Hier is de nieuwe Porsche Macan

100% elektrisch

Tien jaar na zijn lancering gaat de Porsche Macan zijn tweede modelgeneratie in, nu in volledig elektrische hoedanigheid. Met zijn vooruitstrevende, tijdloze design, zijn typische Porsche-prestaties, zijn grote rijbereik en zijn hoge mate van dagelijkse bruikbaarheid willen de nieuwe Macan 4 en de nieuwe Macan Turbo volledig voldoen aan de eisen van Porsche-klanten die voor een SUV kiezen. “We tillen de Macan naar een compleet nieuw niveau, met uitzonderlijke E-Performance, de nieuwe Driver Experience en een zeer indrukwekkend design”, zei Oliver Blume, voorzitter van de bestuursraad van Porsche AG, ter gelegenheid van de wereldpremière in Singapore. En of dat gelukt is.

Het doel is om met de volledig elektrische Macan het sportiefste model in zijn segment aan te bieden en de cijfers liegen er niet om. Hun nieuwste generatie permanent bekrachtigde PSM-elektromotoren op de voor- en achteras zijn van topklasse. In combinatie met Launch Control levert de Macan 4 tot 300 kW (408 pk) overboostvermogen, terwijl de Macan Turbo tot 470 kW (639 pk) ontwikkelt. Het maximumkoppel van respectievelijk 650 en 1.130 Nm staat garant voor uitstekende rijprestaties. De Macan 4 accelereert in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, terwijl de Macan Turbo daar amper 3,3 seconden over doet. De twee modellen halen een topsnelheid van respectievelijk 220 en 260 km/u.

Nieuw Premium Platform Electric met 800V-architectuur

De elektromotoren halen hun energie uit een lithium-ionbatterij in de bodemstructuur, met een brutocapaciteit van 100 kWh, waarvan tot 95 kWh actief kan worden gebruikt. De hoogspanningsbatterij (HV) is een centraal onderdeel van het nieuw ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE) met 800V-architectuur, dat door Porsche voor het eerst wordt gebruikt in de nieuwe Macan. Het DC-oplaadvermogen (met gelijkstroom) bedraagt maximaal 270 kW. De batterij kan binnen zo’n 21 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen aan een geschikt snellaadstation. Bij oplaadstations van 400 volt maakt een hoogspanningsschakelaar in de batterij ‘bank charging’ mogelijk door de 800V-batterij op te splitsen in twee batterijen, elk met een nominale spanning van 400 volt. Dat maakt het mogelijk om bijzonder efficiënt op te laden, zonder een extra HV-booster, met vermogens tot 135 kW. AC-opladen (met wisselstroom) tot 11 kW is mogelijk aan huishoudelijke stopcontacten.

Tot 240 kW energie kan tijdens het rijden worden gerecupereerd via de elektromotoren. De Integrated Power Box (IPB) draagt eveneens bij tot de efficiëntie van de nieuwe Macan-modellen, terwijl hij ook gewicht en ruimte bespaart. De innovatieve en compacte IPB combineert drie componenten: de geïntegreerde AC-oplader, de hoogspanningsverwarming en de DC/DC-omvormer. Het gecombineerde WLTP-rijbereik bedraagt tot 613 km in de Macan 4 en tot 591 km in de Macan Turbo.

Sportieve proporties en coupéachtige lijnen

De bescheiden helling van de motorkap en de sterk geprononceerde spatborden verlenen de instap-SUV zelfs bij stilstand een dynamische uitstraling. De nieuwe Macan is uitgerust met tot 22 duim grote velgen, geschoeid met verschillende banden voor- en achteraan. De wielbasis, die 86 mm langer is dan die van het vorige model (2.893 mm), wordt gecompenseerd door korte overhangen voor en achter. De koplampen zijn verdeeld in twee delen: de vlakke bovenste lichtunit met vierpunts dagrijverlichting ligt ingebed in de spatborden en benadrukt de breedte van de auto, terwijl de hoofdkoplampmodule met optionele ledmatrixtechnologie iets lager in de voorpartij is gesitueerd. De karakteristieke Porsche-flyline vormt een eenheid met de vlakke achterruit. In combinatie met de frameloze deuren met karakteristieke ‘side blades’ is het resultaat een strak, sportief design. Sterk geprononceerde schouders verlenen de achterkant een gespierde look. Het Porsche-logo bevindt zich nu in het midden van de sculpturale 3D-lichtstrip.

Actieve en passieve aerodynamica voor groter rijbereik

Porsche combineert zijn design-DNA met een stroomlijn die is geoptimaliseerd voor meer rijbereik. Dankzij de Porsche Active Aerodynamics (PAA) met actieve en passieve elementen en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 is de nieuwe Macan een van de meest aerodynamische SUV’s op de markt, met positieve effecten op rijbereik en brandstofverbruik. Het PAA-systeem omvat de adaptieve achterspoiler, actieve koelkleppen op de voorste luchtinlaten en flexibele bekledingen in de volledig afgedichte voertuigbodem. ‘Air curtains’ onder de koplampmodule en de duikende voorkant optimaliseren de luchtstroom. Achteraan staan zijdelingse spoilerlippen en de diffusor met lamellen garant voor aerodynamische efficiëntie.

