MenStyle Road Test: Jeep Compass & Renegade eHybrid

Twee Jeeps, twee keer dezelfde motor, twee keer een andere look, twee keer een andere prijs. Maar welke van deze twee zouden wij kiezen? Maar eerst… wat is het? 

De term hybride? Dat is Jeep niet onbekend en dus ook de Renegade en Compass zijn verkrijgbaar in hybride versies zoals bijvoorbeeld de 4xe, PHEV’s die tot wel 240 pk kunnen leveren. Nu is er ook een Jeep met een mild-hybride karakter, een reguliere hybride aandrijflijn zonder stekker waarbij de nieuwe 1,5 T4-turbobenzinemotor, die 130 pk levert via de vooras, hulp krijgt van en een elektromotor die 48V levert en die is geïntegreerd in de nieuwe DCT 7-versnellingsbak. Dit zorgt tot 15 kW (20 pk) extra aan prestaties en die je zuiver elektrisch een aantal kilometer ver kan brengen. In de praktijk zijn het vooral manoeuvres aan lage snelheid die je volledig elektrisch uitvoert.

Wat houden de prestaties in? Wél, de iets lichtere en ‘compacte’ (oei, dat klinkt verwarrend) Renegade e-Hybrid accelereert in 9,7 tellen naar 100 km/h. De Compass doet daar 0,3 seconden langer over. De topsnelheid van de Renegade e-Hybrid bedraagt 191 km/h, de Compass e-Hybrid gaat met zijn 193 km/h net dat tikkeltje sneller. Zowel accelereren en topsnelheid, een verwaarloosbaar verschil, sowieso. Minder verwaarloosbaar is het verbruik, daar scoren zowel de Renegade als de Compass tot wel 15 procent minder dan reeds bestaande conventionele benzinemodellen, die, als we de constructeur mogen geloven (op korte termijn?) zullen verdwijnen.

De looks

Wat je niet kan ontkennen, de Renegade en Compass zijn qua looks echte Jeeps. De Renegade (die zijn chassis ook deelt met de Fiat 500x) is te herkennen aan zijn hoekige lijnen terwijl de grotere Compass met zijn looks zich eerder profileert als het kleine broertje van de Cherokee. Wat ons betreft zijn we eerder fan van de Compass maar dat is louter smaak. Binnenin zijn de twee zeker vergelijkbaar en de ‘Upland’-versie blinkt uit met zijn makkelijk hanteerbaar Uconnect-systeem, touchscreen van 10,1 duim en een Alpine-systeem van 506 watt. Ok, ondanks er stevig wat Italiaans DNA in beide Jeeps zit, zien we wel wat Amerikaanse invloeden wat niet meer betekent als ‘redelijk wat plastiek’. Toch zien we een kwaliteitsinjectie, zeker bij de Compass, sinds zijn facelift in 2021.

Het rijden

Uiteraard gaat het hier meer dan alleen accelereren en topsnelheden. Sowieso zijn beide vrij lichtvoetig en staan ze beide vlot hun mannetje. Hernemen, inhalen, bochtenwerk,… alles gebeurt vlot en wat ons betreft allemaal net iets vlotter in de Renegade dan de Compass. Bij die laatste hadden we het gevoel (zwaarte?) dat het net allemaal net dat tikkeltje moeizamer ging en dat de zevenbak af en toe wat aarzelde net alsof hij snel moest beslissen al dan niet extra elektropower te moeten inzetten. 155 kilogram (1.500 tegenover 1.345) steek je natuurlijk niet weg. Beetje jammer, zowel de Compass als Renegade e-Torque zijn niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving waardoor het echte Jeep- en terreinwerk (denk maar aan de Wrangler), ondanks een redelijke bodemvrijheid, een verre droom blijft. Oh ja, het verbruik? Dat tikte bij beide modellen af op een respectabele 6,5 liter/100 kilometer, iets meer dan de WLTP-cijfers de spreken over 5,6 (Compass) en 5,7 (Renegade) liter per 100 kilometer.

Soit, daar de looks in het voordeel van de Compass pleitte, kiezen we nu wel, op punten, voor de Renegade.

De prijs

De Compass e-Torque (modeljaar 2023) is er vanaf 38.130 terwijl de Renegade er al is vanaf 30.800. Daar kan naargelang de uitvoering en de daarbijhorende opties (“There is only one earth”-bestickering, stoelbekledingen gemaakt van gerecycleerde plastics, parking pack, een premium audiosysteem en 19″-velgen) nog wat extra sollen bijkomen. En toch, minstens 5.000 euro goedkoper dan een ‘echte’ hybride, lees als een stekkerversie.

Conclusie

Wie op zoek is naar een echte Jeep om door zwaar terrein of op het platteland te cruisen moet het niet gaan zoeken in de Compass en nog minder in de Renegade, die met hun voorwielaandrijving, en zeker voor die laatste, eerder in het segment gezin-SUV voor de stad mogen gecatalogeerd worden. Toch zijn de looks diegene die je van een Jeep mag verwachten.

Moesten we kiezen voor de auto waarin we zelf willen gezien worden, wordt het altijd de Compass. Kijken we naar het rijgedrag en ook de prijs, moeten we de looks laten varen en gaan voor de bestseller, de Renegade. Maar we blijven Alfamannetjes niet?

You May Also Like

815 raspaardjes om te temmen: McLaren Elva

En je legt er 1,7 miljoen euro’s voor op tafel… Voilà, de prijs van ...

Dit is de nieuwe auto van ‘familieman’ Cristiano Ronaldo

Happy Birthday CR7 Cristiano Ronaldo mocht 37 kaarsjes op zijn verjaardagstaart uitblazen en daar ...