MenStyle Road Test: Met de Alfa Romeo 4C naar de Alfa Romeo GTAm

Jens, zin om nummer 000/500 van de Alfa Romeo GTAm te komen aanschouwen?

De mannen van Alfa Romeo hadden afgelopen weekend last minute iets heel leuks in petto. Wat dan? De voorstelling van de Alfa Romeo GTAm aan een select Belgisch publiek.

De GTA(m)? Voor zij die afgelopen maanden onder een steen hebben gelegen of kort van geheugen zijn, herinneren we je even wat de GTA(m) is. Ter ere van Alfa’s 110de verjaardag heeft het Italiaanse merk zijn fans en alle bestuurders verbaasd met een wagen die een terugkeer naar de oorsprong van het merk belichaamt en die een ode is aan een van Alfa Romeo’s sterkste symbolen: de Giulia GTA(m).

De afkorting GTA staat voor “Gran Turismo Alleggerita” en werd voor het eerst gebruikt in 1965 voor de Giulia Sprint GTA, een speciale versie van de Sprint GT die als sportwagen werd ontworpen. De Giulia Sprint GTA was de perfecte belichaming van de slogan “Elke dag een overwinning in uw dagelijkse auto”. Sindsdien bouwde de GTA een reputatie op als Alfa Romeo’s onbetwiste sporticoon en oogstte de afkorting GTA zoveel succes dat ze al gauw synoniem werd voor sportieve Alfa Romeo’s in het algemeen.

Van de Alfa Romeo Giulia GTA en zijn extreme versie, Giulia GTAm (brutere look, geen achterbank maar wel een rolkooi, een gigantische aerodynamische achterspoiler) zullen in totaal slechts
500 exemplaren worden gebouwd, stuk voor stuk genummerd, gecertificeerd en klaar om hun rechtmatige plaats in te nemen naast hun voorloper uit 1965 als een van de gewildste Alfa’s voor verzamelaars.

Het is de GTAm, met serienummer 000/500, dus ook diegene die gebruikt is als demo, de wereldwijde persvoorstelling,… die nu de hele wereld rondreist. Helaas is er dit jaar geen autosalon van Brussel. De kans dat wij er ooit in zouden zitten, laat staan zien was een vrees die gegrond was. Dat was buiten de dekselse Italianen gerekend. Ze lieten het niet na om toch even België aan te doen en zo stond dit weekend de rode bolide te blinken in Luik.

Een exclusieve kans, dat moeten we ook exclusief aanpakken. We gingen even door onze vriendenlijst en kwamen een ‘Alfa Romeo-fiel’ tegen. Jan, in het dagelijkse leven de man achter Single Malt Whisky Shop (of zowat dé referentie in België) en met het familiebedrijf ook één van de drijvende krachten achter het streekbiertje ‘Flierefluiter’ of First Claes Gin, heeft in zijn garage een 4C staan.  We hadden maar een half woord nodig en we waren in de 4C onderweg naar Luik.

De 4C of de toplessversie 4C Spider is een super lichte sportwagen gebaseerd op de 33 Stradale uit 1967 en werd met de hand gebouwd in de Maserati-fabriek in het Italiaanse Modena. Hoe je haar ook bekijkt… ze verleidt en werkt sensueel. Het is dan ook geen geheim dat je als man naar haar mooie vormen en heerlijk achterwerk uren kan kijken.

Alles bij de 4C staat in teken van gewicht. En met gewicht bedoelen we zo licht mogelijk. Een keuze die de Italianen hebben gekozen boven een buitensporig vermogen. Zo is de structuur van de 4C opgebouwd rond een zelfdragend geheel van koolstofvezel, een materiaal dat normaal gezien voorbehouden is voor exclusieve modellen en wat gekozen wordt voor zijn uitstekende verhouding tussen gewicht en stijfheid. Het totale gewicht van de 4C valt zo net onder de grens van 900 kilo waarvan het skelet uit koolstofvezel slechts 65 kilo weegt.

