Dit is de Formule E Gen3

Tot 322 km/u

Drie weken nadat wij voor het eerst, dankzij Jaguar, van heel dichtbij kennis konden maken met een Formule E wordt, in aanloop van de GP van Monaco, de Gen3, oftwel de derde generatie Formule E voorgesteld. En ze beloven een nog krachtigere en nog snellere bolide.

Hoewel voorgesteld? Het blijft voorlopig even bij enkelen tekeningen. Tekeningen die erg veel belovend lijken en waar de huidige Formule 1-wagens toch eens even in de haren krabben. Want laat duidelijk zijn, binnen 10 jaar lijkt de Formule E het koningsnummer van de FIA te gaan worden.

 

Het verschil tussen de Gen3 en de Gen2? Eerst en vooral het gewicht. Zo is de Gen3 op dieet en is hij zo zo’n 60 kilogram afgevallen tot een 840 kilo. Verder valt het ook het erg strak design zonder al te veel franjes op. Een design dat zijn inspiratie haalde bij straaljagers.

De topsnelheid zou liggen op een 322 km/u met dan aan een 350 kW sterke achteras en 250 kW sterke vooras die als extra generator optreedt. Dit moet de te recupereren energie, bijvoorbeeld bij het remmen, meer dan verdubbelen, van 250 naar 600 kW wat tot een energie-efficiëntie van 95% moet leiden. Ter info, een klassieke verbrandingsmotor geraakt maar maximum tot zo’n 40%.

Zo zal een race worden gereden met zo’n 40% gerecupereerde energie, of zowat 20% verschil met de huidige Gen2. De nieuwe auto, die door elk team zal worden ingezet, blijft focussen op duurzaamheid en dat uit zich in de keuze van materialen, banden en batterij.

Wie met Gen3 zal rijden? Nadat BMW en Audi de Formule E scène al hadden verlaten zal ook het Mercedes van onze Stoffel Vandoorne dit na dit jaar ook doen. Niet getreurd… Jaguar, DS, Nissan, Porsche blijven en ook Maserati heeft zich voor komend jaar aangemeld. Wij zijn alvast benieuwd.

Wil je de heren uit de Formule E eens bezig zien? Kijk dan zeker naar Eurosport dit weekend en geniet van de GP Formule E vanuit een iconisch Monaco. 

You May Also Like

MenStyle Roadtest: Mazda MX-5 RF 2.0

Of we onze zware dikke patserige Duitse een paar dagen wilden inruilen voor een ...

MenStyle Road Test: Cupra Formentor Hybrid (245pk)

Een mini-Urus Straffe intro, al zeggen we het zelf want als je ooit met ...

Lamborgini lanceert LPI 800-4 voor Countach’ 50ste verjaardag

De legende leeft voort… Vijftig jaar na de LP400 is er nu de Countach ...