MenStyle Road Test: Audi RS3

De ideale driftkikker… en dan hebben we het niet alleen over de kleur

Of we zin hadden in een testeek met de derde generatie Audi RS3? Dat hoeven ze ons geen twee keer te vragen en maar al te graag verschoven we hiervoor een paar andere MenStyle Roadtests. We waren dan ook razend benieuwd naar de opvolger van de 340 pk sterke eerste en 400 pk sterke tweede generatie met genen van de iconische Quattro S1 Group B-rallywagen.

De derde generatie, gelanceerd eind 2021 heeft net als de tweede generatie ‘slechts‘ 400 raspaardjes aan boord maar het koppel stijgt met zo’n 20 Nm tot 500 Nm. Niet de grootste update zou je denken? Mis… bij Audi hebben ze als geen ander begrepen dat veel pk’s niet het enige is wat rijplezier garandeert en ze gingen vooral aan de slag met het rijgedrag en motorrespons.

De vijfpitter stuwt de vier wielen vooruit met dank aan een gerobotiseerde zevenbak S-Tronic met dubbele koppeling. Goed voor een spurtje naar 100 in 3,8 seconden (met launch control) en een begrensde topsnelheid van 250 km/u die je optioneel kan opvoeren tot 280 km/u of zelfs 290 km/u met het RS Dynamic-pakket. Met dit laatste pakket krijg je er ook koolstofceramische remschijven en een gestuurde ophanging bij. Maar optrekken en versnellen op een rechte baan zegt natuurlijk niet zoveel, behalve als je aan het rood licht je spierballen even wil laten rollen natuurlijk. Wat meer zegt is bijvoorbeeld het ronderecord Nordschleife (Nürburgring) dat met een kleine 5 seconden verpulverd werd in de ‘compact-klasse’. 7 minuten 40 seconden en 748 honderdsten… zegge het voort, dit is de nieuwe toptijd. Hallo Mercedes (AMG A45)?

Om maar te zeggen… er is gewerkt aan zijn wegligging, bochtengedrag,… en dat kunnen we alleen maar bevestigen. Iets technischer maar zeker iets wat we zeker willen vermelden is het achterdifferentieel met twee koppelingen, één voor elk achterwiel. Hierdoor maakt de elektronische sturing het mogelijk het extra aan koppel naar het buitenste wiel te sturen. Kort door de bocht wil dat zeggen dat je er mee kan beginnen driften. Als de RS Torque Rear-rijmodus is ingeschakeld gaan de 500 Nm volledig op de achterwielen en drift je jezelf tot je er mottig van wordt (woorden van onze makker en autovlogger, Jonas Van Gestel)

Het rijden dan. Dat kan, net zoals we dat ook eerder al ervaarden bij pakweg een Porsche 911 Carrera 4S ook gewoon rustig en comfortabel als je goed kiest uit één van de zeven rijmodi. We zouden er als het ware onze ‘bompa’ mee op pad durven sturen, zolang we de Comfort en Efficiency-modus aanduiden. Dan wordt het net een voorwielaangedreven ‘Golfje met wat extra peper in zijn gat’. Gaan we echter naar Dynamic modus, worden de achterwielen meer aangedreven en wordt het misschien voor onze oude knar iets teveel van het goede. Om maar te zwijgen van de RS Performance en RS Torque Rear, dat laten we (meestal) voor een circuitdagje.

Wat wij ervan vonden? Fun van begin tot eind. Of we nu rustig door de dorpskern keuvelden of op de onverharde wegen die De Kempen rijk zijn gingen knallen, het werd nooit saai. Al lijken ons de bochtige wegen in de Ardennen of een dikke duizend kilometer verder in de Alpen, Pyreneeën of Zwarte Woud een nog beter speelterrein voor deze groene driftkikker. Als we één minpuntje mogen noteren, kwestie van een beetje te muggenziften, mocht het geluid net iets harder klinken. Al weten we dat hier andere factoren een grote rol in spelen. Iets wat we trouwens ook al opmerkten met de RS6.

Binnenin niets nieuws onder de zon en vinden we zowat dezelfde dingen terug dan in de andere RS’en die we afgelopen twee jaar al hebben meegeritst. Handig, functioneel en overzichtelijk… meer moet het niet zijn. Gooi daar een sportief RS-sausje over met gifgroene accenten en je weet dat je met het betere speelgoed onderweg bent.

Kwanta Kosta? Wél, de Audi RS3, die je hebt in een Sportback en een Berline heb je al vanaf 62.830 euro. Niet slecht voor een snelle jongen die je ook mag bestempelen als een circuitbeestje. Gooi je er ook nog een dikke 6.600 euro extra tegenaan, dan maak je hem met het RS Dynamic Plus-pakket helemaal af. Oh ja, het groene kleurtje is helemaal gratis. Onze suggestie? Vooral doen!

Conclusie

Als er iemand de Mercedes AMG 45 het vuur aan de schenen legt, is het de Audi RS3 wel. Ondanks zijn iets minder vermogen ziet deze RS3 er (smaken verschillen) iets beter uit, rijdt hij minstens zo goed en is hij ook goedkoper. Minstens evenveel plezier voor minder geld? Dan is de RS3 jouw mannetje. En gezien zijn verschillende rijmodi blijft hij ook erg geschikt voor normaal dagelijks gebruik… hé bompa?

 

You May Also Like

MenStyle On Tour: Kleine test met de Citroën AMI Buggy

Hup, naar Tour & Taxi’s Een lunch in combi met wat fungehalte? We zijn al ...

Deze 911 Carrera 4S “Belgian Legend Edition” is een ode aan Jacky Ickx

75 jaar Jacky Ickx, dat mag, neen, MOET gevierd worden… Moeten we Jacky Ickx ...

MenStyle Road Test: DS 4 Performance Line+ (180 pk)

Na de korte ontmoeting in Parijs, nu de ‘long drive’ We schrijven september wanneer ...