MenStyle Road Test: VW ID. Buzz Pro

Als er één test was waar we de afgelopen weken met heel veel spanning naar uitkeken, dan was het deze wel, de VW ID. Buzz Pro oftewel de hedendaagse elektrische variant van misschien wel het meest iconische busje ooit, de VW T1. Of deze ID.Buzz in de iconische voetsporen zal treden van zijn voorvader? Dat valt nog te bezien maar wat we wel weten is dat we nog nooit zoveel zijn bekeken dan deze testweek. Hij wordt gesmaakt en niet alleen door autoliefhebbers… laat dat duidelijk zijn. 

Het moest ‘juist’ zijn voor Volkswagen en de ontwikkeling om het iconische hippiebusje nieuw leven in te blazen van scratch tot de ID. Buzz duurde zowaar langer dan twintig jaar. En wie twintig jaar geleden sprak over elektrische wagens die bulken van technologische snufjes en connectiviteit, zoals intelligente toepassing van rijhulp- en informatiesystemen, over-the-air software-updates en de compatibiliteit met nieuwe mobiliteitsconcepten, werd bekeken als een geek die teveel naar SciFi keek en nooit een lief zal scoren op de jaarlijkse beach party van de surfclub. Wél, laat duidelijk zijn dat diezelfde geek met dit ‘surfbusje’ nu meer blikken zal toegeworpen krijgen dan de langharige blonde met sixpack uitgeruste surfleraar in zijn gepimpte Suzuki Jimny. Dat hebben we zelf mogen ondervinden in het anders zo met supercars uitgeruste Knokke. 

Die twintig jaar, die in ooit startte met de Microbus Concept in 2001, werd naast veel gevloek (omdat het zo lang duurde) tegelijk een zegen. Waarom geen elektrische T1 bouwen nu het autolandschap (verplicht) herschapen wordt? De suikerbonen mochten aanrukken… de ID. Buzz, volledig elektrisch, werd geboren. En of deze onthulling bij elke hippie die er nog op deze vervuilde aardbol ronddoolt als een (o)orgasme is binnengekomen.

Het design

Volkswagen heeft dit alles met heel veel liefde voor detail verpakt in een iconisch design dat is gebaseerd op het concept dat exact 75 jaar geleden is ontstaan op basis van een inmiddels beroemde schets van de Nederlander Ben Pon Sr. Zo vinden we zeker elementen terug die terugdenken aan de klassieke T1 en de Microbus Concept, denk maar aan het silhouet van de ID. Buzz in de zij- en stoelpanelen. Verder is de ID. Buzz leverbaar in zeven verschillende opvallende lakkleuren of vier two-tone combinaties en is er de keuze uit 19, 20 of 21 inch velgen.

De combinatie van wit met een frisse contrastkleur, zoals het oranje van onze testwagen, keert ook terug in het duurzame, erg ruime en minimalistisch interieur waar tal van de onderdelen gemaakt zijn van gerecyclede materialen en wat wel wat retro ademt.

Ruim, het woord is gevallen. Daar deze EV, in tegenstelling tot zijn voorvader, geen rekening moet houden met alles wat een op fossiele brandstof aangedreven T1 aan motorcomponenten moet huisvesten maar enkel een stevige batterij onder het chassis en een kleine elektromotor onder de koffer, vertaalt zich dat in extra veel binnenruimte en veel opbergplaats.

De toegang tot de passagiersruimte is aan beide kanten standaard voorzien van een automatische schuifdeur. Wie met deze vijfzitter (een variant met zeven plaatsen is nog onderweg) echt op avontuur wil, kan kiezen voor een optionele inbouwmodule. Met deze extra uitrusting waaronder een wasbak, extra opbergvakken, een tweepersoons vouwmatras ben je helemaal en emissieloos roadtrip-proof. Of toch niet helemaal want ook inclusief de inbouwmodule… een kookvuur op… euh, gas.

Eens vertrokken krijg je als bestuurder de meest essentiële informatie te zien via een 7 inch centraal geplaatste zwevende tablet en het 10 inch groot middenscherm. Het infotainmentsysteem is intuïtief en redelijk gebruiksvriendelijk zeker als je al wat ervaringen met een VW ID hebt gehad, al missen we ‘old school’-gewijs toch wat fysieke knoppen.

