MenStyle Road Test: Cupra Born

Na de PHEV, de Formentor Hybrid, werd het tijd om Cupra’s 100% elektrische wagen aan onze rechtervoet voor te stellen. En of we benieuwd zijn naar het sportieve neefje van de VW ID.3… of is het zelfs een broertje?

Wel, wie Cupra zegt, denkt instant aan Seat en wie aan Seat denkt, ademt eigenlijk in één woord Volkswagen uit. Toch willen ze bij Cupra zich wel onderscheiden met hun sportieve kenmerken zonder hun DNA te verloochenen. En als we hiervoor enkel onze ogen mogen gebruiken, mogen wij, vanuit onze persoonlijke mening, echt wel zeggen dat ze daar met de Cupra Born in slagen. Het is dus geen broertje, wel het neefje.

De kleur (Aurora Blauw) in combinatie met de vele koperen accenten en het aparte logo deed ons eerder denken aan een wagen die we kunnen catalogeren als het vervoermiddel van een DC Character. Zeg nu zelf, niemand zou het verbazen mocht Superman de parking van de redactie van de Daily Planet oprijden. Niet dat wij bij MenStyle onszelf Superman wanen, maar het moet gezegd zijn, ook onze eigenste Lois Lane was aangenaam verrast toen we de parking van onze redactie (lees als de oprit thuis) opgeknald kwamen. De (sportieve) looks, lijn, diffuser, lichtlijn tussen de achterlichten, dakspoiler, open voorbumper, de C-Stijl waardoor het geheel lijkt te zweven, het sportieve interieur met opnieuw dezelfde koperen accenten,… laat zien waarom Superman met de Born rijdt en Clark Kent met de ID.3.

Onderhuids vinden we momenteel drie versies terug. Waar er bij de lancering nog een instapper, de Cupra Born 45 op de lijst stond, lijkt die ondertussen verdwenen. Uit wat kan je kiezen?

  • CUPRA Born 58: 204 (150 kW), 0-100 in 7,3 sec, 424 km WLTP
  • CUPRA Born 58: 231 pk (e-boost pakket) (170 kW) 0-100 in 6,6 sec, 424 km WLTP
  • CUPRA Born 77: 231 pk (170 kW), 0-100 in 7,0 sec, 540 km WLTP

Wat het verbruik betreft moeten we wel toegeven dat we niet echt in de buurt van de WLTP-cijfers kwamen. Met een gemiddeld verbruik van bijna 17 kWh/100 km geraakten we met onze testwagen (150 kW versie) niet verder dan een 320 kilometer. Op zich geen enkel probleem dat we dagelijks zelden dit aantal kilometers overschrijden en we met de snellaadcapaciteiten van deze krachtige achterwielaandrijver ons nooit echt zorgen hoeven te maken. Zo laadt het geheel via een krachtige snellader in 30 minuten van 10 naar 80%. Aan een 11 (of 22)KW-lader ben je een paar uurtjes zoet, maar ook dat hoeft tijdens een nachtelijke laadsessie thuis of in de buurt van thuis ook niet echt een probleem te vormen.

Niet alleen via de stekker maar ook tijdens het rijden kan je energie regenereren. Zet je de Cupra Born via de tuimelaar aan het stuur naar de B(rake) stand, hanteer je het principe van one-pedal-driving en regenereer je zo stroom (en dus extra rijbereik) door te vertragen. Een ideale stand in druk stadsverkeer.

Maar hoe rijdt hij? Wél, we hebben al een beetje geklapt dat het een achtertrekker is en daar worden wij altijd blij van. Het onderstreept het sportieve karakter en ondanks het gewicht, typisch voor een EV, lijkt hij daar ook niet veel last van te hebben. Hij stuurt direct, is voorspelbaar en zelfs al push je hem even tot de limiet, hij geeft geen krimp. Verder is hij relatief comfortabel al lijkt hij (mede door het gewicht) redelijk strak afgeveerd. Maar ook dat is iets wat we meer terugzien bij sportievere wagens.

Hebben we er dan geen enkel slecht woord over te zeggen? Tgoh, als we toch een puntje van kritiek mogen bovenhalen en we de vrijheid krijgen om even te muggenziften, hadden we best wel wat struggles met het infotainmentsysteem. Het heeft ons toch zeker de volledige testweek gekost alvorens we hier snel en vlot mee konden werken. Hoeft dot een probleem te zijn? Tgoh neen want we nemen aan dat kopers van deze auto deze niet na een week inruilen maar we moeten wel toegeven dat onze ogen vaak met de schermen bezig waren in plaats van met de weg, iets wat tot minder leuke situaties kan leiden. Soit, kwestie van gewoonte. Iemand die een Apple (iOS) gewoon is, vindt ook niet direct alles terug als hij deze heeft ingeruild voor een smartphone die op Android draait, toch?

@menstyle.be

The New Cupra Born… #cupra #born #cupraborn #fyp #foryoupage #fypage #viral #lille #antwerp

♬ Remember the Name (feat. Styles of Beyond) – Fort Minor

Conclusie

De Cupra Born, de allereerste volledig elektrische EV van Cupra onderstreept nog maar eens de reden waarom Cupra nu een brand op zich is. Het heeft onderhuids het juiste VW-DNA maar overgiet dit met een sportief, dynamisch en karaktervol jasje. Niet dat het zijn neefje, de ID.3 saai maakt maar mochten de neefjes samen uitgaan zal Lois Lane naar onze mening sneller vallen voor de superheld dan voor de gedecideerde in het pak gehulde journalist. Oh ja, misschien nog een belangrijk detail… de Cupra Born heb je vanaf 43.556,85 euro en configureren doe je HIER

 

You May Also Like

Porsche stelt in aanloop van 24 Uur van Le Mans Mission X voor

En of hij een missie heeft… As we speak, of beter schrijven, zijn we ...

Project Mondo G, een Mercedes G-klasse by Moncler

Wat als je een G-Klasse in een Moncler-jasje steekt? Of ze bij Mercedes gevoel ...