MenStyle Road Test: smart #1 Brabus

Wie Brabus zegt, denkt vooral en onmiddellijk aan een dikke Mercedes G-Klasse AMG maar de echte kenners weten ook dat het Duitse tuningbedrijf uit Bottrop ook andere merken onder zijn hoede neemt zoals Range Rover, Rolls Royce en recent ook nog Porsche met zijn Brabus 900 Rocket R maar ook smart. En om die 428 pk van deze kleine SUV, de #1 Brabus in deskundige handen te leggen, overhandigden we hem voor een testrit aan onze Vintage Martini Driver, een man, vrouw of non-binair schepsel dat benzine door de aderen heeft stromen en af en toe ook wel benieuwd is naar ongezien elektrisch vermogen.   

Eerst en vooral de looks. Daar waar een ‘standaard’ Brabus gekenmerkt wordt door extra carbon, extra spoilers en extra bumperwerk blijft het bij de smart #1 iets subtieler. Ok, we zien een iets grotere spoiler, wat extra rode accenten, andere velgen, een paar verwijzingen in de vorm van het Brabus-logo, Brabus-sportuur en -stoelen. Onderhuids is het natuurlijk andere koek met een nieuwe en verbeterde ophanging en, uiteraard, een steviger elektrisch blok.

Ook niet terug te vinden… een ronkende motor, of toch wel? Want jawel, in de sportievere of Brabus drive-mode klinkt er zowaar een lekker klinkende uitlaat, iets wat we ook al gezien hebben bij de Abarth 500e, maar dan wel iets minder artificieel en ‘echter’. Niettegenstaande blijft het een raar ding… een elektrische auto die klinkt als een sportwagen.

En nu we het toch over de motor hebben, dat zijn er twee. Eentje op de vooras en eentje op de achteras, goed voor een gecombineerd vierwielaangedreven vermogen van 428 pk. Dit is genoeg om dit kleine monster te doen sprinten in 3,9 seconden naar 100km/u. Prestaties waarmee je aan het stoplicht een resem Porsches, Bentley’s, BMW’s… het nakijken geeft. Straf, zonder meer al moeten we wel de kanttekening maken dat het versnellen stopt bij 180 km/u om de batterij ook niet te snel leeg te trekken.

Over de batterij gesproken, die levert 62 kWh aan capaciteit en hiermee zou je in theorie een 400 kilometer ver kunnen brengen. Wij kwamen echter op een gemiddeld testverbruik van iets boven de 20 kWh wat ons in effectief rijbereik iets van een dikke 300 kilometer opleverde. Kleine kanttekening, ideale weersomstandigheden waren het niet met temperaturen onder de 10° C en die vaak, met onze avondritjes flirtten met het vriespunt. Laden kan met de de 22 kW wisselstroomlader. Snelladen kan met 150 kW maximum wat je dus binnen het half uur makkelijk tot 80% van je batterijcapaciteit brengt.

Het rijden zelf is één en al plezier. Uithalen doet hij als de beste al is hij, vooral bij nat weer, wel wat zoekende om zoveel power op het asfalt te brengen. Schuiven, doorslippen, overstuur,… bij het te bruusk op het pedaal gaan, gaat het hele kleurenpallet open maar laat dat nu net het fungehalte van deze wagen zijn. Bij droog weer voel je wel dat deze kleine SUV tonnen grip heeft en dat hij lekker efficiënt is. Of je hem dan ook zomaar in Brabus-modus aan je schoonmoeder wilt meegeven? Wat is jouw relatie met haar? Dan ken je gelijk het antwoord.

Binnenin zien we veel zaken die zijn overgenomen uit de gewone #1 al vallen wel een paar leuke Brabus-details op zoals het lekker in de hand liggen alcantara sportstuur en goed zittende sportzetels. verder zien we een intuïtief en visueel knap 12,8 inch-infotainmentscherm op de middenconsole. Ook de interface is knap en is de spraaktechnologie top. Alleen het vosje, als avatar, dat hebben we niet zo goed begrepen. Mogelijke verklaring is dat de mannen achter de vormgeving uit de gamingindustrie komen.  Wel wat vergezocht (ja, we zijn fan van knoppen), is dat alles, zoals ook het juist kalibreren van de spiegels, moet gebeuren door de menu op het centrale display. Dat kon handiger.

De prijs van dit dekselse, hippe en meest subtiele Brabus? 47.995 euro BTW inclusief, iets wat zeker in zijn genre best concurrentieel is al valt af te wachten hoe Vlaanderen reageert op EV’s van onder de 40.000 euro waar zowaar een premie van 5.000 euro op zit. Je zal dus eerder een ‘instap’ #1 zien dan de Brabus, daarvoor hoef je zelfs niet het scherpste potlood van de pennenzak te zijn om dat te weten.

Conclusie

De smart #1 in zijn Brabus-versie is hip, trendy, duivels, snel, gewillig en vooral heel plezant, zowel in de stad als daarbuiten. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten geven is het vooral zijn rijbereik bij speelse autoritjes en de handelbaarheid voor niet echte ‘drivers’ van zodra het nat en glad wordt. De prijs is zeker concurrentieel maar zal moeten opboksen tegen het vele subsidiegeld dat er vanaf 2024 tegenaan gesmeten wordt voor EV’s onder de 40.000 euro. Maar hé, die zijn niet zo exclusief als dit, toch?

@menstyle.be

Fist drive with the Smart #1 Brabus… #smart #smart1 #11fy #fyp #brabus #brabussmart #sparco #martiniracing #vintage #ev #launchcontrol #carsoftiktok

♬ Pulverturm (Radio Edit 2) – Niels Van Gogh

 

Foto’s: Renee Zwijsen 

You May Also Like

MenStyle Roadtest: Mini Cooper 2018 (136pk)

Een succesformule die blijft duren… En of we benieuwd waren. Mini, en dan vooral ...

MenStyle Road Test: VW Caddy Maxi

Hop naar de Champagne Een Lifestyle-tripje met zes naar Epernay, het kloppend hart van ...

MenStyle Road Test: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG

Luxe met de grote L Wie denkt dat Tesla-rijders het privilege hebben om lange ...