MenStyle Road Test: Citroën C5 X 1.6 Puretech (180 pk)

Comfort met de grote C 

Een kruising tussen een berline en een break, dat is zowat de beste omschrijving die je kan maken als je de nieuwe Citroën C5 x bekijkt. Iets doet ons zelfs een beetje nostalgisch terugdenken aan een DS die tussen de jaren 1955 en 1975 de markt op zijn kop zette, of recenter de CX uit de jaren ’70 en ’80. Maar hoe rijdt deze Française? Wél, dat kom je nu te weten.

 

Maar voor we naar de eigenlijke test gaan, hebben we nog een paar weetjes voor u. Zo is deze C5 X niet uitgerust met een hydropneumatische ophanging, die hebben ze bij Citroën een paar jaar geleden al naar Bokrijk afgevoerd. Wel is deze C5 X uitgerust met hydraulische aanslagpunten die met een gestuurde schokdemping wordt gecombineerd. Alles voor comfort, het stokpaardje van Citroën, weet je wel? 

Nog een weetje dat we je niet willen onthouden is dat naast een handbak ook de dieselmotoren naar Bokrijk kunnen want deze zullen niet in de C5 X komen. Wat dan wel? Naast de reguliere benzinemotoren, ook een PHEV van 225 pk en een volledig elektrisch autonomie van meer dan 50 kilometer.

 

En nu we PHEV zeggen, zitten we in het heden. Nochtans was onze testauto niet de PHEV maar wel de 1.6 Puretech, goed voor 180 paardjes onder de riante motorkap. Maar eerst even over de looks. Daar zien we vooral meer elementen die overeenkomen met een cross-over dan met een sedan, de plastiek bescherming onderaan het koetswerk bijvoorbeeld. Verder zien we een ietwat aflopend dak, kleine achterruit en een stoere, doch subtiele achtervleugel. Wat ons betreft, en ja smaken verschillen, een mooie doch sportieve lijn.

De grootte van de C5 X trek je ook door als we gaan kijken in het interieur. Daar zijn de zitplaatsen erg royaal en qua hoofd-, been- en kofferruimte kunnen er maar weinig andere sedans aan tippen. Ook de afwerking is prima met hier en daar nog een subtiele verwijzing naar het logo dat op verschillende plaatsen is ingewerkt. Hadden we al iets verteld over het comfort? 

 

Wél, zoals het hoort voor een Citroën, is deze C5 X het neusje van de zalm. Niet allen qua ruimte en handigheid (infotainmentsysteem bijvoorbeeld), ook qua rijgedrag. De progressieve hydraulische vering, eventueel optioneel gecombineerd met een actieve controle van de ophanging, doet zijn werk. Dat laatste is helaas alleen beschikbaar op de PHEV. Wij moesten het dus zonder stellen maar laat duidelijk zijn dat zelfs dan de vering uitstekend werk verrichte. Zo hadden we het gevoel dat we als het ware over de weg zweefden. Lekker comfortabel als je weet hoe onze Belgische wegen er bijliggen.

Comfortabel, we kunnen het niet genoeg benadrukken. Maar is er dan nog ruimte voor enige vorm van sportiviteit? De 1,6 liter benzinemotor doet de voorwielen in 8,9 seconden naar 100 km/u snellen en haalt een top van 230 km/u. Het bochtenwerk verloopt uitstekend, met dank aan zijn ophanging, al missen we hier toch wat punch, wat snedigheid, wat sportiviteit, zeker ook de achttrapsautomaat die als het ware altijd verbouwereerd een fractie van een seconde moet nadenken nadat je hem op de staart trapt. Maar hé, dat is niet de kern van zijn DNA. 

 

De C5 X is te bestellen in een 1.2 Puretech 130 pk, een 1.6 Puretech 180 pk of een 225 pk-sterke plug-in hybride. De instapprijs is 32.261 euro voor het basismodel. Reken voor de Hybride maar al gauw minstens 45.000.

Conclusie

Comfort met de grote C en de looks waar je of fan van bent, of ook gewoon helemaal niet. Sportiviteit moet je in de 130 pk sterke 1.2 en 180 pk sterke 1.6 Puretech ondanks de looks wat gaan zoeken maar dat is niet de bestaansreden van deze C5 X. Wel in alle comfort reizen van punt A naar B, en dat doet hij als de beste.

 

You May Also Like

DS Automobiles defileerde op Paris Fashion Week

When cars meet fashion Afgelopen weken stond er een vloot van 25 DS 7 CROSSBACK ...

Dit is de eerste…euh, opvallende Bugatti Chiron Super Sport

Minstens 3,2 miljoen euro… exclusief taksen Net iets minder snel dan de Chiron Super ...

Met deze e-bike haal jij een betaalbare Porsche in huis

Betaalbaar is natuurlijk relatief… Dat Porsche meer is dan een automerk wisten we al ...