MenStyle On Tour: Lancering Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 in Milaan

Hop naar Balocco 

Als allereerste de nieuwe Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 mogen ontdekken, rijden en over Alfa Romeo’s thuiscircuit te jassen… dat hoeven ze ons geen twee keer te vragen en zo stonden wij vorige week dinsdagmiddag op de tarmac in Zaventem met een retourtje Milaan in ons handen.

Daar in Balocco, Alfa’s testcircuit vond dan ook een tiendaagse lancering plaats voor de wereldpers. Een tiendaagse die vandaag eindigt, hetzelfde moment ook het embargo vervalt en we eindelijk en uitgebreid ons verhaal mogen doen.

Wat is het? Wel, de Tonale Q4 plug-in Hybrid is de (voorlopig) krachtigste versie van de nieuwste Alfa-telg, de Tonale. De 280 pk sterke PHEV kan bestempeld worden als het beste in termen van prestaties en accuduur. Dit geavanceerde hybride systeem combineert een 1,3-liter, 180 pk MultiAir viercilinder turbomotor gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak, die tractie levert aan de vooras, met een elektromotor die een maximumvermogen van 90 kW en een koppel van 250 Nm kan leveren aan de achteras. De lithium-ionbatterij van 306 volt en 15,5 kWh biedt een elektrisch bereik van meer dan 80 km in de stadscyclus en meer dan 60 km totale actieradius, waardoor de Tonale Plug-In Hybrid Q4 éénn van de meest efficiënte plug-in hybride SUV’s is.

Efficiëntie en duurzaamheid die hij koppelt aan sportiviteit. Zo knalt de Tonale Q4 in 6,2 seconden naar 100 km/u en kent hij een top van 206 km/u. Zuiver elektrisch lukt een top tot 135 km/u. Het gevoel van kracht bij acceleratie wordt versterkt door het e-AWD-systeem: de onmiddellijke inzet van 100% van het beschikbare koppel van de elektromotor doet de achteras reageren zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Maar snel accelereren en topsnelheden ontwikkelen kan iedereen… maar hoe gedraagt hij zich in Italiaanse steden, op bochtige Italiaanse bergpassen of beter, op circuit?

Dat konden we snel ontdekken. Na een korte introductie en onthulling van de wagen kregen we zelf de sleutels van de Tonale Q4. Goed voor een tochtje van twee uur door Milanese wijngaarden, dorpjes en bergpassen om te eindigen met een paar rondjes op het testcircuit. Een kleurrijk pallet waarin we alle standen onder de vertrouwde DNA manettino konden uitproberen van de standen Dynamic/Sport, Natural/Hybrid tot Advance Efficiency/Eco.

Onze eerste indruk? Aangenaam, wendbaar, licht en eens in Dynamic modus ook sportief, Alfa Romeo waardig dus. Ok, het stuurgevoel is niet zo messcherp als een Quadrifoglio, maar we kunnen het ook niet onscherp noemen. De ophanging doet geweldig zijn werk en laat enige speelsheid toe zodra je hem tegen de limieten jaagt. De Q4 vierwielaandrijving waarbij de achteras wordt aangedreven door een elektromotor van 90 kW en de vooras door een motor van 180 pk, garandeert een maximale stabiliteit op het terrein en op wegen met weinig grip. Het is duidelijk dat het geavanceerde 4×4 hybride systeem, dat de twee aandrijfsystemen niet fysiek met elkaar verbindt, zijn werk doet.

Ga je echt offroad en dan vooral downhill kan je ook nog rekenen op één van de vele veiligheidssnufjes die deze Tonale aan boord heeft, de eCoasting Descent Control, het systeem dat bij een afdaling de snelheid constant op 50 km/u houdt, bijvoorbeeld.

Ook nieuw en een primeur, de Tonale Plug-In Hybrid Q4 maakt gebruik van een ecosysteem van Alfa Romeo diensten om een volledig innovatieve customer journey aan te bieden: van online aankoop tot een NFT (Non-Fungible-Token) certificaat op de blockchain. De NFT-technologie, geïntroduceerd op de Tonale, is een gloednieuwe voorziening in de autowereld en Alfa Romeo is de eerste fabrikant die een digitaal NFT-certificaat aan een voertuig koppelt. Dit NFT-certificaat is een extra bron van geloofwaardigheid op de markt voor tweedehands auto’s. Dit maakt deze Tonale Q4 nog betrouwbaarder omdat het nog meer informatie bevat en zo, bij het juist soigneren van je Alfa, de restwaarde verhoogt.

De Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 komt in drie versies.
– TI voor een eleganter en meer uitgesproken karakter (53.000 euro)
– Veloce voor een maximum aan prestaties en sportiviteit (55.000 euro)
– EDIZIONE SPECIALE, de extra uitgeruste lanceringsversie (51.000)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Menstyle (@menstyle.be)

You May Also Like

Racen op de openbare weg: de McLaren 620R

Wij zetten niemand aan tot… Maar informeer je best bij je makelaar over een ...

Deze ID. Buzz is er voor echte patsers

Patsergedrag  Eén van dé auto’s van afgelopen jaar is de VW ID. Buzz, een ...

Porsche lanceert met Targa 4S Heritage design een verzamelobject

Voor wie een gewone Targa niet goed genoeg is… Afgelopen week lieten we je ...