Na twee virusjaren is het beestje getemd en mogen alle registers nog eens open in de paleizen van de Heizel. Alle registers? Zij die willen komen genieten van de sfeer van weleer, inclusief pitspoezen, de hele resem supercars en moto’s is eraan voor de moeite maar dat wil niet zeggen dat het Autosalon van Brussel, dat nog loopt tot en met zondag 22 januari, niet de moeite waard is om een bezoekje te brengen. Waarom? Wél daarom!
Eerst en vooral is het de 100ste editie. Meer dan een eeuw auto’s in Brussel en dus mag dit gevierd worden met een aparte expo waarin we vanaf het begin van het Autosalon (in 1902) tot nu een blik krijgen op enkele pioniers (invloedrijke modellen) in de autogeschiedenis.
Nog een reden? Dat de Europese autobeurzen op zijn gat ligt en Brussel ineens ook één van ’s werelds meest belangrijke van het jaar zal zijn. De ganse wereld kijkt dus met andere woorden met heel interesse naar wat er in Brussel gebeurt deze week.
Zo vinden er verschillende wereldpremières plaats:
- Dacia Spring Electric 65 Extreme
- Mazda MX-30 R-EV
- Opel Astra Electric
En ook op Europees niveau zien we enkele premières:
- Abarth 500e
- Alfa Romeo Giulia (facelift)
- Alfa Romeo Stelvio (facelift)
- BAIC X55
- Ford Bronco
- Honda Jazz / Jazz Crosstar (facelift)
- Lamborghini Huracan Sterrato
- Nissan X-Trail
- Opel Astra Sports Tourer GSe
- Opel Grandland GSe
- Opel Mokka Electric
- Seres 5
Ondanks al deze nieuwigheden is de oppervlakte best wel verkleind ten opzichte van pakweg een paar jaar geleden. Constructeurs staan er met minder wagens maar we kunnen wel stellen dat 95% van de constructeurs present tekenen. Enkel Aiways, die zijn nieuwe modellen niet vanuit China op tijd in Brussel kregen, Volvo en Ferrari stuurden hun kat.
We zeiden het al, Brussel is een toonaangevend salon geworden en dat vertaalt zich ook met de officieuze verkiezing van ‘Car of the Year’ die gisteren in Brussel zijn apotheose kende met de Jeep Avenger als (misschien wel verrassende) winnaar. Hij bleef ruimschoots de misschien wel topfavoriet, de VW ID. BUZZ voor.
Nu we het toch over de ID. BUZZ hebben, het is een schot in de roos en is qua looks zowat de enige concept car die ook gewoon in productie is gekomen. En over concept cars gesproken, die vinden we in overvloed. VW, Alpine, Audi, Citroën, Dacia, Mini, Renault, Skoda,… allemaal hebben ze hun concepts bij.
Een verrassende concept is de Citroën Oli, waarvan de naam, oh ironie, klinkt naar het smeermiddel voor verbrandingsmotoren en die naar eigen zeggen ‘geen auto is’ maar ‘een veelzijdige toevoeging aan je dagelijkse leven die even handig is als je niet rijdt dan wanneer je wel rijdt.” Wij spraken met head of design Pierre Leclercq en kregen een volledige uitleg waarvoor de Oli staat. Kort samengevat staat Old voor duurzaamheid, zo vindt je op het exterieur veel duurzame materialen en zijn een hoop van de gebruikte plastics gemaakt van gerecycled karton en willen ze vooral inspelen op betaalbaarheid. Pierre benadrukt dat dit studiemodel er vooral is om allerlei innovaties te testen, als inspiratie moet dienen voor de toekomst en dat dit alles moet kunnen resulteren in een productiemodel met een grote actieradius dat slechts een 25.000 euro moet kosten. We zijn benieuwd!
Geen aparte dreamcars expo? Geen nood. Zo zijn er genoeg supercars te zien in Brussel met dank aan vooral D’Ieteren die naast Porsche (met zijn nieuwe GT3 RS) ook nog Bentley, Bugatti, Lamborghini én Rimac meebrengt naar Paleis 11. Nog supercars? Dan moet je naar Paleis 6, The Avenue, waar je naast een lekker hapje nog mooie wagens als Alpine, Aston Martin, Jaguar Land Rover, Lotus, McLaren en Mercedes-AMG terugvindt. Ook BMW neemt een pak heerlijke (M-)modellen mee naar de Brussels Motor Show, waaronder de tot 50 exemplaren bepekte en exclusieve 3.0 CSL, goed voor zo’n 850.000 euro per stuk.
Het Gele Gevaar? Hoewel Aiways Brussel niet haalt, zijn er ook een pak Chinezen afgezakt naar Brussel, klaar om Europa te veroveren. Grote verrassing bij vele journalisten die er al mee mochten rijden is het Chinese BYD, wat staat voor Build Your Dreams. Hou deze maar goed in het oog!
En verder? Nog een nieuw segment in mobiliteit, de kleine elektrische microstadswagentjes zoals de Citroën Ami, de Silence S04, de Micro Microlino en het Italiaanse XEV dat de Yoyo voorstelt op de Brussels Motor Show.
Soit, overtuigd? Tot 20 januari kan je nog elke dag terecht en voor wie graag een nocturne meepikt, dit kan op maandag 16 januari en vrijdag 20 januari, dan blijven de paleizen open tot 22u. Wie weet komen we elkaar nog tegen!
Foto’s: MenStyle.be