MenStyle On Tour: Jaguar Brand Experience Rome (DAY3)

DAY 3 Formula E Round 5 Rome 

Of we zin hadden in een unieke trip naar Rome waarin Fashion, Lifestyle, Automotive en Racing drie dagen lang hand in hand gaan. Een vraag die je ons geen twee keer hoeft te stellen want laat duidelijk zijn dat dit allemaal in het DNA zit… op ons lijf geschreven dus. En zo zaten we ongeveer een week later op het vliegtuig richting Rome voor een ‘once-in-a-lifetime’-trip.

Day 3: Formule E Round 5 Rome

Na twee dagen Food, culture & Fashion moest vandaag de kers op de taart nog komen, een unieke blik voor en achter de schermen van het Formule E circus bij het Jaguar TCS Racing Team. Het ontbijt in ons voortreffelijk hotel Chapter Roma lieten we gezien onze ondertussen nog steeds overvolle maag links liggen en we stapten vol vertrouwen zelf achter het stuur van de Jaguar I-PACE onder het goedkeurend oog van Adrian, onze tot op de dag van vandaag uber-gentleman en private driver.

We moeten toegeven, het is een uitdaging, rijden in Rome. Italianen staan erom bekend als macho’s in het verkeer, man of vrouw. Ze rijden redelijk chaotisch en assertief en malen niet om een krasje of blutsje meer. De overheid doet nauwelijks controle, er staan wel overal onbemande camera’s opgesteld maar meer dan de helft werkt niet of zijn bedekt met zwarte graffiti verf. Om maar te zeggen… de vergelijking met de Far West is sprekend. Tel daar de erg smalle straatjes én een RHD (Right Hand Drive) auto bij en je weet dat we met klamme handjes en een kruisteken, we zijn niet voor niets in Rome, aan onze rit zijn begonnen.

De I-PACE EV400 AWD is een vlotte en comfortabele jongen en ideaal in het drukke stadsverkeer van Rome. Niet dat we spurtjes in 4,8 seconden naar 100 trokken maar we konden makkelijk de ongeleide Italiaanse projectielen de baas door af en toe net dat tikkeltje sneller op de gas, euh stroom, te duwen. De batterij, die sinds onze eerste dag nog steeds niet is bijgeladen, telt nog een dikke 60% aan elektriciteit, dus zorgen over autonomie hoeven we ons ook al niet te maken. Een uitgebreide test volgt later nog want we hebben hem ondertussen ook al voor een weekje vastgelegd. Soit, een goed half uurtje cruisen door Rome later komen we aan op het stratencircuit waarop Jaguar gisteren al met de oppergaai mocht gaan zwaaien. Kunnen zij zorgen voor een historische dubbel?

Formule E, wat is het?  

Formule E is een racevariant zoals Formule 1 en Formule 2, maar in tegenstelling tot hun brullende motoren rijdt een Formule E-bolide volledig elektrisch. De constructeurs, zoals Jaguar, Mercedes, DS, Porsche,… willen met hun deelname vooral in de kijker spelen van potentiële klanten terwijl ze racen in stadscentra van grote steden over de hele wereld.

Formule E draait niet alleen om racen. Het gaat om het gehele plaatje van duurzaamheid. Het idee is om te laten zien dat er een schonere toekomst is voor racing en automotive en ze pretenderen ook de eerste sport te zijn die volledig emissie-neutraal door het leven gaat, zelfs inclusief het transport van de ene naar andere wereldstad.

Dat vertelt ook James Barclay, de team manager aan de hand van een voorbeeld als we een rondleiding in de pitbox van het Jaguar Racing Team. “We kiezen in vergelijking met bijvoorbeeld de F1 bewust voor één soort band. Eentje die zowel op het droge als nat kan gebruikt worden wat maakt dat we in de hele logistieke operatie die een Formule E-race met zich meebrengt minder transport nodig hebben en dus een veel kleinere ecologische voetafdruk op de wereld zetten.