Rijden maar

Het rijden gaat soepel en vlot en de 204 pk (310 Nm) sterke elektromotor doen de achterwielen in 10,2 seconden naar 100 spurten. De topsnelheid bedraagt officieel 145 km/u al hebben we stiekem, op de teller weliswaar, toch de 150 even aangetikt. Niet verkeerd voor een 2,5 ton zware jongen. Ok, een dragrace ga je er niet mee winnen maar voor het dagelijkse verkeer zijn dit zeker geen verkeerde cijfers. Het draait ook niet om snelheid maar om de ganse rijbeleving en die is, mede dankzij de vele blikken, duimpjes en goedkeurende blikken een zaligheid.

Ook een zaligheid is de draaicirkel (11,1m) van deze wagen. Ondanks zijn grootte keert hij moeiteloos met dank aan de voorwielen die zowaar bijna 90° in hun wielkasten kunnen draaien. Ter vergelijking, een Fiat 500 bijvoorbeeld doet met zijn (9,3m) niet veel beter.$

Zijn er dan geen nadelen? Toch wel. Zijn niet zo gestroomlijnde lijn, zwaarte,… zijn nefast wat betreft rijbereik. Hoewel ze officieel schermen met een autonomie van meer dan 400 kilometer haalden we amper de 300. Een op-en afje richting het mondaine Knokke (270 kilometer) is met een 100% gevulde batterij gelukt met exact 4% in de stroomtank als reserve. Ok, toegegeven, we hebben ons niet ingehouden maar wel beperkt tot de officiële maximumsnelheid van 120 km/u op de autosnelweg. Onze ganse testweek klokten we af op een gemiddeld testverbruik van 28 kWh/100 kilometer. Wetende dat de gemiddelde laadpaal 0,65 euro kost (niet de snelladers op de autosnelweg, die zijn een pak duurder) per kWh, kost 100 kilometer zo’n 18 euro oftewel het equivalent van zo’n 10 liter benzine of diesel. Benzine of diesel die je in 5 minuten ook helemaal terug heb volgetankt… soit, iets waar elke EV nog steeds mee kampt.

Quanta Kosta? 

De ID. Buzz is er vanaf 68.607 euro. Gooi daar nog wat opties tegenaan en deze elektrische ‘Bulli’ tikt al snel een paar duizend meer aan tot zo’n, volledig geëquipeerd, kleine 80.000 euro. De hippies hebben al voor minder een bloemetjes gerold en gesmoord. Toch kan je er niet omheen dat de ID. Buzz geen icoon in wording is… het is er gewoon al één… en iconen hebben een prijs.

Conclusie

De ID. Buzz is het hippe busje voor hedendaagse festivalgangers op Coachella, Werchter, Tomorrowland,… daar waar de T1 dit was voor Woodstock. Zijn looks zijn een zegen in de steeds groter wordende EV-wereld en roadtrippen, mits je niet snel van punt A naar B wilt zonder al te veel te willen stoppen en laden, is nog nooit zo plezant én zoveel goedkeurend bekeken. De aandrijving is meer dan voldoende al hebben we ondertussen ook al het wel erg goede nieuws horen waaien dat ze bij VW werk maken van een GTX versie… eentje met 250 kW (340 pk) en ook nog eentje met een lange wielbasis.

Wij zijn fan en zullen dit altijd blijven.

 

You May Also Like

Standaard: Bugatti rijdt 350 kilometer met testrijder voor aflevering bij klant

Testrijder, wat een droomjob  5 miljoen euro, dat is de vanafprijs van de Bugatti ...

Omega lanceert naar eigen zeggen meest gecompliceerde Speedmaster ooit

Eentje met een, uiteraard, stevig prijskaartje De bekendste Omega? Dat moet de Speedmaster zijn. ...

Dit is het uitzwaaimodel van de Lamborghini Aventador

Dankjewel en merci!  Lamborghini trekt met de LP 780-4 finaal een streep onder zijn ...