MenStyle Road Test: Citroën ë-Berlingo

Eentje voor het gezin 

Het hoeven niet altijd elektrische, snelle luxepaardjes te zijn die we een week onder handen nemen. Groter kan het contrast niet worden maar na een weekje Mercedes-Benz EQS 580 AMG, goed voor een kleine 170.000 euro pure luxe, reden we rond in de nieuwe Citroën ë-Berlingo. Zonder afbreuk te doen aan die laatste… probeer dan maar eens objectief te zijn.

We zullen beginnen met wat achtergrondinfo. De Citroën Berlingo staat gekend als de leider in het segment van de compacte ludospaces. Ludo-wat? De verzamelnaam voor gezinswagens met het front van een hatchback en het gat van een bestelwagen. Over gat gesproken… door autoliefhebbers vaak aanzien ook als gewoon gatlelijk. Maar daar draait het bij de kopers, voornamelijk gezinnen, van deze wagens niet om… praktisch gaat hier voor op het esthetische. En voor die gezinnen met een extra groen randje hebben we goed nieuws, de nieuwe Berlingo wordt, met dank aan de Europese normen die autoconstructeurs opgelegd krijgen, enkel nog aangeboden met een elektromotor. Om één of andere reden horen we de bakfietsgeneratie op Zurenborg (Antwerpen) al juichen.

Hebben we ondertussen met woorden als gatlelijk, bakfietsgeneratie,… al niet teveel tegen mensen hun schenen geschopt? Ongetwijfeld wel dus tijd om het écht over de ë-Berlingo te hebben. Is hij gatlelijk? Wél neen, Citroën slaagt erin om zijn Berlingo best wel een hip jasje mee te geven met dank aan wat leuke accenten zoals de dakrails, de blauwe inzetstukken in de bumper, de speciefieke airbumps op de flanken en de typische Citroën-snuit.

Iets wat zich ook doortrekt in het interieur. Zo zien we een minimalistische aankleding en een nieuw personaliseerbaar, digitaal, goed leesbaar en handig te gebruiken instrumentenpaneel met head-updisplay. Alles is ingenieus ontworpen om je optimaal comfort aan boord aan te bieden. Het interieur ademt een rustige sfeer met zacht en warm materiaal, maar is ook praktisch dankzij de veelzijdigheid en de vele slimme opbergvakken. Daarnaast kan deze elektrische gezinsvriend verder uitgerust worden met allerhande technische (veiligheids)snufjes zoals bijvoorbeeld verkeersbordherkenning, rijstrook-assistentie, airco in twee zones, een draadloze oplader, Apple Car Play,… .

De ë-Berlingo wordt aangeboden in twee koetswerkvarianten, de M (4,40 m) en de XL (4,75 m) met zorgvuldig gekozen volumes en evenwichtige lijnen. De M-maat is beschikbaar met 5 plaatsen en biedt een optimaal comfortniveau. De XL-maat is 35 cm langer dan de M-maat dankzij zijn verlengde wielbasis en achterzijde. Deze maat is beschikbaar met 5 plaatsen en 7 plaatsen, ideaal dus voor grotere gezinnen.

Maar hoever kom je met zeven personen, een hond en een stel fietsen op het dak? Is hij met andere woorden travel-proof? Laten we stellen, als je tijd zat hebt wel. Zo is deze Berlingo uitgerust met de binnen de Stellantis-groep gekende elektromotor van 100 kW/136 pk, gevoed door een batterijpak van 50 kWh die we ook kennen uit de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Die motor kan je in drie standen zetten, de (krachtigste) Sport-modus, de Normal-modus (motor beperkt tot 80 kW) of de Eco-modus (motor beperkt tot 60 kW). Het maximumbereik (WLTP) bedraagt 281 kilometer. Niet onlogisch met dit batterijpak, zijn hoge gewicht en niet zo aerodynamische vorm.

Citroën geeft een gemiddeld verbruik aan van zo’n 19,7 kWh/100 kilometer, iets wat wij met een 23 kWh gemiddeld niet echt konden benaderen. Al moet het gezegd worden, de vele autosnelwegkilometers aan zo’n 120 km/u deden ons hier de das om. Wij haalden amper 200 kilometer. Een tochtje over en weer met een volle batterij naar onze Belgische kust hebben we bij deze niet gehaald zonder onderweg een half uur aan de snelstroomstekker te hebben gehangen.

Dit is dan weer een klein voordeel. Daar je kan laden met 100 kW, laad je de wagen in zowat 30 minuten van 10 naar 80%. Niet onoverkomelijk bij een tripje naar zee maar of je dit ook wilt bij een tripje naar Zuid-Frankrijk of de Costa Brava… dat is een ander paar mouwen. Maar heb je tijd zat en zit je er niet mee in onderweg veel te stoppen is het best haalbaar want het moet gezegd zijn, het comfort is ok. Ondanks zijn verstevigde achtertrein (wat het gewicht van de batterij moet compenseren) ligt hij goed op de baan en is hij zacht en comfortabel afgeveerd, typisch Citroën… of het nu een C3, C4, C5 X of een Berlingo is.

Conclusie

Met een vanafprijs van 38.050 euro is deze groene gezinswagen niet goedkoop en het valt af te wachten of gezinnen, die vroeger voor zo’n dikke 10.000 euro minder met een op fossiele brandstof aangedreven variant voort konden, de weg vinden naar deze zuiver elektrische variant. Zeker als dit, met oog op rijbereik, ook de enige of eerste wagen van het gezin moet zijn. Natuurlijk kan je jezelf de vraag stellen hoeveel kilometer je dagelijks/wekelijks aflegt en valt het nog wel mee. Toch willen we afsluiten met een paar positieve punten. Op technisch vlak is deze ë-berlingo zeker geslaagd, is hij erg ruim, comfortabel en jawel, niet gatlelijk zoals we ‘ludospaces’ in onze intro omschreven.

 

 

You May Also Like

Audi lanceert Q4 E-Tron in Genève

Dé plaats om nieuwe modellen voor te stellen Helaas voor de jongens van Febiac ...

Beste uit twee werelden: Porsche 911 (992) Targa

Dé mooiste… Hoewel het een Duitser is, kan je er jouw Zwitserse polsjuweel op ...

MenStyle Road Test: Fiat 500e 3+1

Door het internationale mannenblad GQ verkozen tot “City Car 2022.”  Als ambassadeur Leonardo DiCaprio ...