MenStyle Road Test: Jeep Compass 4xe Trailhawk

MenStyle ging aan de stekker

Wie aan Jeep zegt, denkt gelijk aan vrijheid, avontuur, authenticiteit en passie, tevens ook de pijlers van zijn wereldwijde reputatie. De meest recente stap van de evolutionaire reis van Jeep gaat nu ook de groene kant op, richting de wereld van de elektrificatie. Vandaag zet Jeep een belangrijke stap in zijn evolutie met de voorstelling van zijn nieuwe oplaadbare hybridemodellen waaronder de nieuwe Compass 4xe. En wij? Wij kregen hem, nadat we ook de gewone Compass al eens ‘meeritsten’, tijdens heerlijk winterse omstandigheden, voor een weekje mee.

De plug-in hybride versie van de Compass is er (net als de Renegade) in twee uitvoeringen, eentje met 190 pk en eentje met 240 pk. Ondanks het verschil in paardjes, komen deze allebei uit een 1,3-liter viercilinder turbo van 130 of 180 pk waar het verschil puur softwarematig zit. Daar komt dan 60 pk bij die geproduceerd wordt door de elektromotor (op de achteras). Een totaal dus van 190 pk of 240 pk. Deze combinatie garandeert prestaties en maximaal rijplezier. Zo mochten we een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden (240 pk versie) opmeten. De topsnelheid bedroeg 130 km/u (zuiver elektrisch) en 200 km/u in hybride modus.

Het systeem zelf heeft drie werkingsmodi: Hybrid, Electric en E-save. De gewenste modus kan worden geactiveerd met de keuzeschakelaar voor de versnellingspook. Leuk detail, in alle rijmodi recupereert het regeneratieve remsysteem energie tijdens passieve rijfasen (zoals vertragen of licht remmen).

Kort voorgesteld:
HYBRID, de standaardmodus die wordt geselecteerd wanneer de auto wordt gestart. Hij werd ontwikkeld om het systeem op de meest efficiënte manier te beheren en te gebruiken, en zo het vermogen te optimaliseren en het brandstofverbruik te minimaliseren. In eerste instantie geeft het systeem de voorkeur aan elektrisch rijden. Wanneer de batterij het minimale laadniveau bereikt, wordt de verbrandingsmotor gebruikt voor de aandrijving. 

ELECTRIC is de modus die een volledig elektrisch rijbereik van 50 kilometer biedt. Het systeem schakelt automatisch over op de HYBRID-modus wanneer de batterij volledig leeg is of wanneer de bestuurder de kickdown intrapt. Een topsnelheid van 130 km/u kan bereikt worden. Dit is de ideale modus om in stadscentra te rijden met verkeers- en emissiebeperkingen.

E-SAVE is daarentegen de modus om het laadniveau van de batterij te behouden of om de batterij op te laden tijdens het rijden met de verbrandingsmotor. De E-SAVE-modus ondersteunt twee secundaire modi, Battery Save en Battery Charge die beide kunnen worden geactiveerd op het scherm van het Uconnect-systeem.
Battery Save is de laadstatus van de batterij wordt behouden door hoofdzakelijk gebruik te maken van de verbrandingsmotor
Battery Charge laadt de batterij op tot 80% door de werking van de verbrandingsmotor, waarop de gecombineerde elektrische generator vooraan werkt.

Naast deze drie werkingsmodi zijn er ook nog vijf rijmodi:

– Auto: de standaard modus die zorgt voor een continue tractiemanagement, geschikt voor op de weg en op het terrein.
– Sport: gebruikt zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor om sportieve rijprestaties af te leveren. De stuurinrichting en de gasrespons zijn aangescherpt en ook de transmissie kent hogere opschakeltijden voor een maximale vermogens- en koppelontplooiing.
– Snow: biedt meer grip in extreme omstandigheden zoals op besneeuwde wegen.
– Sand/Mud: offroad-modus om ondergronden met beperkte grip, zoals modderige of zandgronden, het hoofd te bieden door een maximale tractie te leveren.
– Rock (enkel Trailhawk-versies): deze modus is enkel beschikbaar wanneer de 4WD Low-modus ingeschakeld is. Het systeem configureert de wagen om een maximale tractie en stuurkracht te verzekeren op terreinomstandigheden met beperkte grip. Bovendien biedt hij toonaangevende terreinprestaties. Hij wordt gebruikt om over obstakels te klimmen, zoals grote rotsen.

Wij kregen, driewerf hoera, de Trailhawk mee. Die kreeg naast deze laatste modus ook nog diverse beschermplaten voor de bodem, een volwaardig rood sleepoog, badges en leren bekleding met logootjes mee.

Wat het rijden betreft, zowel in de hybride- als in sportstand gaat de Compass, die helemaal niet zwaar aanvoelt, vlot vooruit en voelen we de gecombineerde kracht zodra we deze Jeep de sporen geven. Uiteraard hebben we ook maximaal ingezet op volledig elektrisch rijden voor onze korte uitjes rond de kerktoren. Volg je de verkeersstroom (zowel binnen als buiten de bebouwde kom) is dit perfect hanteerbaar en mis je de extra power van de benzinemotor niet. Dit maakt dat we na een weekje cruisen niet eens een halve ‘naftbak’ hebben opgereden, ondanks toch wel een dikke 1.000 kilometer op de teller. Was de batterij leeg en lagen we hem even aan de stekker, konden we na amper een uur of drie terug de baan op voor opnieuw een kleine 45 kilometer. Wij haalden de op papier 50 kilometer enkel elektrisch rijden net niet.

Ook als we onze bergbotinnen aantrekken en ons letterlijk en figuurlijk begeven op glad ijs op moeilijker berijdbare boswegen moeten we toegeven dat hij zich erg comfortabel voelt. We hadden dan ook geluk dat we deze Trailhawk konden uitproberen in volle winterse periode.

Verder is deze Jeep Compass best comfortabel en beschikt hij over de meeste technische- en veiligheidssnufjes die je van een hedendaagse auto mag verwachten. Ok, we hebben al in iets ‘meer fancy’ interieurs rondgereden maar de Compass 4xe doet het onder meer met zijn Apple CarPlay, Android Auto, een 7-inch TFT-kleurendisplay en Uconnect NAV met 8,4″ touchscreen,… helemaal niet slecht.

Op het gebied van veiligheid worden de nieuwe 4xe-modellen geleverd met de meest geavanceerde (ADAS-)systemen die op de markt verkrijgbaar zijn zoals Forward Collision Warning, Lane Departure Warning Plus, Intelligent Speed ​​Assist en Traffic Sign Recognition. Andere beschikbare veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer Blind Spot Detection, ParkView achteruitrijcamera met dynamische rasterlijnen, automatische Park Assist en Keyless Go.

De (fiscaalvriendelijke) Jeep Compass 4xe, die zich uiterlijk van zijn enkel brandstof aangedreven broertjes onderscheidt met zijn opvallende blauwe kleur rond de badges is er vanaf 40.100 euro. Configureren kan HIER.

 

 

  

You May Also Like

Belgische automobilist heeft te weinig aandacht voor autoband

87% van banden heeft géén juiste spanning Het bandenbewustzijn in België is laag. De ...

Nieuwe Audi RS3 komt met driftmodus (video)

Een heerlijke driftkikker Audi heeft zonet de spes van zijn nieuwe RS3 bekend gemaakt. ...

Lamborghini gaat aan de stekker

Vanaf 2025 Zeventien jaar…zolang heeft het geduurd alvorens de Lamborghini Estoque Concept een productiemodel krijgt, ...