MenStyle Road Test: Abarth 500e

Elektrisch grommen

De Abarth 500e is een elektrische stadsauto die de legendarische Fiat 500e als basis heeft genomen en door de sportievere rekels bij Abarth onder handen is genomen. Het Italiaanse bedrijf dat bekend staat om zijn sportieve prestaties en sportieve uitstraling belooft met deze compacte stadsracer niet alleen een milieubewuste, maar ook een opwindende rijervaring. 

Over rijervaring gesproken, wat meteen opvalt bij de Abarth 500e, is de indrukwekkende acceleratie. Dankzij het elektrische koppel voelt deze stadsracer vlot en pittig aan, met een snelle respons op het gaspedaal met vaak heel wat wielspin tot gevolg. De handeling is scherp en wendbaar, wat zorgt voor een leuke en levendige rijervaring, vooral in stedelijke omgevingen. De sportophanging en nauwkeurige besturing geven de bestuurder vertrouwen in bochten en bij snelle manoeuvres. Het voelt als een kart op de weg, wat de ware essentie van Abarth weerspiegelt.

Het Unieke Geluid van de Abarth 500e: Elektrificatie met een Toon van Traditie

Wie Abarth zegt, hoort em in principe ook. Maar hoe dan bij een elektrische variant? Wél, bij de introductie van de Abarth 500e zouden sommige puristen zich kunnen afvragen of de karakteristieke ‘Abarth-roar’ nog steeds aanwezig is. Geluid speelt een cruciale rol in de beleving van een sportauto, en Abarth heeft op slimme wijze een nieuw, maar herkenbaar audiolandschap gecreëerd dat de traditie van het merk eer aandoet.

De Abarth 500e is stil bij lage snelheden, zoals typisch is voor elektrische voertuigen. Echter, zodra je het gaspedaal intrapt, laat de auto een onderscheidend ‘e-sound’ horen. Dit geluid is ontworpen om de kenmerkende Abarth-ervaring te versterken en doet denken aan de brullende uitlaat van de benzine-Abarth-modellen. Het e-sound is krachtig en straalt een gevoel van snelheid en opwinding uit. Toch een minpuntje, het lineair luider worden naarmate de snelheid… zo lijkt het tegen 130 km/u alsof je in een conventionele Abarth de toeren ver over het rood jaagt en het tijd wordt om te schakelen. En schakelen, dat doe je elektrisch natuurlijk niet. Ook minpuntje… het rijden in een ondergrondse parking. Het wordt dan wel een beetje gênant om artificieel luid brullend met dit monster langs een wandelende meute te passeren. De woorden ‘Johnny’ werden net niet naar ons hoofd geslingerd.

Is het dan een Johnny-bak? Tja, de heerlijke fluogroene kleur, Verde Acido, het geluid en de neiging om steeds snel door het verkeer te laveren doen er geen goed aan maar laat duidelijk zijn dat het fun eerste klas is. Als we daarvoor onze Nike Air Maxen, ons petje en strakke jeans moeten bovenhalen… dan doen we dat met plezier.

De Abarth 500e wordt aangedreven door een elektromotor en een lithium-ionbatterij. De elektromotor levert 154 pk en 235 Nm aan koppel, wat voor een leuke acceleratie zorgt. 0 naar 100km/u gaat in zeven seconden. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 155 km/u. En terecht want nog sneller rijden zou de motor de batterij sneller leegzuigen dan Kim Kardashian in één van haar, euh, natuurdocumentaires. Dat laatste, van horen zeggen. En dan komen we uit op het misschien wel grootste minpunt van deze wagen, het rijbereik. Dat is met, effectief getest, slechts 180 kilometer op een enkele lading erg zwak. Hoewel dit voldoende is voor dagelijkse woon-werkverkeer en stadsritten, kan het beperkend zijn voor langere ritten.

Naar het interieur dan, dat is opvallend en zit vol karakter. Het behoudt de iconische vorm van de Fiat 500e, maar voegt de kenmerkende Abarth-elementen toe, zoals het schorpioentje, de opvallende velgen en heerlijke kleuren. Het interieur is even sportief met comfortabele sportstoelen, kwaliteitsmaterialen en moderne infotainmentfuncties. Ondanks het feit de 500e helemaal geen grote wagen is, kan je er met 1m90 perfect in en heb je plaats genoeg. Achteraan is de ruimte beperkt en is het eigenlijk enkel nog geschikt voor kinderen of wel heel kleine mensen.

Kwanta Kosta

De Abarth 500e is gepositioneerd als een premium elektrische stadsauto, en dat weerspiegelt zich in de prijs. Het is iets duurder dan sommige concurrenten in hetzelfde segment, wat een nadeel kan zijn voor budgetbewuste kopers maar die kopen natuurlijk geen bommetje testosteron met een erg sportieve uitstraling. De vanafprijs is 35.660 euro al kan je die snel hoger jagen naargelang de uitvoering (cabrioversie, Turismo,…).

Conclusie

De Abarth 500e is een opwindende toevoeging aan de wereld van elektrische voertuigen. Het biedt de prestaties en stijl waar Abarth om bekend staat, terwijl het een milieubewuste keuze is voor stadsbewoners. Hoewel de beperkte actieradius en de hogere prijs enkele nadelen zijn, biedt de Abarth 500e een unieke en plezierige rijervaring voor liefhebbers van sportauto’s die de stad als hun speeltuin beschouwen. Het is een gedurfde en pittige keuze voor degenen die een aparte stijl en prestaties willen combineren met elektrische mobiliteit.

 

You May Also Like

Bugatti Divo is klaar om gelanceerd te worden

En neem het lanceren ook maar letterlijk… Nadat twee jaar geleden al bij zijn ...

Land Rover Defender breidt uit met dikke V8 of als ruwe Outbound

Heerlijk… Eén van onze leukste testen afgelopen jaar? De nieuwe Defender. De laatste en ...