MenStyle Roadtest: Porsche Carrera 4S (992)

De beste daily ter wereld

Een statement dat kan tellen…maar we mogen stellen dat de nieuwste Porsche 911 Carrera 4S zowat de beste auto is waarmee we ooit hebben gereden. Razendsnel en dodelijk als het moet, comfortabel en veilig als het kan. Een wagen die perfect balanceert tussen het circuit en de zone 30 in jouw buurt. Aangezien de vader van uw redacteur een maand in exotischere oorden vertoefde, was het dan ook het uitgelezen moment om een net ingereden en spiksplinternieuwe Carrera 4S een maandje uit te testen voor de longdrive van ons leven.

De Porsche 911 is een icoon en referentie onder de sportwagens. Elke keer er een nieuwe generatie 911 gelanceerd wordt, is er altijd de wederkerende vraag of de Porsche-ingenieurs hem nog beter hebben kunnen maken. Concurrenten hopen dat het ooit stopt…alleen, het stopt nooit en dus ook nu niet.

De nieuwste uit de 911-familie heet nu “992” en wij hadden, dank u pa, de krachtigste die er momenteel rondrijdt, de Carrera 4S, goed voor 450 paardjes uit een biturbo ‘flat’ 6 en prestaties waar we U, met hoofdletter, kunnen zeggen. Hij spurt in 3,4 seconden (met Sport Chronopakket) naar 100 km/u, in 8 seconden naar 160 en in 12 seconden zowaar naar 200 km/u. Zelf getest? Euh…mogen we hier passen? Oh ja, de topsnelheid ligt vast op 306 km/u.

Ons verdict? Dagelijks inzetbaar gekoppeld aan extreem sportieve prestaties. Het beste uit twee werelden waar de concurrentie vaak moet snoeien in compromissen. Daar waar zij uiteindelijk toch ‘moeten’ kiezen voor de power en het weggedrag, verfijnen en verbeteren de heren van Porsche de concurrentie en maken hem nog extreem bruikbaar. Droog, nat of zelfs sneeuw…het deert hem allemaal niet.

Over het weggedrag gesproken, een 911 is een wagen zoals we hem graag hebben. Verschrikkelijk efficiënt, razendsnel, uiterst precies en eentje die je zelfs je grootmoeder vertrouwt. De grip van de brede achterbanden en de achteras is zo indrukwekkend dat je de auto op een kurkdroge droge asfalt, ondanks de vele pk’s, vertrekt deze vierwielaangedreven krachtpatser alsof het een TGV op sporen is. Hij ‘bougeert’ met andere woorden niet. Waar zijn de wetten van de fysica? Wél, veraf! Tenzij het nat is natuurlijk, dan durft zijn welgevormde ravissante brede kont wel eens schudden als ware het J.Lo of Shakira betreft…mooi om naar te kijken en er nét niet over. Uiteraard grijpt de Porsche Stability Management-stabiliteitscontrole in zodra je toch net iets teveel vertrouwen het geheel uitdaagt.

Nat, of beter ‘wet’… het woord is eruit. Naast de Normal, Sport, Sport Plus en Individual-instellingen kan je dus ook voor de “Wet”-modus kiezen. Een optie die deze jongen ook zelf aangeeft bij nat wegdek. Het vermogen wordt dan beperkt en de afstelling van de rijhulpsystemen houdt ook rekening met de natte ondergrond. Zo kan zelfs jouw onervaren muze overweg met 450 pk in de regen, ideaal als net jij dat pintje teveel hebt gedronken.

Nu we toch over drinken spreken…heel zuinig kunnen we hem niet noemen. Ons testverbruik situeerde zich tussen 9,1l per 100 kilometer als we hem warm over de autosnelweg joegen tegen 120 km/u maar had uitschieters van 19 liter per 100 kilometer als we weer eventjes de kleine jongen in ons bovenhaalden. Gemiddeld kwamen we uit op 13,2 liter…SuperPlus 98, uiteraard.

Een Porsche 911 heb je al vanaf 107.655 euro. Een Carrera 4S vanaf 131.381 euro. Maar met wat opties tik je al snel af bij een dikke 150K. Onze ultieme configuratie tikte zelf af op 171.000 euro. Soit, 2200 kilometer longdrive later was het feest over en zetten we ons terug in onze Duitser, goed voor 192 pk dieselen aan 6,5 liter per 100 kilometer. Onze bankrekening gaat er wel bij varen maar als we echt mogen kiezen… heerlijk speelgeld, niet?

 

You May Also Like

Hier is de VW ID.7

De ID.’s schieten als paddestoelen uit de grond  Dat Volkswagen voluit de kaart van ...

Voor u getest: McLaren OnePlus 7T Pro

Eentje voor in de hand in plaats van rechtervoet… We hebben het (helaas) niet ...