MenStyle On Tour: Wereldpremière Cupra Tavascan & Formula E in Berlijn

Happy 5th Birthday! 

Of we zin hadden in een feestje? Meer moet er niet in een mail staan om ons te kunnen overtuigen en zo stapten we afgelopen vrijdag met heel veel goesting op het vliegtuig richting Berlijn. Op het programma? Een verborgen schat, een wereldpremière én een Formula E Race. Laten we beginnen bij het begin… de verborgen schat.

Ze weten waarmee ze ons kunnen verwennen, de sympathieke rekels van Cupra. Eens aangekomen en geluncht werden we in een taxi gezet richting een verborgen schat. De kans dat we leven toekwamen verkleinde met de minuut want de toch wel extravagante taxichauffeur leek met zijn lippenstift, extra spannende broek en valse nagels eerder rechtstreeks uit het al minstens even extravagante uitgangsleven in Berlijn te komen en reed op hetzelfde tempo als de beats die uit de boxen van de Kit Kat Club gallen. Een fooi kon hij in ieder geval op zijn in latex gehulde bil schrijven.

Toch waren we deze extravagante rekel snel vergeten als we zagen waar we waren aangekomen, de Classic Remise Berlin in het gerestaureerde Wilhelminatramremise. Wat we daar terugvonden binnen de historische muren van gele baksteen? Workshops en servicepunten voor klassieke auto’s en liefhebbers, dealers in klassieke voertuigen, leveranciers van reserveonderdelen, modelauto’s en accessoires.

Oude industriële architectuur gecombineerd met de presentatie van historische en klassieke voertuigen, de open blik in de service- en restauratiewerkplaatsen en de “permanente tentoonstelling”, gaande van een LaFerrari tot een 300 SL Gullwing naar een BMW 328 tot een Lamborghini Countach in de glazen parkeerboxen garandeerden ons een onvergetelijk moment. Een must see voor elke autoliefhebber die een tripje richting Berlijn maakt.

Na een korte opfrisbeurt in het hotel werden we opnieuw opgewacht en ging het richting Tempelhof, het gebouw aan de oude luchthaven van Berlijn dat tijdens de Koude Oorlog ook nog een Amerikaanse basis was. Alles is nog precies zoals de Amerikanen het in 1993 achterlieten al is het ondertussen wel een 300 hectare groot recreatiegebied, het grootste stadspark van Europa, geworden waar verschillende evenementen plaatsvinden.

Afgelopen weekend landde er het Formula E-circus. Hét moment voor Cupra, dat hier meedoet met het ABT CUPRA Formula E Team, om op de vooravond van de eerste race zijn vijfde verjaardag te vieren op het ‘Exponential Impulse‘ event en ineens zijn nieuwste telg in de familie voor te stellen, de Cupra Tavascan, een 100% EV die de weg naar Cupra als premium merk moet plaveien.

De Cupra Tavascan is de tweede volledig elektrische auto van Cupra na de Born. Toch kunnen we stellen dat we hier spreken over een knappe eersteling want de Born is in principe een VW ID.4 maar dan gehuld in een sportief en hip jasje. En dat is ook de Tavascan die zijn rebelse en sportieve ambities, zoals exterieur als onderhuids, niet onder stoelen of banken steekt. Cupra wil sportief zijn en daar hoort dan natuurlijk ook een coupé-variant bij.

De looks

Als de Tavascan de richting aangeeft die Cupra ook met zijn volgende modellen wilt uitgaan, dan mag het op zijn twee oren slapen, het design is fantastisch. Zo zien we koplampen die die opgebouwd zijn uit drie driehoeken, ook wel Three Triangle Eye Signature genoemd. Daartussen vinden we een verlicht logo terug, iets wat we ook terugvinden op de achterkant zij het hier volledig verbonden met een lichtbalk.

Ook binnenin vinden we een gewaagd design terug en heeft hij zeker nog wat linken met de conceptcar die op de laatste Frankfurter IAA in 2019 werd voorgesteld. Nu, een kleine vier jaar later is dat allemaal nog wat verfijnd. Hoewel verfijnd, in het midden van wat ze bij Cupra ‘wervelkolom’ noemen vinden we een 15″ groot scherm. Fysieke toetsen en knoppen zijn quasi volledig geëlimineerd.

De motor

De Tavascan komt er in twee versies, een instapper, de Endurance, een achterwielaandrijver en goed voor 210 kW (286 pk) en 545 Nm koppel. Niet genoeg? Dan heb je natuurlijk nog de vierwielaangedreven VZ, die krijgt ook nog een elektromotor op de vooras waardoor het vermogen stijgt tot 340 pk en 679 Nm. Dit moet deze laatste in 5,6 seconden naar 100 doen spurten.

