En we hebben ineens goed nieuws!
Wat is het? Een tot 50 exemplaren (wereldwijd!) afgeleide van de Citroën Ami, een piepklein elektrisch karretje met een maximumsnelheid van 45 km/u. Ideaal voor stadscentra en in kustgebieden iets wat dat laatste Citroën inspireerde om de My Ami Buggy te bouwen, een kaki beach-versie met gouden en gele accenten van het guitige vierwielertje dat we HIER al eens testten.
Het grote verschil? De ramen maakten plaats maken voor metalen beschermbuizen en een oprolbaar canvas dak dat we in een ver verleden ook terugvonden bij de enige echte geit, eend of officieel, de 2CV. Verder blijft alles back to basics. Geen prullaria, gewoon de essentie en bedoeld om nu ook misschien buiten de stad van punt A naar punt B te cruisen tegen maximum 45km/u. Back to basics? Vergeet stuurbekrachtiging, airco, centraal vergrendeling, radio,… . Al is er wel een oplaadbaar punt voor jouw smartphone waardoor je via deze weg (en een handig houdertje) muziek en/of GPS kan activeren. Over in het verkeer activeren… een scooterplaat (en een rijbewijs A) volstaat om met dit fancy karretje (vanaf een leeftijd van 16 jaar) over de weg te botteren.
En geen airco? Uiteraard in een open karretje is dit niet nodig. Maar geen airco betekent ook geen verwarming en laat dat nu net iets zijn wat we misschien nog wel hadden willen hebben tijdens onze test. Ok, de Ami Buggy is een karretje voor de zomer maar wij testten hem wel in de winter bij drie graden Celsius. Een dikke jas, muts, handschoenen en stiekem een fles Hasseltse graanjenever (sssttt) volstonden om ons te verwarmen na een dagje spelen in de Limburgse modder. En spelen? Tja, dat is het. En extra leuk… mensen houden ervan! Dat konden we merken aan de vele verwonderlijke blikken, talloze duimpjes en een enkel handkusje van een Limburgse schoonheid die onze richting uitvlogen.
Onderhuids dit tweezittertje zit een 5,5 kWh lithium-ion batterijpakket, goed voor een begrensd vermogen van 8 pk. In één volle stroombeurt (een drietal uur aan een gewoon stopcontact) leg je zo’n dikke 70 kilometer ver. En effectief, de resterende kilometers die het display aangeven, zijn ook effectief juiste kilometers. Zo kom je niet voor verrassingen te staan mocht je af en toe het gaspedaal toch wat dieper indrukken.
Nadeel ten opzichte van scooters en of e-bikes? Laveren tussen het verkeer is quasi onmogelijk daar dit karretje zich als brommobiel ook als een auto dient te gedragen.Toch gedraagt deze AMI Buggy zich vlot in zowel het stadsverkeer als op onverharde bospaden. Te vermijden? Gewestwegen waar je 70 en 90 moogt… daar veranderden de bewonderende blikken plots in middelvingers… tja, dat heb je dan als je files creëert.
En nu het goede nieuws? Gezien het succes van de eerste editie van de Citroën My Ami Buggy, die inmiddels is uitverkocht, komt er in het eerste kwartaal van 2023 een beperkte oplage van 1.000 stuks bij. Deze speciale editie van de zoemmobiel zal recht hebben op een paar kleine extra’s die kort voor de productielancering zullen worden onthuld.
Maar let op, de 1.000 stuks worden online verkocht volgens het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.
@menstyle.be Mario Kart with the AMI Buggy! #citroen #Ami #amibuggy #fun #fyp #foryou #fypage #mariokart #reallife #mariobros #carsoftiktok #citroenami #citroenamiambassadeur