Ozark Henry over twintig jaar ‘Birthmarks’ (Interview)

Ozark Henry toert momenteel door Vlaanderen naar aanleiding van de twintigste verjaardag van zijn succesvolle album ‘Birthmarks’. Dat album betekende de grote doorbraak voor zanger Piet Goddaer. Ook al kwam ‘Birthmarks’ op een speciale datum uit, 11 september 2001, hits als ‘Sweet Instigator’, ‘Word Up’ en ‘Rescue’ zijn inmiddels rasechte Belpop- klassiekers.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ozark henry (@ozarkhenry)

Hoe belangrijk is ‘Birthmarks’ in je hele oeuvre voor jou?
Voor mezelf is het vooral de plaat die door het publiek het meest omarmd werd. Ik denk niet dat de plaat voor mij meer bijzonder is dan al mijn andere platen, maar het heeft wel een groot verschil gemaakt. Daarvoor speelde ik vooral in het buitenland en was het allemaal niche. Ik zat in een situatie waarin het niet evident was om het lang vol te houden of om het langzaam te laten groeien. Op een bepaald moment kwam het er op aan of ik van de muziek zou kunnen leven of niet.

Kwam de plaat dan op het beste moment uit om die niche te kunnen ontsnappen?
De plaat is zoals ze is. Het is puur toeval. Ik ben er niet per se mee bezig geweest om een breder publiek aan te spreken. Toen mijn eerste plaat nogal onbegrepen werd, heb ik bij mijn tweede toch gedacht om meer connectie te maken met het publiek, maar dan heb je altijd dingen die dat in de weg staan of zaken die dat net bevorderen. Ik had toen extra moeite gedaan voor mijn tweede plaat. Ik was heel blij met het resultaat, maar ook dan gebeurde het niet. Ik had de idee om door te breken los gelaten. De derde was anders dan de twee vorige omdat ik dacht dat het mijn laatste cd ging zijn. Ik werd in die periode opgevist door Sony die geloofden in mij. Ze gaven me middelen die ik voorheen helemaal niet had. Het liet me toe dingen te doen die in het verleden niet konden. Dat heeft de plaat mee gekleurd en Birthmarks mee helpen doorbreken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ozark henry (@ozarkhenry)

Was het dan een beetje van moeten met die derde plaat?
Ik had me er al vooraf bij neergelegd dat het misschien weer niets zou zijn. Ik hou erg veel van muziek en vind het leuk om het te maken, maar ik kan het wel loskoppelen van de appreciatie van het publiek. Mocht niemand er een boodschap aan hebben, denk ik dat ik het toch leuk zou vinden. Het zou misschien minder deelbaar zijn  en niemand zou er over spreken (grijnst).

Had je snel door dat het publiek deze keer wel op de kar sprong?
Neen, niet echt. De plaat kwam uit op 9/11 wat geen meevaller was. De eerste single
“Rescue” werd enkel gedraaid door Studio Brussel. Dat was toen een kleine zender, vanuit die positie was het dus niet evident om een groot publiek te bereiken. Dat hielp ook niet om een stap vooruit te zetten. Wat wel hielp was dat het nummer 16 weken op nummer één stond in De Afrekening. Dat was iets nieuws en hielp de verkoop ook te lanceren. Door de eerste single alleen waren er al 10000 exemplaren van het album verkocht. Dat was ene gigantisch succes, ik had het voordien nog niet meegemaakt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Cultuurcentrum Brugge (@ccbrugge)

Had je een andere aanpak gekozen voor Birthmarks?
Ik deed voor elke plaat iets anders, maar mijn manier van werken bleef wel dezelfde. Ik gebruikte andere tools en nieuw materiaal maar de insteek en de manier waarop ik produceerde was identiek als vroeger. Mijn benadering was ook grotendeels onveranderd. Vanaf het begin wou ik alles goed aankleden, een rode draad door mijn hele werk.

