Deze peperdure ‘mancave must have’ is de F1 van de racing simulators

Hallo Max? Hallo Charles? Wat denk je van een paar rondjes Spa?

Spa Blauw, Spa Rood? Neen, Spa-Francorchamps! En we hoeven ons niet naar de Ardennen te verplaatsen deze keer. Het kan gewoon van thuis uit via één van de vele racegames, die nog steeds populairder worden. Meer nog, ze worden met de dag ook realistischer. Dit in combinatie met de zoektocht naar echte rijsensaties hoeven we er geen tekeningetje bij te maken dat racing simulators ‘hot’ zijn. Niet alleen voor echte gamers maar ook voor autoconstructeurs die hiermee hun nieuwe modellen finetunen en professionele racepiloten die dit zien als een ultiem trainingsinstrument. Zo heeft Max Verstappen onlangs nog een hypermoderne simulator in zijn privéjet laten inbouwen. Ideaal om tijdens zijn vele verplaatsingen in de lucht ook te blijven trainen, (nieuwe) circuits te leren kennen, zich voor te bereiden op aankomende wedstrijden en belangrijke info te delen met zijn ingenieurs.

Niet onlogisch als je weet dat in de Formule 1 het testrijden gereglementeerd en erg beperkt is. Racing simulators zijn hierbij een mooi alternatief. Zo ‘onderhouden’ coureurs ook buiten het regulier seizoen hun driving skills. Een trainingstechniek is bijvoorbeeld de snelste rondetijd die een piloot aflegde te gaan “kopiëren” via de simulator. Zo kunnen piloten oefenen hoe elke bocht en ieder recht stuk op de meest efficiënte manier afgelegd moet worden, om zo milliseconden te winnen in de strijd voor de felbegeerde overwinning.

Tot in de kleinste details

Zowel gamers als professionele piloten laten zich ook wel verleiden tot sim racing en dan is een racing simulator onontbeerlijk. Bij sim racing worden races met dank aan vergevorderde software autoraces gesimuleerd tot in de kleinste details zoals het type racewagen, brandstofverbruik, schade, slijtage en grip van de banden, afstelling van de schokdempers en ga zo maar door. Deze games vormen ook een onderdeel van esports, waarin internationale spelers het tegen elkaar opnemen.

Ook bij Audi (Sport) zijn ze erg geïnteresseerd in deze techniek en simulators hebben dan ook hun weg gevonden naar de Audi r&d-centra. Ontwikkelen, testen, het rijgevoel ervaren voordat nieuwe wagens de weg opgaan: het gebeurt allemaal met een hyper-geavanceerde Audi driving simulator. Deze bestaat uit een bestuurderscabine, gemonteerd op 6 elektrische bewegende cilinders, en een vier meter hoog 180° scherm. De ingenieurs kunnen er alle relevante voertuiggegevens zoals gewicht, ophanging of wielbasis invoeren.

“De rijsimulator maakt deel uit van een uitgebreide virtuele ontwikkelingsketen die we al met succes gebruiken om nieuwe chassis te ontwerpen,” zegt Richard Uhlmann, project manager en development engineer. “Ondanks alles moeten we vaak dure prototypes gebruiken om de rijdynamiek en het comfort te beoordelen. In de toekomst willen we de simulator inzetten om rijeigenschappen heel vroeg te ervaren, en zo cruciale beslissingen te kunnen nemen. Dat bespaart tijd en middelen, en maakt mogelijk om het voertuigconcept vroegtijdig bij te sturen.”

Vleugelpiano

Wie thuis een racing simulator heeft staan, doet dat meestal niet omwille van de esthetiek van het toestel. De Britse autosport- en engineeringgroep Prodrive, die racewagens ontwerpt en bouwt voor verschillende merken en teams, brengt daar verandering in. “De afgelopen jaren hebben we een explosie gezien van het aantal mensen dat start met games en esports. Ik wilde iets dat technologie combineert met modern design, iets dat je met trots in huis zou plaatsen net als een vleugelpiano, in plaats van dit te verstoppen. Ik ben fier op het resultaat, het zou niet misstaan in een galerie met hedendaagse kunst”, aldus David Richards, Chairman bij Prodrive.

Zo pakte het bedrijf in 2022 uit met de mooiste racing simulator ter wereld, naar een ontwerp van designbureau CALLUM. “Er was een heel duidelijke visie: iets creëren dat technisch hoogstaand en visueel verbluffend is. In plaats van te gaan voor iets functioneels met een typische auto-achtige structuur, kozen we voor iets abstract, eigentijds en elegant,” vertelt Design Director Ian Callum.

Cockpit van een raceauto

De simulator van Prodrive werd ontworpen als een sculpturaal statement dat traditionele en moderne materialen combineert. De monocoque uit carbon – waarin de bestuurderszetel, het scherm, het stuur en de pedalen zijn geplaatst – lijkt te zweven onder een vloeiende structuur van 16 lagen berkenhout, met een glanzend zwarte lakafwerking. Een geheel dat niet alleen mooi is om naar te kijken, maar de bestuurder ook volledig omhult om het gevoel te geven dat hij in de cockpit van een raceauto zit. “Dit ontwerp intrigeert, je weet wel dat het een simulator is, maar toch moet je nog een keer opnieuw kijken. De vloeiende vorm en de zwarte hoogglans pianolak tillen de racing simulator naar een ander niveau. Dit is een meubelstuk dat op een elegante manier in een leefruimte kan staan,” besluit Ian Callum.

Eersteklas rijervaring

Naast een verbluffende esthetiek biedt de Prodrive racing simulator al even hoogstaande prestaties die de piloot een eersteklas rijervaring garanderen. Het op maat gebouwde systeem bevat een 12 GB GeForce RTX grafische kaart en 16 GB geheugen, die zorgen voor vloeiende graphics op het gebogen 49” scherm met hoge verversingssnelheid. Het Precision SIM-stuur in combinatie met een Simcube-stuurmotor garanderen een nauwkeurige rij-input, en de mechanische pedalenconsole werd geselecteerd voor een al even realistische ervaring. Wanneer mensen interesse hebben, worden ze uitgenodigd op het hoofdkantoor van Prodrive in het Britse Banbury. Naast een rondleiding langs de topklasse autosport- en technologieactiviteiten van het bedrijf, kunnen ze de simulator testen in een aparte showroom. Na bestelling komt Prodrive de simulator bij hen thuis afleveren en installeren.

De Prodrive Racing Simulator is verkrijgbaar bij Prodrive en kost £39.000 exclusief btw, invoerrechten en verzendkosten.

Bron: Audi.be

You May Also Like

Aston Martins nieuwe Vantage is lekker vintage

155 pk en 115 Nm extra Het heeft even geduurd maar Aston Martin heeft ...

Bugatti Divo is klaar om gelanceerd te worden

En neem het lanceren ook maar letterlijk… Nadat twee jaar geleden al bij zijn ...