Een stevige update van het in 2019 geïntroduceerde elektrische vlaggenschip
Hoewel alle aandacht afgelopen week ging naar de lancering van de nieuwe en 100% elektrische Macan, laten ze het in Stuttgart niet na nog een elektrisch bommetje te gooien. Zo gooien ze een nieuw sausje over alledrie de Taycans, de Taycan berline, de Taycan Sport Turismo en de Taycan Cross Turismo. En of het allemaal beter wordt.
Eerst en vooral de looks. De subtiele aanpassingen maken het allemaal wat strakker, verleidelijker en mooier. Zo zijn de lichtblokken hertekend en steken de nieuwe HD-Matrixkoplampen niet langer uit naar de onderkant van de voorbumper. Achteraan zien we nu een Porsche-logo in de lichtstrook achteraan dat, weliswaar optioneel, kan oplichten. Binnenin vinden we niet zoveel wijzigingen terug.
De grootste en misschien wel belangrijkste wijzigingen bevinden zich voornamelijk onderhuids met krachtigere en meer efficiënte aandrijflijnen. Zo stijgt het vermogen van de ‘instapversie’ met 60 kW (omgerekend 82 pk) waardoor de Taycan-instapper in 4,8 seconden naar 100 spurt, zo maar eventjes een dikke halve seconde sneller dan zijn voorganger.
Kijken we naar het (voorlopige) topmodel, de Taycan Turbo S, dan vallen we helemaal van onze stoel. Deze versie krijgt er zowaar 140 kW of 190 Duitse springpaarden bij met dank ook aan een nieuwe Launch Control en Push-to-Pass-boostfunctie van 10 seconden. Zo is het systeemvermogen opgedreven tot 700 kW (952 pk) en een waanzinnige 1100 Nm aan koppel. Hiermee schiet deze racket nu in 2,4 seconden naar 100 km/u, of een kleine halve seconde sneller dan zijn voorganger.
Verder is ook het onderstel van de Taycan verbeterd. Zo krijgt elke Taycan nu standaard een adaptieve luchtvering. Optioneel kunnen de vierwielaangedreven versies ook worden uitgerust met de nieuwe ‘Active Ride Suspension’. Hiermee beloven ze bij Porsche een uitgebreid scala tussen comfort en sportiviteit afhankelijk van de gekozen rijmodus.
Ook belangrijk, als het gaat om elektrische wagens is het rijbereik. Ook dit is aangepakt. Zo is de bruto-batterijcapaciteit toegenomen van 93 naar 105 kWh. Dit moet resulteren in 35% meer autonomie tot wel 678 km (WLTP) of een verbetering van 175 kilometer naargelang de gekozen motorisatie. En val je toch bijna plat kan je nu ook sneller laden, tot wel 320 kW aan gelijkstroom. Ook de laadcurve werd geoptimaliseerd om zo lang mogelijk boven de grens van 300 kW te blijven. Dit moet de Taycan in ideale omstandigheden in slechts 18 minuten van 10 tot 80% brengen. 19 minuten sneller dan zijn voorganger.
Wanneer we de eerste exemplaren mogen verwachten? In de lente van 2024. De prijzen? Vanaf 103.200 euro al weten we ook dat er gezien de verschillende varianten, motorisaties en eindeloze optielijst dit snel verder zal aandikken.