MenStyle Road Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2020)

Eens gebeten, altijd gebeten…

Dat wij Alfa-fans zijn, is denken we, sowieso wel geweten. Italianen weten dan ook hoe ze een auto moeten tekenen én hoe hem op de weg te zetten. En dat we ooit al eens serieus onder de indruk waren van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, hoeven we je ook niet meer te vertellen, tenzij je ons uitje op het circuit van Balocco al bent vergeten natuurlijk.

Dat we nu de kans kregen om de nieuwe Stelvio Quadrifoglio niet op het circuit, waar hij trouwens thuis hoort, maar wel een weekje mochten meeritsen voor dagelijks gebruik maakte ons dan ook instant gelukkig.

En nieuw? Zoals we al konden zien bij de ‘Veloce‘ is de opfrissing met jaargang 2020 vooral eentje om het goede nog beter te maken. Bij het instappen valt ons buiten de rode startknop en het groene klavertje vier weinig andere uiterlijke kenmerken op ten opzichte van een ‘gewone’ Stelvio. Maar is dit verkeerd? Nee! Met het opgefriste interieur, nieuwe centrale console, grotere touchscreen en een beter en makkelijker infotainmentsysteem komt het de wensen van de klant tegemoet.

Is het gat naar merken als BMW, Audi, Porsche of Mercedes, interieur-gewijs, dan dicht gefietst? Neen… maar een Bimmer, Benz, RS of steigerend paard uit Stuttgart van om en bij de 500 pk kost je al gauw, dankzij een eindeloze optielijst, minstens 20.000 tot zelfs 70.000 euro meer. En waar draait het om bij dit segment van supersportieve en krachtige SUV’s? Juist! Het rijgedrag.

En die blijft FE-NO-ME-NAAL en gewoon de referentie van zijn soort. Of je nu rustig op de autosnelweg cruist, door de stad laveert of op een bochtig en heuvelachtig gebied wat gaat spelen…het geweldige chassis en Q4 vierwielaandrijving bijt zich als een pitbull bij een ongewenste bezoeker in het asfalt. En de pitbull gromt heerlijk, dankzij de optionele Akrapovic-sportuitlaat met carbon monden. Helaas is de luidste stand (met heerlijke knallen als je schakelt) enkel te horen in combinatie met de Race-modus, diegene die zowat alle hulpmiddelen uitschakelt. Een modus ook die je best alleen inschakelt in betere weersomstandigheden en als je ervaren bent met krachtige wagens. Je wilt hem dan ook niet tegen de eerste beste paal, vangrail of boom parkeren, wel?

Want vergis u niet, de mede door Ferrari geprepareerde 2,9-liter bi-turbo V6 genereert 510 pk en 600 Nm koppel en doet zelfs de vierwielaangedreven SUV driften. Hij schiet in 3,8 seconden naar 100 en heeft een topsnelheid van 283 km/u. Niet slecht, of zeg maar fenomenaal voor een 1.830 kilogram ‘zware’ SUV.

Nadeel van zoveel kracht? De ritjes naar het tankstation. Ok, mits de meest efficiënte modus zijn we net onder 10 liter per 100 kilometer geraakt maar daar we vooral gespeeld hebben in Race-modus, eindigen we onze testweek wel op een stevig gemiddelde van 16 liter per 100 kilometer, Super 98, uiteraard. Maar hé, eens terug achter het stuur tovert het gaspedaal al snel je glimlach terug op je gezicht.

Conclusie?

De opgefriste en compleet ondergewaardeerde en onderschatte Stelvio Quadrifoglio is de ideale mix voor iemand die op zoek is naar extra sportieve, krachtige en dynamische SUV die ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Deze Quadrifoglio behoort gewoon tot de top in zijn categorie op het gebied van prestaties, snelheid, efficiëntie, dynamiek, sportiviteit en veiligheid dankzij een perfecte mix van kracht en technologie. Kostprijs? Vanaf 94.300 en laat ook dat de concurrentie effe stevig vloeken. 

Foto’s: Whatmatters met dank aan Motorvliegclub Brasschaat voor het gebruik van de locatie

 

You May Also Like

Zo ziet een roadtrip van NY naar Miami in een F1 eruit

Dat kan alleen een stunt zijn van Red Bull Als er één mondiaal bedrijf ...

Eindelijk officieel: De Audi e-tron GT en RS e-tron GT (en de prijzen)

Hij komt meteen met de 646 pk krachtige RS. De Taycan voor de man ...

Hier is de Porsche Taycan break, euh Cross Turismo:

Het regent 100% elektrisch aangedreven topauto’s Waar we gisteren nog de gloednieuwe RS e-tron ...