Porsche 718 Spyder RS, de dakloze Cayman GT4 RS

Met ongeveer dezelfde krachtbron als de 911 GT3 

De tijd dat een Porsche Boxster of Cayman nog de kneusjes waren en rijders ervan bekeken werden als zij die zich geen ‘echte’ konden veroorloven is ver voorbij. Zo hoeven ze al lang niet meer onder te doen voor hun grotere broertjes, integendeel… kijk anders maar eens naar de 718 Cayman GT4. En het kan nog plezanter, althans bij goed weer.

Zo hebben de Duitsers uit Stuttgart nu ook de 718 Spyder RS, de krachtigste en snelste 718 ooit… en hij is, zoals zijn naam doet vermoeden, dakloos. Onderhuids vinden we een vierliter atmosferische boxster zescilinder van 500 pk en 450 Nm, vergelijkbaar met deze uit de 911 GT3. Hoeven we er nog een tekeningetje bij te maken?

Zo schiet deze dakloze jongen in 3,4 seconden naar 100 en in minder dan 11 seconden naar 200 terwijl de naald tot tegen de 9.000 tpm beukt. De topsnelheid wordt bereikt bij 308 km/u. Snel genoeg dus om onze terugtrekkende haarlijn nog meer uit te dunnen.

 Tegen slecht weer heeft Porsche deze drie centimeter dichter tegen de grond scheurende 718 Spyder RS een ultralicht en tweedelig stoffen kapje (met zonnezeil en weerdeflector) gegeven dat je met de hand in een paar seconden monteert. Het heeft zo zijn voordelen want het gebrek aan (zwaar) klapdak doet de weegschaal van de Spyder niet boven 1.410 kilo uitkomen! Dat is zowaar 5 kilo minder dan de Cayman en zelfs 13 kilo minder als je het stoffen kapje thuislaat. Of je dit risico in België mag nemen? Tja…

 

Uiteraard heeft het dakloos gegeven nog een andere leuke bijkomstigheid. Het geluid… dat moet de haren op armen rechtop doen staan terwijl je je uitleeft in de met Spyder RS-logo en carbon afgewerkte kuipstoelen. Over carbon gesproken, die is ook terug te vinden in de carrosserie met name  de kofferklep.

In tegenstelling tot de Cayman GT4 heeft de Porsche 718 Spyder RS geen grote achtervleugel al vinden we wel een subtiele ducktail-spoiler terug. Een aerodynamisch hebbedingetje dat samen met de wat kortere lip van de voorspoiler voor de perfecte balans moet zorgen.

En dan nu het minder leuke nieuws… de prijs. De 718 Spyder RS moet minstens 177.982 euro kosten, een prijs die mits wat extra opties, zoals het Weissach Pack (lichtere velgen van gesmeed magnesium en een uitlaatsysteem met eindpijpen van titanium) nog flink kan oplopen. Oh ja, je krijgt er dan wel een handmade en exclusief horloge bij.

 

You May Also Like

Huayra R, het ultieme Pagani circuit-beestje

De laatste en de strafste?  De Huayra gaat ondertussen al zo’n dikke tien jaar mee ...

Samsung viert 50 jaar BMW M met exclusieve smartphone

Slechts 1.000 stuks Of wij ooit een Samsung Galaxy S23 Ultra BMW M Edition op ...

MenStyle Road Test: Met de Alfa Romeo 4C naar de Alfa Romeo GTAm

“Jens, zin om nummer 000/500 van de Alfa Romeo GTAm te komen aanschouwen?“ De ...