Een Formule E-auto weegt zo’n 900 kilogram waarvan de batterij, die een hele race moet meegaan, met zo’n 385 kilo gaat lopen. De races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier + 1 ronde al kan er wel wat tijd bijgeplakt worden naargelang de tijd een safetycar de baan is op gemoeten na een crash. Gedurende die 45 minuten hebben piloten de kans om 8 minuten een extra boost van 50 kW (tot 250 kW) te activeren, wat maakt dat het altijd een erg tactische race is, zeker als je weet dat elke auto gelijk is en de laatste van vorige race vandaag de eerste kan zijn. Het is tegelijk ook een uitdaging om zo dicht mogelijk tegen 0% batterij de race uit te rijden want dt wil zeggen dat je het maximale uit de auto hebt gehaald. Te weinig kan je een podium kosten, teveel een opgave. Dat maakt het ook, ten opzichte van de F1 waar je steeds dezelfde teams en rijders in de voorlinie hebt, erg interessant.

Ook interessant zijn de kwalificaties voor de pole position. Eerste worden twee groepen van elf coureurs de baan op gelaten in de strijd om bij de eerste vier van hun sessie te komen. Die acht strijden dan in een knock-outfase één tegen één voor de pole. Spannender wordt het niet.

Na een overwinning de dag ervoor kwalificeren de Jags zich op plaats vier en vijf op de grid terwijl wij ons te goed doen aan liters Moët & Chandon, de heerlijkste pasta’s en een olijfolie tasting in het opgetrokken Boss Emotion Club. Wat een leven hebben we toch…

Tussen de kwalificaties en de race is het tijd om de wagens op te laden en is het voor ons een uitgelezen kans om de garage en de wagens eens van kortbij te gaan bekijken. Team manager James Barclay, die dankzij de winst de vorige dag helaas zijn diner met ons aan zijn neus zag voorbijgaan, introduceert ons in de wereld van de Formule E. Daar waar we in het verleden (als F1-fans) wat sceptisch waren tegenover elektrisch racen, worden we nu laaiend enthousiast.

Tijd voor een gridwalk, waar we ook onze Belgische trots Stoffel Vandoorne tegen het lijf lopen, en dan ‘Gentlemen, start your engines…’

De kers op de taart

Waar het in de Formule E nog nooit was voorgevallen dat een team in één weekend twee races kon winnen, deed Jaguar waarvoor wij tot in Rome zijn gekomen. Winnen na alweer een tactisch steekspel waarbij de Britten de slimste, meest uitgekookte van hele pack waren. Terwijl Mitch Evans de streep als overwinnaar overschreed liepen wij onze opgeslagen koolhydraten van afgelopen drie dagen van het lijf richting podium waar wij als ‘one of the crew’ getrakteerd worden op een champagnedouche.

Ons weekend kon nooit mooier afgesloten worden. En zo kwam er einde aan een fantastische drie dagen Rome waarin we ondergedompeld werden in een mix van Lifestyle, Food, Drinks, Fashion en Racing. Een combo die we ons heel leven lang zullen blijven herinneren.

Bedankt Jaguar!

FINE!

Reportage mogelijk gemaakt met dank aan Jaguar Belux
Foto’s MenStyle: genomen met een Xiaomi 12 Pro 

 

 

 

You May Also Like

Mercedes S-Klasse krijgt Maybach-variant

Groter, exclusiever en ongetwijfeld ook veel duurder… Wat AMG voor de meest sportieve Mercedessen ...

Bugatti Divo is klaar om gelanceerd te worden

En neem het lanceren ook maar letterlijk… Nadat twee jaar geleden al bij zijn ...

Amateurvoetbal trapt seizoen feestelijk af tijdens ‘Beginning of the Season’

Eentje recht in de winkelhaak… EOTS (End of the Season), de awarduitreiking voor voetballers ...