komen. En lege batterijen betekent een pak minder vermogen voor een, in vergelijking met niet geëlektrificeerde Tonale, 200 kilogram zwaardere wagen. We hoeven je niet te vertellen wat dat doet naar prestaties én verbruik.
Of ze niet te laat op de PHEV-kar zijn gesprongen nu ook dat fiscaal voordeel stilaan blijkt weg te ebben? Goeie vraag! Het zakelijk wagenpark is in sneltempo aan het transformeren naar een 100% elektrische wagenpark en voor de particulier is een PHEV, die hier begint bij 51.000 euro, misschien net iets teveel van het goede als je weet dat je voor 41.400 euro een niet-PHEV Tonale van 160 pk hebt. Dus… de looks? Dikke Ja! De prestaties? Zeker! Prijs/kwaliteit? Zolang de baas betaalt, geen probleem… anders passen we.