Eentje voor in de geschiedenisboeken, nu al!
Over geschiedenis gesproken, laten we hiermee beginnen. Hoewel de eerste generaties BMW M5 Touring (E34 en E61) commercieel niet zo’n succes waren en er officieel de stop werd uitgetrokken in 2010 komt BMW nu, veertien jaar later, toch opnieuw met een M versie van zijn 5-Serie Touring. Of het succes van de huidige M3 Touring hiermee te maken heeft? Dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben al is ook de introductie van deze krachtpatser op de Amerikaanse markt een logische verklaring.
Daar waar in het verleden of 340 pk in de zes-in-lijn (E34) of 507 pk in de V10 (E61) ligt er nu een 4,4 liter V8-biturbo in de neus en dit in combinatie met een achttrapsautomaat inclusief geïntegreerde elektromodule, dat een systeemvermogen van maar liefst 727 pk en, hou u vast, een maximum koppel van 100Nm op de vier wielen overbrengt. Vierwielaangedreven? Standaard al kan je, zoals elke vierwielaangedreven M de driftmodus activeren met enkel en alleen de kracht op de achterwielen. Wie daar, naast jezelf, blij van wordt? Ongetwijfeld jouw bandenmarchand.
De plug-inhybride aandrijflijn van de nieuwe BMW M5 Touring heeft een batterij met een capaciteit van 18,6 kWh die je kan laden aan maximum 7,4 kWh. Hiermee rijd je, indien nodig, puur elektrisch tot 140 km/u en dit maximum een kleine 70 kilometer.
Waarom kiezen voor de Touring? Tja, plaats! Zo bedraagt de kofferinhoud van deze BMW 5 Touring 570 liter en breid je dit uit tot 1.700 liter met achterbank neergeklapt.
De vanafprijs van dit alles? 144.150 euro maar reken nog op wat extra’s als je hem nog wat beter wilt uitrusten.