MenStyle Road Test: Jeep Wrangler 4xe Rubicon

A little bit of mud never killed no one…

Jeep is één van de, zo niet de meest traditionele, terreinwagen ter wereld waarvan de geschiedenis meer dan 80 jaar teruggaat. De Jeep Wrangler 4xe is de zoveelste nakomeling uit de stamboom van de Willys Jeep uit 1941, maar dan wel eentje die met zijn tijd meegaat en die rijdt met (deels) elektrische aandrijving. En nadat we de Sahara 4xe al eens meekregen voor een weekje, was het nu de beurt aan zijn robuuste broer, de kwajongen die zich liever vuil dan proper houdt, de Rubicon. Althans, dat zochten we voor u uit.

Voor we onderhuids kijken, eerst even naar de looks. Die blijven iconisch en zoals het voor een Wrangler hoort, behoudt hij ook de optie om hem volledig te strippen. Deuren eruit? Dak eraf? Vooruit neerklappen? Hoewel het op de openbare weg niet echt toegestaan is, kan je volledig open rijden.

En wie zegt dat water en elektriciteit niet samengaat… het interieur van de nieuwe Jeep Wrangler 4xe is volledig afwasbaar en heeft aftappluggen om het water uit de auto te laten lopen. Deze hedendaagse ‘groene’ jongen mag dus echt wel gebruikt worden waarvoor een echte Jeep dient… vuil worden.

Onder het bijna ongewijzigde, op wat blauwe accenten en een laadpoort na, brute en stoere uiterlijk van de Rubicon vinden we de gekende 2.0 liter vierpitter turbo-benzinemotor met 271 paardjes die zelf uitgerust is met een kleine starter van 46 kW (62 pk), gecombineerd met een elektromotor van 107 kW (145 pk) die zijn stroom krijgt uit een batterijpakket van 17,3kWh. Alles samen goed voor een gecombineerd vermogen van 380 pk en een koppel van, hou u vast, 637 Nm. Dat maakt deze stoere jongen ineens ook de krachtigste Jeep ooit in Europa. Goed ook om deze zware jongen in slechts 6,4 seconden naar 100 km/u te doen snellen.

Drie rijmodi 

De Jeep Wrangler 4Xe heeft drie rijmodi: Hybrid, Electric en E-Save.

Hybrid:
 Standaard ingesteld. Hier beheert het systeem automatisch de aandrijving, waarbij de voorkeur altijd uitgaat naar de elektromotor. Zo gebruikt het eerst de accucapaciteit en wordt de 2.0T benzinemotor pas ingeschakeld, zodra de accu bijna leeg is of wanneer je maximale prestaties vraagt.

Electric: Dit spreekt voor zich, enkel aandrijving via de elektromotor. Pas als de batterij bijna leeg is schakelt het systeem ook de 2.0T benzinemotor in.

E-Save: Hier wordt alleen gebruik gemaakt van de 2.0T benzinemotor en spaar je je accucapaciteit voor later gebruik om bijvoorbeeld een stadscentrum in te kunnen rijden waar alleen lage-emissie voertuigen zijn toegestaan.

@menstyle.be

A little bit of mud never hurt no one… #jeep #wrangler #rubicon #Suzuki #jimny #4×4 #offroad #fyp #foryou fypage #viral #mud #dirty #smokey #friends

♬ Jeep Song – Vince Vanlandingham

Uiteraard kan je ook extra energie ’terugwinnen’ tijdens het uitrollen. Zo wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie en om zo de accu terug op te laden. Druk je op het klein knopje met een blauwkleurig batterij-icoontje op het dashboard, rij je via het one-pedal-driving principe.

Offroad

Maar hoe rijdt hij nu offroad? Met dank aan YouTube-helden Jonas en Smokey gingen we op pad in het pittoreske Merksplas en daagden we de Rubicon 4xe uit om de 4H auto, 4H part time, 2H of 4L uit te testen op verhard, onverhard, bos en modder. En Jeep zou Jeep niet zijn mocht hij ons hier teleurstellen. Zo is hij echt offroad echt wel in zijn element en vertoeft hij daar et liefst. Een bergje op, het water in,… het gaat em allemaal vlotjes af. De offroad-hulpmiddelen zijn eindeloos en maken het ook allemaal toegankelijk en veilig. Op vlakke en comfortabele wegen, mochten die er al zijn in België, is het ook aangenaam rijden al pakt hij wel, niet onverklaarbaar, veel wind en dat hoor je ook. Zo is een ritje richting kust bijvoorbeeld een lawaaierig uitje.

Conclusie

In weer in wind en op alle terrein is dit ondanks zijn PHEV-karakter een échte Jeep. Hij is krachtig, best snel doch niet echt zuinig voor een (semi-)geëlektrificeerd model. Zuinig staat ook nooit in de woordenboek van echte Jeepers dus een issue hoeft dat ook niet te zijn. Kostprijs van deze Rubicon 4xe? Minstens 77.200 euro inclusief BTW. Of je er ook fiscaal een voordeel mee doet? Zolang je hem in Vlaanderen inschrijft wel, zo betaal je slechts 46,23 euro aan BIV. Brusselaars en Walen hebben minder geluk… daar telt de BIV met zo’n 4957,00 euro wel erg door. En laat nu net ‘D’Ardennen’ een heerlijke woonplaats zijn voor deze stoere jongen. Hoewel ook Vlaanderen best kan. Nooit meer afremmen voor een vluchtheuvel… wij bevestigen… HET KAN!

 

 

 

You May Also Like

MenStyle Roadtest: Mazda MX-5 RF 2.0

Of we onze zware dikke patserige Duitse een paar dagen wilden inruilen voor een ...

MenStyle on Tour: Mini Autosalon bij BMW en Mini

Topontvangst Helaas geen autosalon dit jaar. Gelukkig zijn er een paar constructeurs die wel, zij ...

Splinternieuwe Lamborghini Countach fileert bochtige Italiaanse wegen

Yes please! Het is al eventjes geleden dat de Italiaanse stierenfokker zijn Countach LPI ...