MenStyle Road Test: BMW 750e xDrive

Na de elektrische i7, nu de plug-in hybride

Dat BMW luxe en rijplezier combineert als de beste, dat hebben we al meermaals mogen ondervinden. Toch is er de vraag of je in een luxeslee, wat de 7-Serie is, wel zelf wilt rijden of liever gereden worden. Voor ons, als niet-minister, is het duidelijk, zelf rijden al kunnen we niet ontkennen dat de luxueuze en bijna tot bed verheven achterbank, inclusief gigantisch tv-scherm erg verleidelijk is. Nadat we de i7 xDrive60 al eens testten, gingen we nu op pad met de PHEV, even luxueus en een pak minder laadstress voor zij die geregeld langere ritten voor de boeg heeft.

Over de looks is al veel geschreven en nog meer gezegd. Bij de lancering had iedereen, van de klusjesman op het werk tot zelfs jouw helemaal-niet-into-auto’s-zijnde-schoonmoeder een mening. Je was een hater of een fan, niks ertussen en dat vooral met voorsprong voor die eerste categorie. Terecht, onterecht? Smaken verschillen maar wat wel duidelijk is, is dat het, net zoals dat ook gebeurde bij de lancering van de 4-Serie, went. Want laat duidelijk zijn, eens je hem in het echt ziet, je de sleutel neemt en voor een vol winters terras de portieren opent, heeft iedereen het gezien. Intimiderend, jaloersmakend,…? Hij straalt iets uit, deze stevige uit de kluiten gewassen jongen.

En uit de kluiten gewassen, zo zijn ook de motoren. Naast drie i’s (de enkel achterwielaangedreven eDrive50 en de xDrive60 en iM70 xDrive) heb je ook in de klassieke verbrandingsmotoren keuze. Stekkerloos enkel met de 740d, een diesel dus, en als plug-in de 750e en de M760e, allen met de befaamde xDrive, vierwielaandrijving dus. En kies je niet voor het zuiver elektrisch geheel, krijg je een aloud maar sterk recept mee, BMW’s iconische drieliter zes-in-lijn. Wat onze testversie betreft, een 313 pk sterke krachtbron die wordt ondersteund door een 197 pk sterke elektromotor die gevoed wordt door een batterijpakket van 18 kWH, goed voor een gecombineerd vermogen van 489 pk en 700 Nm aan koppel. Een sprintje naar 100 legt dit kleine 2,4 ton zware jongen af in 4,8 seconden om pas af te toppen op 250 km/u, begrensd, uiteraard. Rij je zuiver elektrisch, geraak je zo’n 70 kilometer (effectief gemeten) ver.

Het rijden zelf? Zoals het hoort voor een BMW… dynamisch en ondanks zijn hoge gewicht messcherp naargelang de juist gekozen modus. In de meest sportieve stand lijkt deze zware jongen een rugzak aan ballast af te gooien en meet hij zich zonder moeite met lichtere en sportievere modellen en dit zonder al teveel in te boeten aan comfort met dank aan de adaptieve dempers en optionele, actieve rolstabilisatie. Al moeten we ook eerlijk toegeven dat rustig en liggend op de achterbank een filmpje meepikken dan iets meer aanvoelt om in een 4D-simulator te zitten.

Dus toch een tip, neem je toch een notabel figuur mee op de achterbank en wil je niet direct dat zijn gehele maaginhoud op je schouders eindigt, wees dan een beetje mild en gebruik deze 7-Serie dan ook voor wat het dient, in alle luxe iemand vervoeren en ook dat doet hij als de beste.

En nu we toch over luxe spreken, de vooruitstrevende technologie in deze BMW is eindeloos. Overal aanraakschermen om alle luxe die er is te activeren van een tv-scherm naar klimaatregeling tot rolgordijnen over massagemogelijkheden van de tevens heerlijk zittende stoelen. En laat dat nu net misschien wel een minpuntje zijn voor testers als ons. Tegen dat wij in elk menu alles gevonden hadden wat we moesten vinden, werd het tijd om de wagen terug in te leveren.

Maar wat kost zoveel luxe en technologie? Onze testversie tikt basis af op 122.400 euro maar met de nodige optiepakketten (executive Lounge,…) en vele opties zoals het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en het Professional Entertainment systeem achteraan tikt dit al gauw af tot ver boven de 150.000 euro. Prijzen die niet voor iedereen weggelegd zijn natuurlijk.

Conclusie 

Er kan veel gezegd en geschreven worden over de controversiële looks maar deze Duitser is een pak meer dan voor sommige een lelijke ministerauto. Eens je hem in het echt ziet, wat ons betreft toch, en nog meer eens je ermee hebt gereden omarm je deze uitermate luxueuze krachtpatser. Hij rijdt zoals het een BMW hoort en combineert dus dynamiek met comfort en luxe en dit of je nu achter het stuur zit of achteraan geniet van gereden te worden (en neen, that’s not what she said deugnieten). En kent hij enige concurrentie? Tuurlijk wel, de Mercedes S-Klasse. Maar op die test ga je nog een weekje moeten wachten.

 

You May Also Like

S3XY Tesla-shortjes in mum van tijd uitverkocht…

Elektriciteit in de broek? Elon Musk weet zijn fans wel te boeien. Is het ...

Bang & Olufsen en Scuderia Ferrari zetten partnership verder

Ze zullen ook nieuwe en opwindende speciale editie-producten lanceren Hebbedingetjes voor de man die ...

Krachtiger, lichter, bruter en vooral sneller: BMW M5 CS

1 april… Neen, we maken geen grapje. Als alles meezit is dit de datum ...