MenStyle Road Test: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG

Luxe met de grote L

Wie denkt dat Tesla-rijders het privilege hebben om lange afstanden te doen zonder teveel te moeten laden is eraan voor de moeite. Tegenwoordig zijn ook de premium brands in staat om Elon Musks speeltje pijn te doen. Mercedes-Benz bijvoorbeeld. Om dit zelf te mogen ervaren gaven ze ons de EQS 580 mee, het elektrisch vlaggenschip op basis van de iconische S-klasse.

Mercedes doet wat het belooft

Het batterijpakket onder de vloer, met een capaciteit van 108 kWH, zou ons in theorie 652 kilometer ver moeten brengen. De EQS 450+, de andere variant met hetzelfde accupakket zelfs 731 kilometer. Wij zaten er met de EQS 580 net iets onder maar verwaarloosbaar wetende dat wij niet de meest lichte rechtervoet hebben en dat we alle speeltjes aan boord die er zijn, en ongetwijfeld extra batterij wegsnoepen, tot in den treuren hebben geprobeerd.

Meer nog, al flipperend kan je ook nog wat extra energie regenereren. Zo flipper je met de peddels de heftigheid waarmee je de EQS afremt waardoor je zelfs zonder te hoeven remmen bij het liften van het gaspedaal terug wat elektriciteit in de batterij doet stromen. Zo geraak je zelfs nog verder dan de theoretische actieradius. Ben je uiteindelijk toch leeg kan je tot 200 kW snelladen, goed om in slechts 24 minuten met een 80% volle stroomtank terug de weg op te gaan. Aan de 11 kW-lader doet hij er een kleine 11 uur over.

Over snel gesproken, verwacht geen Tesla-sprintjes van om en bij de 3 seconden naar honderd maar met 4,3 seconden en een top van 210 km/u hoeven we ons met de 516 pk en 855 Nm koppel sterke elektromotor niet echt druk te maken dat deze zware luxeslee niet vooruit te branden is. Meer nog, alles gebeurt snel maar in ongeziene luxe, iets waar ze aan de andere kant van de oceaan nog iets van kunnen leren.

Comfortabel roadtrippen

Het rijden zelf is fantastisch. Comfortabeler hebben we nog nooit gezeten, op die ene rit achteraan de Maybach S 580 na. Hij beschikt over vierwielsturing. Zo sturen de achterwielen standaard maximaal 4,5 graden mee en optioneel zelfs tot maximaal 10 graden. Nog standaard is luchtvering met adaptieve schokdempers. Geen enkele oneffenheid in het Belgische wegdek (en die zijn er veel) of een vluchtheuvel vormt een probleem. Je zweeft er als het ware boven… én hij onthoudt het ook. Zo kan het onderstel van de EQS worden verhoogd om meer bodemvrijheid te bieden en onthoudt MBUX via de GPS-positie waar de gebruiker hiervan gebruik heeft gemaakt.

Ook het strakkere en snellere bochtenwerk vormt geen probleem voor deze zware jongen. Rolneigingen heeft hij nauwelijks en alles wordt computertechnisch netjes gecompenseerd mocht je er toch net wat over gaan.

En dit terwijl je in een hightech en ruim salon zit. Althans zo lijkt het want de heerlijke verwarmde of verkoelende zetels, met massagetechnieken waarvan zelfs onze manuele therapeut van versteld zou staan, zitten perfect en etaleren de grootste luxe in een zee van ruimte. Luxe die ook benadrukt wordt door het gebruik van erg hoogwaardige materialen zoals houtelementen die je eerder in jachten ziet.

Het MBUX hyperscreen bestaat uit drie delen en loopt van de bestuurder door tot aan de passagier, van het instrumentarium over het centrale infotainmentscherm en een multimediadisplay voor de passagier en allemaal te bedienen met één druk op de knop. Over de drie schermen surf je zelfs met de handen op het stuur met dank aan de mini-touchpads links en rechts.

Wat kost het?

Een EQS heb je al vanaf 104.907€ (350 Business Line). Wij reden met de EQS EQS 580 4MATIC AMG, goed voor een totaalpakketje van 169.811 euro. Wil je echt eens zot doen, dan is er ook nog de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, met een vanafprijs 173.030€ maar dan heb je wel een luxepaard van 658 pk met de allure van een sportwagen.

Conclusie

Mercedes-Benz positioneert zich met de EQS aan de top van het elektrisch luxesegment én dit met te doen wat het belooft… een elektrische, erg luxueuze wagen de weg op te sturen waarmee je in een wip (en uitgerust) in het zuiden van Frankrijk of aan de skipistes in de Zwitserse Alpen staat. Wij zijn fan.

 

You May Also Like

Donkervoort D8 GTO-JD70 R wil andere sportwagens in verlegenheid brengen

Check… De nieuwe Donkervoort D8 GTO-JD70 R is klaar voor de start. Het is een ...

X7, BMW's nieuw vlaggenschip in de X-serie (foto's)

Hier is ‘ie dan, de grote broer van de X5 Eerste indruk voor hij ...

Beestige Audi RS Q8 doet ons watertanden

De eerste beelden doen ons smachten naar meer… Nog geen paar uur nadat de ...