Rijden of gereden worden?
Een vraag waarvan we na een week testen in de i7 xDrive60 nog steeds geen antwoord hebben gevonden. Of we hem dan langer dan een week nodig hebben? Al zouden we de kans krijgen, een antwoord gaan we nooit kunnen formuleren… en wel hierom…
De BMW 7-Serie gaat al effe mee en kan aanzien worden als dé directie-auto bij uitstek als we in de catalogus van de mannen uit München kijken. Comfort zonder in te boeten aan ‘Freude am Fahren’, dat is wat ze bij BMW pretenderen en ook telkens voor mekaar krijgen. Maar is het Freude am Fahren of liever als een minister of dikke CEO achteraan gevoerd worden met alle toeters en bellen? En kan dit in een duurzame wereld, lees als in een 100% elektrische versie?
Wel, de BMW i7 is een elektrisch bakbeest met gigantische afmetingen. 5,3 meter lang, bijna 2 meter breed en zo’n 1,5 meter hoog. Niet direct de wagen om in een ondergrondse parkeergarage onder één of ander shopping center te stallen. Maar waarom zou je? De chauffeur zet je af voor de deur van een chique boutique en komt je later toch gewoon halen, niet? En of de man in de straat zijn hoofd al wenden. De looks van de 7-Serie worden met de jaren beter, strakker en beetje bruter, als het ware hij een statement wil maken… hier ben ik!
Ok, de grote grille op de front is wat wennen maar net als de nieren in de 4-reeks wen je er reg snel aan. Gooi daar een optionele dubbele kleurschakering, goed voor een dikke 12.000 euro aan meerprijs, bovenop en smalle in samenwerking met Swarovski gemaakte koplampen met twinkelend kristal-effect en je weet dat deze bak schijnt als nooit tevoren.
Over gereden worden spreken we dadelijk, eerst het rijden zelf. Dat gebeurt dankzij twee elektromotoren, goed voor 544 pk. Die laat dit zware (2,7 ton!) en grote beest in 4,7 seconden naar 100 km/u spurten en verder doorversnellen tot een begrensde 240 km/u. Sneller zou kunnen maar dan leg je gelijk een hypotheek op de actieradius die volgens de helden van WLTP zowaar 625 kilometer bedraagt… in ideale omstandigheden en zonder bovenstaande cijfers te testen weliswaar. Om maar te zeggen… Dik 400 kilometer is een meer realistisch cijfer voor deze 105 kWh grote batterij. Maar wetende dat je aan een snellader in zes minuten zo’n 100 kilometer extra actieradius bijlaadt, niet echt een probleem lijkt ons.
Over vermogen en versnellen gesproken, links van het stuur vind je een flipper met de letters BOOST. Goed voor 10 seconden extra vermogen zodra je het gas volledig intrapt. Het bijhorend zoemend en ‘space-getint’ geluid, gecomponeerd door Hans Zimmer, is dan een leuk extraatje.
Verder rijdt hij erg zacht, comfortabel en toch redelijk dynamisch voor zo’n grote jongen. Sturen gaat direct en bochten worden op zijn BMW’s aangesneden. Al lijkt het allemaal wat minder scherp, luid,… dan minder grote BMW’s, als je naar de snelheidsmeter kijkt is dit een illusie want het gaat wel degelijk snel en dynamisch. Het heeft wel een nadeel, het comfort (met zijn standaard luchtvering) wint wel van de rijbeleving. Maar misschien is dat wel het publiek dat ze voor deze jongen willen aantrekken… hoewel misschien? Zeker!
Want dit is een auto om gereden te worden, en het liefst achterin. Een druk op de knop en de achterdeur gaat vanzelf open. Eens ingestapt heb je ook een knop die de deur netjes automatisch dichtklapt. Fietsers en steps hoeven je ook niet te vrezen wanneer je zonder kijken opnieuw op de knop drukt want een dodenhoek-detectie opent de deur niet automatisch als er iemand passeert. Maar waarom zou je nog uitstappen? Achteraan, daar is het te doen.
In het portier zit een klein scherm met ongeveer de grootte van een iPhone. Hierop kan je zaken instellen als jouw stoelmassage, de bediening van de zonneschermen of kan je jouw stoel (enkel de rechterkant) laten transformeren tot een (massage)ligzetel inclusief voetbankje. En we hebben het getest, het past voor iemand van 1m90. Eens je horizontaal ligt (zittend kan ook) haal je met één druk op de knop het ‘home theater screen’ uit, een 31 inch-touchscreen waarmee je Teams-meetings kan houden, je favoriete series streamen of je PlayStation koppelen en gamen. Ontspannender worden ritjes niet.
Met deze nieuwe BMW 7-serie is en blijft hij een geduchte concurrent voor de Mercedes EQS en Audi A8 waarbij die laatste nog geen volledig elektrische variant heeft. Het zal dus van de smaak van het baasje, of zijn chauffeur, zijn welke hij in zijn garage wilt.
Conclusie
In een autowereld waar elektrificatie en duurzaamheid momenteel het hoogste woord voert, scheert ook BMW met deze i7 xDrive60 het hoogste woord, zonder de net nieuwe i7 M70 xDrive meegerekend. Het is een rijderswagen waarmee je zonder problemen ook het stuur afgeeft om je in alle luxe en ontspanning achteraan te laten voeren. De i7 xDrive60 heeft een vanafprijs van 137.900 euro maar dat kan aardig oplopen als je de waanzinnige optielijst doorgaat. Ons exemplaar tikte, na de configurator te hebben geraadpleegd, tegen de 200k aan. Een dikke prijs… maar ja, als je ook een dikke mijnheer (of mevrouw) wil zijn, moet je er iets voor over hebben, niet? Oh ja, de vraag… rijden of gereden worden? Tja, de intro had het al verklapt.