Twee bagageruimtes en meer interieurruimte

De nieuwe Macan is een prestatiegerichte SUV met een hoog functionaliteitsniveau voor dagelijks gebruik, een hoogwaardige uitrusting en een ruimtelijke configuratie. De elektrificatie heeft geleid tot meer bagageruimte in de Macan. Afhankelijk van het model en de uitrusting bedraagt het laadvolume achter de achterbank tot 540 liter. Bovendien is er de ‘frunk’, een tweede bagageruimte onder de motorkap met een inhoud van 84 liter. Dat komt neer op 136 liter extra ten opzichte van het vorige model. Als de rugleuning van de achterbank volledig wordt neergeklapt, neemt de inhoud van de achterste bagageruimte toe tot 1.348 liter. Het maximale sleepvermogen van 2.000 kg rondt de uiterst praktische kwaliteiten van de nieuwe Macan af.

Naast de moderne digitale gebruikersinterfaces is er ook een select aantal analoge bedieningselementen, bijvoorbeeld op de ventilatieroosters en voor de bediening van de airco. In de met zorg ontworpen sierlijst van de cockpit en de deuren is een ledlichtstrip geïntegreerd, die niet alleen fungeert als sfeerverlichting, maar ook als communicatielicht. Afhankelijk van de situatie kan dat licht inzittenden informeren en waarschuwen, bijvoorbeeld bij het begroeten, tijdens het opladen of bij interactie met rijhulpsystemen. De uitrusting van de nieuwe Macan maakt een hoge mate van personalisatie mogelijk.

Bestuurderservaring: grote rekenkracht en connectiviteit

De Macan is uitgerust met het weergave- en bedieningsconcept van de nieuwste generatie, met tot wel drie beeldschermen, waaronder het 12,6 duim grote instrumentenbord met vrijstaand en gebogen design en het centrale display van 10,9 duim. Voor het eerst kan ook de voorpassagier via zijn of haar eigen optionele en eveneens 10,9 duim grote scherm informatie bekijken, instellingen aanpassen op het infotainmentsysteem of videocontent streamen terwijl de auto rijdt. Voor het eerst bevat de Porsche Driver Experience ook een head-updisplay met augmentedreality­technologie. Virtuele elementen zoals navigatiepijlen worden visueel naadloos geïntegreerd in de echte wereld. Het beeld verschijnt voor de bestuurder op een afstand van 10 meter en komt overeen met de grootte van een beeldscherm van 87 duim.

Het infotainmentsysteem van de nieuwe generatie is gebaseerd op Android Automotive OS. Het standaard Porsche Communication Management (PCM) in de nieuwe Macan tilt de rekenkracht naar een heel nieuw niveau. Zo kan de ‘Hey Porsche’-spraakassistent bijvoorbeeld bliksemsnel routes voorstellen, inclusief oplaadstops. Met het nieuwe Porsche App Centre krijgen de inzittenden rechtstreeks toegang tot populaire apps van externe leveranciers, die ze direct in de nieuwe Macan kunnen installeren.

Eerste Macan met achterwielbesturing en tweekleps dempers

Porsche heeft de Macan ontwikkeld met veel aandacht voor de typische Porsche-rijdynamiek en een karakteristiek stuur- en sportwagengevoel met dank aan zijn bijzonder sportieve zitpositie en zijn lage zwaartepunt, evenals zijn indrukwekkende rijdynamiek en stuurprecisie.

Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo beschikt over vierwielaandrijving. De twee elektromotoren worden via de vermogenselektronica bijna in real time aangestuurd. Het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (ePTM) werkt ongeveer vijf keer sneller dan een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem en kan binnen 10 milliseconden reageren op wielslip. Bovendien wordt de distributie van de vierwielaandrijving bepaald door het geselecteerde rijprogramma. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras, draagt ook bij tot de tractie, rijstabiliteit en laterale dynamiek van de Macan Turbo.

Macan-modellen met luchtvering – ook standaard op de Turbo – zijn uitgerust met de elektronische dempingregeling Porsche Active Suspension Management (PASM). Dat kan optioneel ook worden gecombineerd met de ophanging met stalen veren. PASM beschikt nu ook over dempers met tweekleppentechnologie. Dankzij de uitgebreidere dempermapping resulteert dat in een bredere spreidstand tussen comfort en prestaties, wat de verschillen tussen de rijprogramma’s nog tastbaarder maakt.

Voor het eerst heeft de Macan optionele achterwielbesturing, met een maximale stuurhoek van vijf graden. Dat resulteert enerzijds in een compacte draaicirkel van 11,1 meter in stadsverkeer en bij het manoeuvreren, en anderzijds in een uitzonderlijke rijstabiliteit bij hogere snelheden, goed bijgestaan door de consistente en nauwkeurige voorasbesturing waarom het merk bekendstaat.

Sinds 2014 heeft Porsche wereldwijd meer dan 800.000 exemplaren van de Macan geleverd. Dat succesverhaal wordt nu voortgezet met deze volledig elektrische opvolger, die netto koolstofneutraal wordt geproduceerd in de Porsche Plant Leipzig. De nieuwe modellen zullen in de loop van de tweede helft van het jaar aan de eerste klanten worden geleverd. De prijzen inclusief btw en met landspecifieke uitrusting beginnen in België bij € 88.100 voor de Macan 4 en € 120.700 voor de Macan Turbo.

Meer info of configureren doe je HIER.

 

You May Also Like

Lekker modern en vintage tegelijk, de Tarform Vera

Hiermee willen wij wel op zomerse avonturen… Wij zijn al lang fan van Tarform, ...

Is de Lucid Air de volgende Tesla-killer?

Arme Elon?  Er zijn er verschillenden die het pretenderen maar slecht weinigen gegeven…Tesla een ...