Beide motorisaties krijgen een accupakket van 77 kWh netto. Dat moet volstaan om de Endurance 550 km en de VZ 520 km ver te moeten brengen na een volgetankte stroombeurt. Over stroombeurten gesproken, snelladen gaat met maximaal 135 kW, waarmee je in minder dan een halfuur van 10 naar 80 procent gaat.

Wanneer we hem mogen verwachten? De Tavascan gaat de tweede helft van het jaar in productie in de gloednieuwe Volkswagen-fabriek in het Chinese Anhui. Per boot zal de Tavascan dan in 2024 hier band aan wal zetten.

Nog een extraatje

Na de onthulling van de Tavascan was er ook nog ruimte om een virtuele concept te presenteren, een compacte 100% elektrisch aangedreven shooting brake, de DarkRebel die door CEO Wayne Griffiths omschreven werd als “The next step”, “Our dream” en als “The most pure interpretation of Cupra’s vision of the future”. Eentje die je zelf ook naar eigen hand kan zetten via deze Configurator. Na zoveel onthullingen werd het dan tijd om ons op de beats van Primavera Sound-DJ’s onze innerlijke mens te versterken met een natje (of zeg gerust veel) en een hapje en zo de dag af te sluiten.

Formula E

Dag twee stond in het teken van de andere sportieve ambities van het Spaanse merk, scoren in de topklasse van het officiële wereldkampioenschap voor elektrische bolides, de Formula E. Eénzitters met een Belg, Stoffel Vandoorne, als huidig wereldkampioen en een klasse die we eerder al eens mochten ontdekken in de Italiaanse hoofdstad, Rome.

Formula E is een racevariant zoals Formule 1 en Formule 2, maar in tegenstelling tot hun brullende motoren rijdt een Formula E-bolide volledig elektrisch. De constructeurs, zoals ABT (Cupra), Jaguar, DS, Nissan, Porsche,… willen met hun deelname vooral in de kijker spelen van potentiële klanten terwijl ze racen in stadscentra van grote steden over de hele wereld.

Formule E draait niet alleen om racen. Het gaat om het gehele plaatje van duurzaamheid. Het idee is om te laten zien dat er een schonere toekomst is voor racing en automotive en ze pretenderen ook de eerste sport te zijn die volledig emissie-neutraal door het leven gaat, zelfs inclusief het transport van de ene naar andere wereldstad.

Hoe het onze gastheren er het tot nu toe van afbrengen? Laten we voorzichtig zeggen dat er nog geen potten gebroken zijn maar ze hoopten wel de eerste punten van het jaar te scoren. Na een spectaculaire kwalificatie vonden we helaas geen ABT Cupra in de voorlinie. Het werd dus een moeilijke opdracht voor de Nederlander Robin Frijns en de Zwitser Nico Müller. De samenvatting van de eerste en erg spectaculaire wedstrijd vind je HIER.

Spectaculair? Er werden in ieder geval Formula E-records gebroken. Zo werden er tijdens de SABIC Berlin E-Prix 190 inhaalacties en acht verschillende leiders genoteerd. De race kende drama van de eerste tot de laatste bocht en het podium werd pas in de laatste ronde op het Templehof beslist… op een moment wij net op de bus gestapt waren om onze terugvlucht niet te missen.

Ook gemist… punten voor ABT Cupra maar we hebben ook goed nieuws. Zo heeft Robin Frijns op zondag, de tweede race, zowaar de poleposition gepakt en zo de eerste drie punten voor het team gesprokkeld. De kop is eraf… wij kijken al uit naar de volgende race… spijtig genoeg deze keer vanuit onze zetel.

Bedankt Cupra om ons een fantastisch weekend te bezorgen. Wij kijken nu al uit naar de eerste tests met de Cupra Tavascan. 

Alle beelden van het Exponential Impulse event vind je hier…

Foto’s:
– MenStyle.be
– Cupra/Seat Media Center
– Instagram: ABT Motorsport

 

 

 

You May Also Like

MenStyleRoad Test: Abarth 695 70° Anniversario

One of 1949 Abarth werd in 1949 onder het doopfont gehouden en bestaat dus zeventig ...

Bentley Mulliner Bacalar…zo gaan er geen 12 in een dozijn

Of net wel… Het is en blijft iets uitzonderlijks, de Bentley Mulliner Bacalar. Deze ...

LED-verlichting: LED’s think about the future!

Mocht je je lampen thuis nog niet vervangen hebben met duurzamere varianten, shame on ...