Geen buitensporig vermogen lieten we vallen, al lijkt dit geen vat te hebben op de prestaties. de viercilinder turbomotor met een inhoud van 1750cc, die we ook terugvonden in de QV versie van de Giulietta, onderging een aluminium-dieet en levert meer dan 240 pk. Goed voor een spurtje in 4,5 seconden naar 100 en een topsnelheid van 258 km/u.

Manoeuvreren en parkeren is een hel zonder stuurbekrachtiging maar dat voel je niet tijdens het rijden. Dan loopt alles verrassend licht en messcherp. Je voelt je als het ware één met de wagen. Wel blijft het de ganse rit hard werken daar de 4C wel erg gevoelig is voor spoorvorming, iets dat we in België iets teveel kennen. Het is dan ook niet op de Belgische autobaan dat deze lichte krachtpatser zich het beste in haar vel voelt, wel het circuit. Daar waar het vermogen op rechte stukken misschien net iets te weinig is om andere premium sportwagens het vier aan de schenen te leggen, geeft de 4C geen centimeter toe als het gaat om het betere bochtenwerk. Een sportwagen die niet misstaat dus en vooral jammer dat Alfa Romeo de stekker uit de productie heeft gehaald. Of niet? Het zal in ieder geval in de loop der jaren een wagen worden (of al zijn) voor verwoeste verzamelaars van de betere Italiaanse sportwagens.

Genoeg over de 4C, over terug naar de GTAm. Die weegt met zijn 1.520 kilogram een pak meer dan de 4C maar dat neemt niet weg dat deze krachtige 2.9 V6 Bi-Turbo-motor 540 pk aftikt op de testbank. Een spurtje van 0 naar 100 km/u doet hij met dank aan het Launch Control-systeem in een luttele 3,6 seconden. De topsnelheid ligt een flink stuk boven de 300 km/u daar ze aangeven dat het de snelste Alfa Romeo ooit is. Als je weet dat de Giulia Quadrifoglio 307 aftikt, weet je genoeg.

Voor zij die nu hebben besloten een GTA te kopen en een exemplaar hebben gereserveerd zal er en specifiek verkoopproces worden gevolgd met een Brand Ambassador product specialist die elke klant zal opvolgen vanaf de bestelling tot de uiteindelijke levering. De aankoop is een totaal gepersonaliseerde ‘experience package’. Tot dit pakket behoren onder meer een helm van het merk Bell met gepersonaliseerde GTA afwerking, een op maat gemaakte Goodwool beschermhoes om de GTA of GTAm veilig in de garage te stallen.

Omdat je dit exclusieve speeltje ook niet graag bij de eerst beste keer naar de filistijnen rijdt, is ook een specifieke rijcursus van de Alfa Romeo Driving Academy inclusief. The GTAm wordt eveneens voorzien van een volledige Alpinestars racing outfit (kleding, handschoenen en schoenen).

Maar er is meer! Klanten kunnen opteren voor de levering van hun GTA of GTAm op één van de voor het merk iconische locaties: de Autodelta workshop in Balocco. Uniekheid en exclusiviteit zijn bepalende factoren voor elke Alfa Romeo liefhebber en voor elke car collector, vandaar…

Kostprijs van dit alles? 147.000 euro…oh ja, exclusief BTW en andere taksen.

De GTAm in beeld vind je hieronder…het geluid vind je HIER.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Whatmatters (@whatmattersformen)

You May Also Like

Dit waren de heetste mokkels op Rock Werchter

Letterlijk en figuurlijk een broeiend warme editie… De laatste 30.000 kampeerders zijn deze ochtend ...

Eindelijk, hier is de nieuwe Porsche 911 GT3

Ook de 992-generatie is er nu met een GT3 Na de coupé, cabrio, Targa ...

MenStyle Road Test: BMW M440i

Een M4 op dieet? Een M4 light?  Wat de BMW 4-reeks juist is, hebben ...