Die willen wij in onze garage…
Na de eerste en al erg geslaagde 911 Targa 4S met links naar de iconische Porsche 356 uit 1952lanceert, Porsche nu de tweede van vier variaties van zijn gelimiteerde ‘Heritage Design’-reeks die iconische modellen van de jaren ’50 tot ’80 terug tot leven moeten brengen in een hedendaags jasje. Na de jaren ’50 is het met de nieuwe 911 Sport Classic nu de beurt aan de jaren ’60.
Deze sublieme bolide, in ‘Fashion Grey’ (andere kleuren zijn optioneel mogelijk) is een verwijzing naar de originele 911, die gebouwd werd tussen 1964 en 1973 met details die verwijzen naar de legendarische 911 Carrera RS 2.7 uit 1972. Maar dus, een hedendaags jasje. Zo wordt deze lekker rauw klinkende jongen aangedreven door de 3,7 liter biturbo die je met een handbak aan het werk zet. Het piekvermogen is ten opzichte van de huidige Turbo teruggeschroefd tot 550 pk maar dat belet hem niet een spurtje in 4,1 seconden naar 100 en in 12 seconden naar 200 weg te moffelen. Al zal je daar met de handbak toch enige kunde moeten etaleren om met Porsche’s krachtigste handbak ooit deze cijfers te benaderen.
Binnenin vinden we hoogwaardige bekleding en heerlijke designelementen terug zoals een analoge toerenteller met een klassieke naald en door de 356 geïnspireerde groene cijfers. Ook mooi is de Paldao houten inzet bovenop het handschoenenkastje. Daarop staat een gouden ‘911 Sport Classic’ badge. Heerlijk.
Quanta kosta? De 1.250 stuks moeten (zonder taks en btw) minstens 272.714 euro kosten. Wie optioneel nog eens 12.500 euro bij lammert, krijgt er ook een bijpassende polshorloge van Porsche Design dat dezelfde nummer als de auto draagt bij. Onontbeerlijk, lijkt ons.
Oh ja, De striping is inclusief en je hoeft niet akkoord te gaan met het nummer 60. Dat kan je namelijk zelf nog kiezen al verwijst het nummer 60 naar het tijdvak dat als inspiratie vormde.
We kunnen al niet wachten wanneer de ‘Heritage Design Editions’ met inspiratie uit de jaren ’70 en ’80 komen…