MenStyle Road Test: Citroën AMI

Dwars door Brussel

Wat is AMI? Eén van de oplossingen in het elektrische offensief dat Citroën in 2020 lanceerde. Met AMI biedt Citroën een antwoord op de uitdagingen van de stedelijke mobiliteit, die meer dan ooit centraal staan in de bekommernissen en verwachtingen van de stadsbewoners. AMI is een individuele mobiliteitsoplossing die het mogelijk maakt om beschermd te reizen in een gesloten, 100% elektrisch voertuig dat voor iedereen toegankelijk is.

Of dit zal lukken? Dat zal de toekomst uitwijzen maar de AMI bewees zijn meerwaarde tegenover een scooter of elektrische fiets op het moment wij in kletsnatte omstandigheden kurkdroog dwars door Brussel reden. Hoewel, kurkdroog? Daar de voorruit constant aandampte en we het klapraampje, die op dezelfde wijze scharnieren als bij de legendarische 2CV, manueel openzette, kregen we wel een beetje water binnen.

Alles in de AMI is dan ook back to basics. Geen prullaria, gewoon de essentie en bedoeld om binnen de stad van punt A naar punt B te cruisen tegen maximum 45km/u. Back to basics? Vergeet stuurbekrachtiging, airco, centraal vergrendeling, radio,… . Al is er wel een oplaadbaar punt voor jouw smartphone waardoor je via deze weg (en een handig houdertje) muziek en/of GPS kan activeren. Over in het verkeer activeren… een scooterplaat (en een rijbewijs A) volstaat om met dit fancy karretje (vanaf een leeftijd van 16 jaar) over de weg te botteren.

Deze elektrische ‘brommobiel’ heeft een begrensd vermogen van 8 pk en zijn 5,5 kWh lithium-ion batterijpakket brengt je in één volle stroombeurt (een drietal uur aan een gewoon stopcontact) zo’n 75 kilometer ver. En effectief, de resterende kilometers die het display aangeven, zijn ook effectief juiste kilometers. Zo kom je niet voor verrassingen te staan mocht je af en toe het gaspedaal toch wat dieper indrukken.

Nadeel ten opzichte van scooters en of e-bikes? Laveren tussen het verkeer is quasi onmogelijk daar dit karretje zich als brommobiel ook als een auto dient te gedragen. Ook parkeren op het voetpad is, vrezen we, uit den boze… tenzij je met de perswagen en fotograaf op stap bent natuurlijk, dan kan er zelfs een ‘illegaal’ parkeermomentje aan de oprit van het Koninklijk Paleis af.

Toch gedraagt deze AMI zich vlot in het stadsverkeer en voelt hij comfortabel aan. De blikken en smartphones die boven werden gehaald tijdens onze twee uur durende rit door onze Belgische hoofdstad zijn ook niet op één hand te tellen. Zelfs tijdens onze lunch, met dank aan de ravissante heren van Stellantis, in het met een Michelin-ster gelauwerde Senzanome, stonden ze buiten foto’s te trekken.

Een AMI is beschikbaar vanaf  7.290 € BTW inclusief. Maar voor wie net dat tikkeltje meer wil zijn er op de AMI zijn 2 karaktervolle packs beschikbaar voor nog meer maatwerk. Deze twee packs bevatten alle bovengenoemde decoratieve elementen en groot formaat stickers die de buitenkant bedekken en zodoende AMI een eigen stijl geven:

Mijn Ami POP met Orange personalisatie en een leuke, jonge en sportieve look, met een achterspoiler, is verkrijgbaar voor 8.190,- € incl. BTW.
– Mijn Ami VIBE in het grijs met een chique en grafische uitvoering die naast de stickers ook dakbedekkingen integreert, is verkrijgbaar voor 8.690,- € incl. BTW.

De klant kan zijn AMI rechtstreeks aan huis laten bezorgen (betalende optie) of op een meer traditionele manier in een Citroën verkooppunt.

You May Also Like

MenStyle Roadtest: New Abarth 595 Pista, onze geknipte speelkameraad

Het geknipte speelkameraadje voor stoere jongens We hadden ooit al eens het genoegen een ...

MenStyle Road Test: Kimi Raïkkönens Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Althans diegene waarmee hij ‘De Groene Hel’ onveilig maakte… Hey Jens, heb je het ...

Ravissante racepilote Angélique Detavernier staat haar mannetje

Of haar rechtervoet… Hoewel, gas geven kan iedereen. Steengoede racepiloten onderscheiden zich in het remmen ...