Citroën laat in zijn glazen bol kijken met nieuwe concept, de Oli

Een toekomstvoorspelling 

Als er iets is wat Citroën kan, is het ‘eigenaardige’ auto’s bouwen. Soms ‘fou’, soms op weg om een icoon te worden en soms ook gewoon geniaal. Voorbeelden uit het verleden? De 2CV (Deux chevaux), de Mehari, de DS,… om er maar een paar te noemen. Of ook de Oli (All-ë uitgesproken) in dit rijtje zal passen? Neen.

Neen? Waarom ‘verspillen’ we hier dan inkt aan? Wél, neen omdat deze concept hoogstwaarschijnlijk nooit in productie zal komen. Waarom we er dan wel over schrijven? Omdat deze geniale wagen alles bezit wat een toekomstige Citroën zal bezitten.

In eerste instantie is de leuze ‘Back to basics’. Wat is vaak het grootste probleem van elektrische wagens? Juist, het gewicht en daar begint het bij deze Oli. Lichte, goedkope en efficiënt geproduceerde materialen dienen als basis en zetten in totaal maar één ton (!) op de bascule. Zo zien we van gerecycleerd karton gemaakte lichte panelen op de motorkap, identieke koetswerkpanelen en glazen panelen die zowel links als rechts en een ‘bar choc’ die zowel vooraan als achteraan geplaatst kunnen worden. Voor de rubberen sloffen kiezen de Fransen (voorlopig) niet meer voor hun landgenoten bij Michelin maar wel voor het Amerikaanse Goodyear. Die laatste voorzien deze concept van een setje rubber met extreem lange levensduur.

Het design van de Oli is baanbrekend. Hij is zowat de combi tussen zijn kleine broertje, de AMI, een SUV, een pick-up… een beetje alles in één. Niet voor niets noemt Citroën zijn laatste telg dan ook ‘een verlengstuk van je leven dat even nuttig is als je er niet meer rijdt als wanneer je dat wel doet.’ Zo fungeert hij ook als het ware als een echte powerbank. Neen, niet alleen om je GSM op te laden, ook om hem te gebruiken als thuisbatterij zodra je hem thuis inplugt.

Binnenin ademt deze vierzitter, die je ook kan ombouwen tot pick-up, ademt alles licht en eenvoud uit. Ook makkelijk, het infotainmentsysteem is gelinkt met jouw smartphone en projecteert alle belangrijke zaken op het dashboard.

Ook belangrijk? Het rijbereik. Dankzij zijn lichte materialen zou hij afklokken op een gemiddelde van 10 kWh/100 kilometer, goed voor een rijbereik van 400 kilometer. Om de batterij te sparen en dus het rijbereik te garanderen is de topsnelheid wel beperkt tot 110km/u.  En is de ‘Oli’ bijna leeg? Dan laad je hem snel op, van 20% tot 80% in 23 minuten om precies te zijn.

Zoals we al zeiden, ee, productiemodel zal er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten. Maar dat we hier een aantal toekomstperspectieven gezien hebben, absolument!

 

 

You May Also Like

Audi lanceert Q4 E-Tron in Genève

Dé plaats om nieuwe modellen voor te stellen Helaas voor de jongens van Febiac ...

Jeep® onthult hun allereerste volledig elektrische SUV

Een primeur Gisteren, tijdens de presentatie van het strategisch plan “Dare Forward 2030” van ...

Lamborghini gaat aan de stekker

Vanaf 2025 Zeventien jaar…zolang heeft het geduurd alvorens de Lamborghini Estoque Concept een productiemodel krijgt, ...