Veranderde je leven grondig door het succes?
Financieel zette ik een stap vooruit, ik kwam in een andere situatie terecht waardoor ik me veel vrijer voelde dan voorheen. Daarvoor dacht ik eraan om naast de muziek nog iets bij te doen, want ik kwam niet rond. Al die besognes waren nu weg. Dat vond ik de grootste verandering en ervoer ik als heel fijn. Ik het mijn muziek nooit gezien als een soort van broodwinning wat vrij naïef was. Toen het begon te marcheren bevond ik me plots in een comfortabele situatie. Daarvoor zat ik in een niche en toen leek alles wat ik deed minder bekritiseerd. Toen ik succes begon te hebben begon men op een andere manier te kijken naar wat ik deed. Niet meteen kritischer, maar wel meer gekleurd. Wellicht stak dat soms wel eens de ogen uit (glimlacht).

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ozark henry (@ozarkhenry)

De komende maanden ga je Birthmarks integraal spelen. Dat deed je voordien nog
nooit.
Ik heb nog nooit een plaat helemaal gespeeld. Toen Birthmarks uitkwam, speelde ik ook
nummers uit mijn vorige cd’s. Ik vond het toen belangrijk om ook die nummers die wat vergeten waren, terug boven te halen. Zelfs toen ik mijn best deed, bracht ik nooit meer dan de helft van de nummers live tijdens concerten. Het zal de eerste keer zijn dat ik ze allemaal zal brengen. Een aantal nummers heb ik trouwens al superlang niet gespeeld. Ik heb die plaat ook heel weinig live gebracht zoals ik ze toen heb opgenomen. Dat vind ik wel interessant. Als ik die nu speel, merk ik dat de nummers makkelijk de tijd hebben overleefd. Neem nu ‘Intersexual’, het was toen een van de meest modieuze nummers waarvan je misschien vermoedt dat die ze wat gedateerd is. De nummers klinken echter nog altijd fris. Als ik platen maak, probeer ik veel nieuwe dingen uit met dank aan de technologie, maar het zorgt er wel voor dat die niet vasthangt aan een bepaalde tijdsperiode.

Ga je het live spelen van Birthmarks anno 2022 anders aanpakken?
Ik speel grotendeels de nummers zoals ik die toen speelde, met veel loops en live samples. Bepaalde kleuren die een nummer markeren blijven dezelfde. Alleen speelde ik vroeger vaak een instrument tijdens de concerten en dat zal ik nu niet doen. Dat zal ervoor zorgen dat ik actiever kan zijn, bij voorbeeld als verteller van een verhaal. Dat wil ik deze keer heel rechtstreeks vertellen aan het publiek. Misschien is dat de grootste verandering in vergelijking met vroeger (lacht).

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ozark henry (@ozarkhenry)


Zou het kunnen dat deze tournee de voorbode is van een nieuw album?
Deze tour is uitgesteld door covid. Ik kreeg de vraag van de AB in hun Rewind-reeks net voor covid, maar de pandemie zorgde ervoor dat alles uitgesteld werd. Ik wou toen al nieuw materiaal spelen in 2020 maar dat had door covid geen zin. In 2021 was er dan de verjaardag van de plaat. Ik ga nu eerst Birthmarks doen en zien waar het stopt. Ik wil het niet zomaar aan elkaar breien mar de kans bestaat dat er in 2023 een nieuwe plaat komt.

Tekst en interview: STEVEN VERHAMME
Ozark Henry concerteert op 10 maart in AB en is momenteel op theatertournee.
Meer info? www.studioozarkhenry.com

You May Also Like

“All or Nothing”, de docu-reeks over Juventus die je niet mag missen

Binnenkort te zien op Amazon Prime Amazon Prime en documentaires over de grootste voetbalploegen, ...

Te koop: KITT uit Knight Rider (en David Hasselhoff brengt hem persoonlijk thuis)

Na het busje van The A-Team, nu een andere filmparel Of David Hasselhoff op ...