Oh wat waren we enthousiast toen we ergens in het najaar het doek van de nieuwe Range Rover Sport zagen vallen. En of we ook blij waren toen het verlossende telefoontje kwam van de sympathieke dames en heren bij Land Rover dat de nieuwe Range Rover Sport in het perspark was aangekomen en wij er als eerste mee aan de rol konden. Met amper 300 gereden kilometers op de teller stapten we in een gloednieuwe P440e. De verwachtingen waren hoog.
En terecht? Laten we hem eerst even voorstellen. De Range Rover Sport van de derde generatie heeft hetzelfde platform en dezelfde techniek als zijn grote broer, de Range Rover, die we later nog testen. Dat betekent dat zijn wielas ten opzichte van de vorige generatie met 8 centimeter is toegenomen wat zich vertaalt in meer binnenruimte wat mensen, vooral achterin, groter dan 1m80 alleen maar zullen toejuichen. Hij imponeert en heeft met dank aan de lagere grille en de uitstulpingen in de motorkap een meer agressieve look dan dat van de grote broer.
De cijfers… de Range Rover Sport P440e PHEV is een plug-inhybride met een drieliter zescilinder-in-lijn, goed voor een totaalvermogen van 440 pk. Hij heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor met een trekkracht of maximum koppel van 640 Nm. Dit moet het geheel in 5,8 seconden naar 100 km/u doen snellen om pas te stoppen met accelereren bij 225 km/u. Niet slecht voor een 2,6 ton zware en grote SUV, toch? Gooi daar ook een verbruik (volgens de fabrikant) van slechts 0,8 liter per 100 kilometer op en je weet dat je met één van de, zonet de zuinigste Range Rovers ooit op pad bent.
Nu, halen we die 0,8 liter? Wij niet maar we moeten ook toegeven dat wij niet de beste ‘hybriderijders’ zijn. Neen wij rijden niet altijd even eco, ja wij durven al eens dieper het gaspedaal indrukken en wat extra CO2 de lucht injassen en neen we worden niet warm om enkel op een elektromotor te rijden met een 2,6 ton grote SUV. Zou het kunnen, ja! Doen we het? Neen en we denken velen met ons.
Het batterijpack, 31,8 kWh netto, levert een zuiver elektrisch rijbereik tot zelfs 114 kilometer. Onze test kwam uit op een kleine negentig kilometer. Uiteraard levert het zuiver elektrisch rijden je geen fenomenale acceleraties en andere prestaties op. Zo gaat het puur op elektromotor (144 pk) eerder gezapig, wel tot 140km/u. Vanaf dan komt de benzinemotor mee ter ondersteuning. Wie dus gezapig (ideaal in de stad) wilt cruisen kan dus perfect zuiver elektrisch door het leven gaan maar de eerlijkheid gebiedt ons om te zeggen dat het wel bijzonder jammer zou zijn om zijn sterke drieliter niet aan het werk te zetten. Wij waren dus blij dat we na 90 zuiver elektrische kilometers en een korte stroombeurt er eens vol tegenaan konden gaan.
En eens we dit doen zijn we onder de indruk. Hij is dynamisch, krachtig, vlot en comfortabel zeker zodra we de Dynamic modus indrukten. Zo leek het alsof deze patser zijn dikke winterjas uitdeed en in zijn sportoutfit aan de rol was. Nochtans was een dikke winterjas meegenomen want de weersomstandigheden waren winters. Ideaal ook om hem op beijzelde bospaden, weiden en onverharde landwegen te jagen. Ook dat deed hij voortreffelijk. Sturen gaat accuraat en direct en het onderstel (met dynamische luchtvering, actieve schokdempers, vierwielbesturing, Dynamic Response Pro en elektronisch sperdifferentieel met Torque Vectoring by Braking) jaagt het gevaarte zonder problemen door moeilijkere omstandigheden en uitdagendere bochten. We merken amper rolneigingen en mits wat stuurmanskunst kan je hem zelfs licht en gecontroleerd laten uitbreken, zeker op onverhard.
Binnenin valt vooral een 13,7″ dashboard en een modern 13,1″ gigantisch Pivi Pro infotainmentsysteem op dat, uiteraard, barst van alle technische en veiligheidssnufjes die we mogen verwachten van een luxueuze comfortabele hedendaagse wagen. Daaronder vind je, en daar kan je alleen maar blij mee zijn, een groot assortiment fysieke knoppen voor de belangrijkste functies tijdens het rijden. Klimaatregeling, volume van de audio, rijstanden, de EV-modus, lage gearing. Alles wat je dus niet wil zoeken in een schermmenu.
Luxe? Die is er in overvloed, denk maar aan de 22-voudig elektrisch verstelbare en koel/verwarmbare zetels met massagefunctie. Naast een massage behoort ook een ‘oorgasme’ tot de mogelijkheid met dank aan het op maat gemaakte Meridian Signature Sound System met 29 luidsprekers.
Over geluid gesproken, wanneer de zescilinder aanslaat hoor je hem niet, maar vraag je vermogen dan komt er een bescheiden maar krachtig motorgeluid. Zogeheten noise cancellers in de hoofdsteunen houden het comfortabel stil in het interieur.
Wat kost hij?
Er is al een nieuwe Range Rover Sport vanaf 95.000 euro. Dan moet je wel genoegen nemen met de diesel, de D250 SE. De plugin-hybride is er al vanaf 102.400 euro. Onze versie, de P440e Dynamic HSE heeft een vanafprijs van 121.200 euro. Wie echt zot wilt doen kan ook kiezen voor de zuivere benzine, de P530 First Edition die met zijn lekkere V8 je minstens 145.499 euro lichter maakt.
Conclusie
De Range Rover Sport spreekt al sinds zijn eerste generatie tot de verbeelding en de derde generatie meer dan ooit. Hij is iets groter geworden, krachtiger, sneller en de technische evolutie zet zich ook door waardoor hij nog comfortabeler, luxueuzer,… is zonder compromissen te sluiten. Hij rijdt geweldig en ondanks hij ook wel een luxe-SUV is, is hij ook niet vies van het ruigere, vuile werk. Of we fan zijn van zijn ‘groen’ label? Zuiver elektrisch? Neen, laten we het erop houden dat we dit begrijpen omwille van fiscale redenen. Al moeten we wel toegeven dat door de extra elektrohulp het geheel wel sneller en dynamischer wordt. Een minpuntje? En dat mogen we tegenwoordig bijna bij elke test schrijven… dat de prijzen gewone stervelingen niet echt gelukkig maken…