MenStyle Road Test: Citroën C3 Aircross (2021)

Hippe opfrisbeurt voor deze hippe bestseller

Meer dan 300.000 stuks! Zoveel werden er verkocht sinds de lancering van de nieuwe C3 Aircross in 2017. Hoogtijd dus om deze bestseller wat op te smukken om zo het succes van deze crossover ook de komende jaren verder te zetten.

Die opfrisbeurt begint bij het smoelwerk. Zo is deze avonturier makkelijk te herkennen aan zijn hertekende snuit die wel wat weg heeft van de XCPerience Concept uit ’16. Zo zien we nieuwe LED koplampen (in twee delen), een nieuwe grille, een nieuw verchroomd merklogo en extra in kunststof gehulde bescherming.

Uiteraard kan je deze wagen verder personaliseren en zijn er maar liefst drie nieuwe koetswerkleuren, zijnde (Khaki) grijs, (Voltaic) blauw en (Polar) wit beschikbaar. Ook het dak (wit of zwart) en de rubberen sloffen (op 16” of 17” velgen) maken er een volledig gepersonaliseerd karretje van.

Ook binnenin zien we wat aanpassingen die het interieur en connectiviteit mee doen groeien met de tijd. De zetels zitten, zoals het een Citroën betaamt, erg goed en ook het nieuwe 9″ touchscreen bedient makkelijk en werkt perfect. Ook mooi geïntegreerd is de head-up display die als het ware een erg dunne flatscreen tevoorschijn komt.

Qua veiligheidssnufjes doet de C3 Aircross minstens evengoed als zijn concurrenten en beschikt hij over twaalf rijhulpsystemen zoals bijvoorbeeld verkeersbordenherkenning, Active Safety Brake (noodremhulp), achteruitrijcamera, automatische lichtblokken, keyless entry/go en Park Assist.

Als we even onderhuids gaan neuzen vinden we vier verschillende motorisaties terug. Deze SUV is voorzien van 1.2 PureTech-benzinemotoren (110 en 130) en 1.5 BlueHDi-dieselmotoren (110 en 120). Een automatische EAT6-versnellingsbak gekoppeld aan een Stop & Start-systeem is beschikbaar in combinatie met de 1.2 PureTech 130-benzinemotor en de 1.5 BlueHDi 120-dieselmotor. terwijl een manuele 6-versnellingsbak aangeboden wordt in combinatie met de 1.2 PureTech 110-benzinemotor en de 1.5 BlueHDi 110-dieselmotor.

Wij kregen de 1.2 PureTech-benzine van 130 pk met automatische EAT6-versnellingsbak mee. Een soepele SUV die zich zowel in de stad als op het platteland in zijn sas voelt. De sprints en hernemingen waren van degelijke makelij en ook het rijgedrag kon ons bekoren. Een test die we met elke testwagen doen, het opknallen van de E34 in Lille, deed hij zonder problemen al leek hij hier wel rolneigingen te hebben. Het is dan ook geen circuitbeest, hij heeft andere kwaliteiten. Meer nog… terwijl een boer tijdens ons uitje op Kamping Kitsch de ene na andere wagen uit zijn ondergeregend veld moest trekken, ging deze crossover als een dartel veulen over een kletsnatte wei. De BMW’s, Mercedessen en zelfs een verloren gereden Rolls Royce Ghost keken toch even op toen wij zonder gesukkel snel huiswaarts konden. Mooi toch?

Een C3 Aircross (nieuwe generatie) heb je al vanaf 19.830 euro.

You May Also Like

Bentley Mulliner Bacalar…zo gaan er geen 12 in een dozijn

Of net wel… Het is en blijft iets uitzonderlijks, de Bentley Mulliner Bacalar. Deze ...

BMW instrueert hoe je met driften met een BMW M8 Competition (video)

Sideways…the best days! Of we al driftervaring hebben? Wél, dankzij BMW mochten we al ...

Dit is de nieuwe BMW M3 en M4 (Competition)

Eventueel met een handgeschakelde bak En de echte BMW-puristen wrijven zich in de handjes ...