MenStyle Road Test: VW Caddy Maxi

Hop naar de Champagne

Een Lifestyle-tripje met zes naar Epernay, het kloppend hart van de champagne en de mogelijkheid om veel lekkers te laden, vooral in de terugweg dan? Dat moet een kolfje naar de hand van een VW Caddy Maxi zijn. En zo zaten we voor een paar honderd kilometer achter het stuur van een gloednieuwe Caddy. Gloednieuw? Ja, de vijfde generatie al van deze praktische en veelzijdige auto die een pak moderner is geworden. Of dit ook vertaald werd in het rijgedrag? Ja!

Ok, voor de hippe looks hoef je de Caddy niet te kopen maar daar draait het natuurlijk helemaal niet om. Hoewel hij nog wel hard op zijn voorgangers trekt, is hij wel volledig vernieuwd. Strakkere bumpers, nieuwe LED-lichtblokken, een gesloten grille,… en noem maar op. Binnenin zien we ook een stevige upgrade met meer technologie en connectiviteit zoals bijvoorbeeld Apple Car Play, Android Auto, DAB+,… .

Ook onderhuids is er wel wat veranderd. Zo staat de Caddy nu op hetzelfde platform als de Golf en de Tiguan en niet meer op een basis van een bestelwagen. Dat maakt dat er ook een upgrade zit in de verschillende rijhulp- en veiligheidssystemen.

Wij kregen de Caddy Maxi met zeven plaatsen mee, die met zo’n 35 centimeter verlengd wordt. 35 centimeter die zich gewoon vertalen in extra ruimte. Het groot panoramisch dak en de grote raampartijen vertalen dit dan weer in veel licht en zicht… ideaal dus om ook de passagiers in stilte, want dat is hij echt, te laten meegenieten van honderden kilometers voorbijflitsende landschappen.

Ruimte, daar draait het om bij de Caddy en de Maxi heeft maar liefst tot 3.105 liter aan kofferruimte… dat zijn heel wat flessen champagne. Ok, iets minder natuurlijk als je de zeven plaatsen in gebruik neemt maar toch.

Onder de motorkap van onze geteste versie lag de 2.0 TDI DSG, een 2.0-liter turbodiesel met 122 pk (320 Nm koppel) gekoppeld aan de DSG automaat. Goed voor een (niet-geteste) topsnelheid van 186 km/u en een sprintje naar 100 in zo’n 11 seconden. Ook hier draait het niet om snelheid, wel om praktische zaken… het verbruik bijvoorbeeld. Zo konden wij zonder problemen een ritje Antwerpen – Epernay – Antwerpen overbruggen en hielden we nog een kwart in de tank (55 liter) over. Om maar te zeggen, met een volle tank geraak je, zonder echt zot te doen, makkelijk boven de 850 kilometer. Mooi toch?

Het is ook aangenaam, soepel, comfortabel en stil rijden met de Caddy Maxi. Het sturen voelt direct aan en de vele veiligheidssystemen, negentien om precies te zijn, waken als een extra paar ogen over je schouders mee. En dit allemaal voor de prijs van (ons testmodel) 41.490 euro.

Conclusie

We kunnen deze keer niet spreken over een hippe auto maar als we de meest praktische wagen die we getest hebben moeten aanduiden, hebben we met de Caddy Maxi wel de hoofdvogel afgeschoten. Hij is ruim, comfortabel, uitermate stil en ook nog eens erg zuinig… én, je kan er naast wat vrienden ook een paar kartonnen champagne mee vervoeren. Top toch?

 

 

You May Also Like

SQ8…Audi’s paradepaardje met drie turbo’s

U leest het goed…drie turbo’s!  Wie de Audi Q8 net niet genoeg vond kan ...

BMW i4 begint met eDrive40 en M50 en dit zullen ze kosten

Doet Elon Musk al in zijn broek?  De volgende in de rij die een ...

Nieuwe Audi RS3 komt met driftmodus (video)

Een heerlijke driftkikker Audi heeft zonet de spes van zijn nieuwe RS3 bekend gemaakt. ...