MenStyle op de Europese première van de Aiways U6ion

En dat in onze thuisstad

Aiways is met de U6ion aan een Europese roadshow begonnen. De Aiways U6ion startte gisteren zijn Europese tournée van het SUV-Coupé-concept vanop Linkeroever met als zicht de skyline van Antwerpen. Na België krijgen ook publiek en media in acht andere Europese landen de kans om de U6ion te verkennen. Dat concept is een voorproefje van een tweede batterij-elektrisch model van Aiways, dat later dit jaar in Europa op de markt komt. Na de voorstelling gisteren, kan je de wagen zelf nog tot 20 maart te bezichtigen in de showroom van Cardoen Wilrijk.

De roadshow volgt op een uitstekende start van het jaar voor Aiways, een start die ze kracht willen bijzetten met een groeiplan van één nieuw model per kalenderjaar, te beginnen met de opvolger van de U5, die we hIER al eens testten, U6 SUV-Coupé in 2022. De U6ion, waarvan we vandaag het doek trokken, zal een zeer getrouwe weergave zijn van het uiteindelijke productiemodel van de U6. De productie gaat binnenkort van startin de ultramoderne productiefaciliteit van het bedrijf in Shangrao, China. 

Dr. Alexander Klose, Vice President van Overseas Operations, verklaart: “De start van de U6ion-roadshow bouwt verder op het momentum van de afgelopen maanden. We verkopen nu op 10 Europese markten, binnenkort nog meer, en dit is onze belofte aan de mensen dat er zeer binnenkort nog meer van Aiways zal komen. We verwachten dat de productieversie van de U6 SUV-Coupé ons naar nieuwe hoogten zal stuwen en zal zorgen voor vijfcijferige verkopen in Europa.”

U6ion: exterieurdesign

De U6ion is van meet af aan ontworpen als een coupé met een brede carrosserie en heeft sportieve en gespierde lijnen. De fastback-stijl daklijn bevat een koepelvormig glasoppervlak dat eindigt in een scherp omrande C-lijn. Uitlopende bogen dragen bij aan het visuele beeld dat in gang wordt gezet door het slanke en doelgerichte voorspatbord, waarin een aantal functionele aerodynamische elementen zijn verwerkt. Uniek vormgegeven LED-koplampen zijn gekoppeld aan een dagrijlichtsysteem met positielichten en richtingaanwijzers. Onder elke koplamp bevindt zich een onafhankelijke luchtinlaat die de luchtstroom naar het remsysteem leidt voor koeling.

Aerodynamische prestaties waren een belangrijk aandachtspunt van het Aiways-ontwerpteam. Het achterspatbord en de wielkasten volgen de principes van de pneumatische techniek en maken gebruik van haaienvinnen en omzoomde randen om een zuivere scheiding van de luchtstroom te verzekeren en zo de luchtweerstand te verminderen. Aan de achterzijde van het voertuig bevindt zich een tweekleurig gebogen spoiler die het slanke design van de U6ion accentueert. De 21-inch, tweekleurige sportwielen met lage luchtweerstand zien er niet alleen opvallend uit, ze zorgen ook voor een uitstekende warmteafvoer en aerodynamische prestaties, terwijl ze toch relatief licht zijn. 

Dongfei Luo, Vice President van Design, legt uit: “De U6ion brengt jeugd en dynamiek in het SUV-segment met zijn dramatische coupéontwerp. Zijn breedte biedt voldoende ruimte om gespierde trekken en een gedurfde achterkant te modelleren om jongere kopers aan te trekken voor de markt van de emissievrije SUV’s. De U6ion roept een verbinding op tussen modern design en de technologie van de toekomst. Een symbool van onze ambitie als pionier op het gebied van elektrische mobiliteit.”

Interieur

Het goed ingerichte en energieke interieur benadrukt het op technologie gerichte ontwerp van de U6ion, en is gebaseerd op lichtgewicht thema’s. Het interieur versterkt de sportieve styling van de externe oppervlakken en is voorzien van opvallende kleuren en interessante details. 

Wanneer de bestuurder voor het eerst plaatsneemt, wordt hij begroet door een vierkant multifunctioneel sportstuur, dat meteen een idee geeft van de mogelijkheden en de intentie van de auto. Achter het stuur bevindt zich een 7″ zwevend instrumentenpaneel dat de bestuurder voorziet van essentiële rij- en systeeminformatie. De ‘gripshift’, aan de bestuurderszijde, is een uniek ontwerp voor de keuze van de aandrijving, geïnspireerd op de gashendels in motorjachten. 

De deurgrepen met handvaten in racestijl vormen een aanvulling op de vier geïntegreerde sportstoelen. Passagiers achterin kunnen gebruik maken van de veiligheidshandgrepen achter de voorstoelen, die vergezeld gaan van een ander handvat waarop het ‘exclusiviteitsnummer’ van de eigenaar staat vermeld.

Voor de bediening van de auto-instellingen en het multimediasysteem maakt de U6ion gebruik van een vrijstaand 14,6-inch touchscreen dat centraal in het dashboard is gemonteerd. Bovenop het dashboard is een ‘robotje’ gemonteerd, een mens/machine-interface met geavanceerde spraakherkenning die kan praten en luisteren naar de inzittenden en kan worden gebruikt om talrijke voertuig- en entertainmentfuncties te bedienen. Naast het touchscreen is onder de ‘grip shift’ een aantal gemakkelijk toegankelijke bedieningselementen gemonteerd met behulp van capacitief aanraakglas. 

De deuren kunnen de persoonlijkheid van de eigenaar weergeven met aanpasbare panelen met achtergrondverlichting. Er is zelfs rekening gehouden met gebruik in alle weersomstandigheden, met capsuleparaplu’s die integraal in de deuren zijn opgeborgen. 

Een reeks inventieve opbergoplossingen onderstreept de beoogde markt voor de U6ion. Specifieke opbergvakken voor drones en afstandsbedieningen bevinden zich tussen de passagiers achterin, zodat U6ion-gebruikers nooit een kans missen om de perfecte opname te maken. In de bagageruimte heeft Aiways een verborgen compartiment aangebracht, speciaal voor het snel en gemakkelijk inzetten van een elektrische scooter.

You May Also Like

BMW M135i wordt scherper, sneller,… in één woord… beter

Bring it on… Tijd voor een update moeten de ingenieurs in München gedacht hebben ...

Duur speelgoed…deze elektrische hypercar ‘Pininfarina Battista’

Nu nog even wachten op zijn officiële voorstelling op het autosalon van Genève… Pininfarina ...

Het einde van het atmosferische V12-tijdperk: Lamborghini Invencible en Autentica

Een eerbetoon We pinken een traantje weg want net voor de Italianen met de ...