MenStyle Road Test: Mercedes-Benz S 580 e 4Matic

Een luxepaardje dat zijn standing alle eer aandoet 

Hoewel men bij Mercedes-Benz het volledig elektrisch luxerijden promoot, kijk anders maar eens naar de EQS, heeft men in Stuttgart met deze PHEV een auto in zijn portfolio die, als je het kan betalen, meer dan steek houdt. Vergeet in tegenstelling tot een 100% elektrisch avontuur ‘range anxiety’, mocht die er al zijn, en nestel je voor honderden kilometers achter het stuur van dit luxepaardje… of laat je rijden, dat kan natuurlijk ook.

En dat is ook wat wij gedaan hebben… honderden kilometers gereden met de Mercedes-Benz S 580 e 4Matic. De afmetingen van dit vlaggenschip zijn gigantisch en dat hebben passagiers geweten. Dankzij zijn lange wielbasis weet je dat je First Class aan het reizen bent, een gevoel met dank aan de heerlijk zittende stoelen die verwarmd of geventileerd kunnen worden en die je desgewenst verwennen met één van de tien verschillende massageprogramma’s. Gooi daar (optioneel) eventueel nog zowat 31 luidsprekers en acht structuurgeluid transducers van Burmester tegenaan en je reis overtreft met verve een bezoek aan de meest gesofisticeerde concertzaal. Al kan al dat reizen uiteraard ook allemaal in de grootste stilte en dus geluidloos.

Soit, om maar te zeggen, aan boord draait alles om luxe, rust en verfijning en dit omringd met de nieuwste en zichtbare technologie. Aan schermen geen gebrek trouwens in deze S-Klasse dat start met achter het aanraakgevoelig stuur een tellerpartij van 12,3″ groot die zijn informatie in 3D kan weergeven. Daarboven zit een gigantisch head-up display dat je zeer precies toont waar je heen moet, dankzij de augmented reality-functie. Tenslotte is er nog een scherm van 12,8″ dat de middenconsole domineert, en waarmee je kinderlijk eenvoudig zowat alle voertuigfuncties van dit Duitse luxepaardje beheert.

Ook onderhuids zit deze wagen vol technologie en zorgen tal van veiligheidssnufjes ervoor dat deze wagen nooit in de problemen komt, tot vervelens toe want laat duidelijk zijn dat hij meer dan eens, en misschien zelfs soms te snel anticipeert op potentieel gevaar. Zo flikkert de omgevingsverlichting in de deurpanelen meermaals knalrood omdat we iets te vlijtig of te snel van rijstrook veranderen of maakt hij al bij het minste aanschuiven in de file een ‘noodstop’ waarbij zowat alle toeters en bellen afgaan, terwijl we zeker al aan het vertragen waren en nog meters stopmogelijkheden over hadden. Om hiermee ooit iets voor te hebben moet je al een serieuze krak zijn. Om maar te zeggen, dit is geen auto om aan je lieftallige schoonmoeder mee te geven mocht je er ooit vanaf willen komen.

Ook onderhuids, een mooi klinkende drieliter zes cilinder-in-lijn die gekoppeld wordt aan een 150 pk (en 440 Nm) sterke elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 510 pk en 750 Nm aan koppel. Die elektromotor met als aanvoer een 28,6 kWh batterijpack kan het 2,3 ton zware gevaarte zelfs 100 kilometer (WLTP) puur elektrisch doen voortbewegen. Is de batterij plat, kan je deze aan 11 kW laden met wisselstroom en tot 60 kW aan gelijkstroom, goed om het geheel in beste geval in amper 20 minuten terug op te laten. Nadeel van al dat elektrisch werk? Het beperktere volume van de koffer.

Kijken we naar de prestaties van de S580e komen we uit op 5,2 seconden voor een spurtje naar 100 km/u en stopt de elektronische naald pas bij een elektronisch begrensde 250 km/u. Snel en dynamisch dus en dat in alle comfort met dank aan de adaptieve luchtvering met hydraulische ondersteuning. Het lijkt alsof de S-klasse als het ware zweeft over het, niet al te goede Belgische, wegdek. Ook het bochtenwerk gebeurt feilloos en scherp al is het doel van deze S-Klasse niet direct de Rally van Ieper af te haspelen. Ook handig, de vierwielsturing. Dankzij een maximale stuurhoek van 10 graden op de achteras is manoeuvreren, draaien en keren bijna even makkelijk (draaicirkel 12m) dan een half zo grote Fiat 500 (9,5m).

En dan nu de prijs? Die start voor deze PHEV vanaf 141.933 euro al mag je daar nog vlot wat euro’s bijtellen voor de nodige opties. Zo tikt ons testexemplaar af op iets meer dan, slik, 170.000 euro. Om maar te zeggen, ultieme luxe kent zijn prijs al zal de gemiddelde zelfstandige S-Klasse-rijder hier geen boterhammetje minder voor eten, temeer deze plugin-hybride ook nog steeds (hoewel steeds minder) fiscaal interessant is.

Conclusie

Hoewel ook de (net iets goedkopere) nieuwe BMW 7-reeks plugin met zijn fantastisch rijgedrag tegen de poorten van de ultieme referentie beukt blijft de Mercedes-Benz in alle luxe, geluidloze rust en comfort overeind met dank aan zijn technologie en verfijnde afwerking. Toch heeft al deze luxe zijn prijs al zal de gemiddelde zelfstandige met deze (nu nog) fiscaalvriendelijke S-klasse er niet teveel om malen. Of diezelfde zelfstandige zijn S-Klasse steeds vol stroom zal tanken om zich 100% 100 kilometer elektrisch (WLTP) te verplaatsen? Laten we hopen van wel, al was het om af en toe het piekvermogen en fenomenaal koppel te laten zegevieren.

 

You May Also Like

Mercedes-AMG x will.i.am: MBUX SOUND DRIVE, een interactieve muziekervaring

Laat muziek reageren op jouw rijstijl Mercedes-AMG kondigde op CES 2024 de introductie aan ...

MenStyle Road Test: DS 4 Performance Line+ (180 pk)

Na de korte ontmoeting in Parijs, nu de ‘long drive’ We schrijven september wanneer ...

Welke generatie Audi RS6 is de snelste in dragrace? (video)

The battle is on! De Audi RS6 is de sportiefste versie van de populaire ...