Door het internationale mannenblad GQ verkozen tot “City Car 2022.”
Als ambassadeur Leonardo DiCaprio hebben én door het gerenommeerde GQ, dat gekend staat als hoog aangeschreven mannen lifestylemagazine verkozen worden tot auto van het jaar… we willen het niet meer horen dat een Fiat 500e een stadsautootje is waarin alleen dames achter het stuur kruipen.
Ok, toegegeven de kleur doet anders vermoeden maar deze 3+1 is echt wel mannetje voor wie snel van A naar punt B door de stad wilt cruisen. Extra eyecatcher in deze versie zijn de ‘suicide doors’, die we ook bij, hou u vast, Rolls Royce tegenkomen. Zij het wel maar aan één kant, de passagierskant. Mooi geregeld door de designers van Fiat want ze raken niet eens aan de mooie, typische 500-lijn.
Een handigheidje ook, die Rolls-deuren. Zeker voor (niet al te grote) passagiers die achterin mogen plaatsnemen, maar tegelijk ook voor mama’s en papa’s die hun kinderen op de achterste plaatsen willen vastmaken of aan de kleine verhuizer die makkelijker kan laden wanneer je de achterbank hebt neergeklapt. Soit, zonder twijfel is dit de meest praktische Fiat 500e van dit populaire stadsautootje.
Qua motorisatie kan je rekenen op een elektromotor op de voorwielen die door een batterijpack van 87 kW wordt aangedreven. In theorie moet het haalbaar zijn om zo waar 315 kilometer met één stroomtank af te haspelen. Uiteraard in theorie want aangezien, en daar komen we later op terug, dit een fun karretje is, gaat het allemaal net wat vlotter, sneller en kijken we niet op een druk extra op het gaspedaal meer of minder.
Zo zijn er drie rijmodi, Normal, Range en Sherpa. Die laatste twee activeren een één-pedaal-functie waarmee het lossen van het rechterpedaal gelijk staat met remmen en je dus zo opnieuw stroom opwekt en je dus hierdoor langer kan doorgaan. De laatste rijmodus doet er nog een schepje bovenop. Die beperkt ook de topsnelheid tot 80km/u om voor een maximale autonomie te zorgen. Wij hoeven je niet te vertellen dat we vooral in de eerste twee rijmodi hebben gezeten… en dus niet echt ‘batterij sparend’.
Over de batterij gesproken, die komt van Samsung en zit in de vloer. Ze zorgt voor een eigen koeling en verwarming wat betere resultaten moet geven tijdens een winterse periode. Ook handig, snelladen (tot 85kW) behoort tot de opties.
Hoe rijdt deze Italiaanse? Als een gedecideerde furie. Ze schiet vooruit (in 9 seconden naar 100) maar ze voelt tegelijk ook erg comfortabel aan. Een putje in het wegdek voel je niet en je hebt steeds het gevoel snel onderweg te zijn. Gooi daar wat extra beenruimte (niet de achterbank helaas) aan toe en je kan je zonder een afspraak bij de chiropractor een uitje richting Zuid-Frankrijk overwegen.
Of toch niet… want het blijft natuurlijk een elektrische wagen met een beperkt rijbereik. Zelfs voor dagdagelijks gebruik werd het plannen om overal toe te komen zonder te moeten ‘bijtanken’. Uiteraard zijn er tegenwoordig apps genoeg om voor jou een laadpaal in de buurt te zoeken maar het blijft voor ons nog altijd wat onhandig. Minder onhandig is het multimediasysteem. Dat kent een serieuze upgrade ten opzichte van de niet geëlektrificeerde 500 (of Abarth-versies).
De Fiat 500e vind je (deze maand nog in promotie) al vanaf 33.014 euro.
@menstyle.be Fiat 500 E 3+1 with suicide doors… #fypage #foryoupage #fyp #viral #fiat500 #carsoftiktok #ev #fiat500e #belgium #lille #pov #drive #italian #pink