Flyeren tot je erbij neervalt…
Een flyer voor je zaak, product, feestje,… loont het nog de moeite anno 2020 waar online zegeviert? Er is maar één juist antwoord! JA, want een flyer is dan ook multifunctioneel inzetbaar. Hoewel e-strategen prat gaan dat je bepaalde doelgroepen heel makkelijk bereikt tijdens een online campagne, moet een goede flyer helemaal niet onderdoen. Dat hebben we met onze eigen ogen mogen ondervinden toen we op Kamping Kitsch de grootste, meest complete, volledig ongecensureerde,… fotoreportage van het festival gingen aankondigen. Dat in de komende weken na het festival ons platform bestookt werd met nieuwe bezoekers was voor ons de complete verrassing.
Voor je begint met flyers bedrukken kan je best een aantal voorwaarden in acht nemen om ervoor te zorgen dat je een maximaal bereik haalt. Een aantrekkelijke layout is er natuurlijk één van naast uiteraard het antwoord op de vraag: “wie krijgt de flyer in handen en wat moet ze doen?”. Informeren of voorlichten doe je op een andere toon dan verkopen. Eens je dit in kaart hebt, is de basis gelegd en kan je met deze tips ervoor zorgen dat je een ongeëvenaard aantal mensen en/of potentiële klanten.
1. Zet je in de kijker
Wat is het doel? Juist! Het benadrukken van de voordelen en meerwaarde van je product of dienst. Een goede flyer moet vooral triggeren en het gevoel opwekken dat jij uniek bent, dat ze meer over je willen weten en dat jij diegene bent die ze nodig hebben. En onthou…gebruik beelden die spreken.
2. Hou het simpel
Wil je een breed publiek bereiken? Vermijd dan zeker vakjargon en hou het simpel.
3. Durf buiten de lijntjes kleuren
Regelmatig komen we in aanraking met flyers, of dit nu op straat is of dat deze in de brievenbus vallen. Als je een flyer bekijkt zal dit hooguit vijf seconden zijn. Pas als je door iets op de flyer aangetrokken wordt zul je langer kijken. Om niet vijf seconden na het aannemen of te zijn gevonden in de vuilbak te belanden, moet je eruit springen.
4. Nodig uit
Uiteraard wil je dat ze je vinden. Zorg zeker voor verwijzingen naar je website, mailadres, socials als Facebook en Instagram. Een like of volger meer is ook een potentiële klant extra en een contactopname een extra lead.
5. Bespaar niet
Een flyer laten drukken kan wel een duit kosten maar om niet oubollig over te komen trek je best voldoende budget uit voor een knappe, originele en stijlvolle flyer. Wees dus niet zuinig en kies voor luxepapier en dure materialen. Hier is de vorm minstens even belangrijk als de inhoud en dit mag kosten noch moeite sparen.
Credits: Pexels/Unsplash