MenStyle Road Test: BMW iX xDrive40

BMW startte haar elektrische avontuur in 2010 met de BMW i3. Nadien volgde nog de i8, een 362 pk sterke sportwagen die nog wel de hulp kreeg van een 1,5 liter driepitter die we ook in een Mini terugvinden, de iX3, op basis van de X3, een i4 op basis van de 4-serie en ook de iX. Hoewel die laatste wel eens stiekem de volledig elektrische X5 genoemd wordt is het wel het tweede volledige elektrisch ontwikkelde model van BMW sinds 2010.

Het eerste wat opvalt zijn de grote nieren, designtaal van BMW sinds twee jaar en waarover al heel veel inkt geschreven is. Mooi of niet mooi laten we in het midden, we zijn er ondertussen aan gewend maar wat we niet meer kunnen ontkennen… imponeren doen ze. En niet alleen de nieren, het hele geheel want met zijn 4,95 meter lengte, 1,96 meter breedte en 1,7 meter hoogte is hij imposant.

Verder zien we een strak, doch groot, silhouet met een knik in de achterste zijruiten, verzonken portieren en een pak heerlijke bronzen accenten met dank aan het optionele BMW Individual Exterieur Titanbronze pakket en 22 inch grote multicolor velgen.

INTERIEUR 

Binnenin vinden we een erg kitscherig lichtblauw velours met opnieuw bronzen accenten interieur terug. Niet direct hetgeen we zouden bestellen maar gelukkig zijn hier de opties eindeloos. Wel terug te vinden in elke iX is het groot infotainment touchscreen en het zeshoekige stuur net als de zwevende middenconsole met bekende iDrive knop. Het is in het begin allemaal wat zoeken waar alle functies staan maar na een paar dagen vonden we het quasi blindelings. Ook leuk, de iX is voorzien van drie verschillende akoestische geluiden voor de aandrijflijn. Zo heb je de keuze uit Personal, Efficiënt en Sport en allen gecomponeerd door filmcomponist en Oscar-winnaar Hans Zimmer.

Over muziek gesproken, die wordt uit een Harman Kardon Surround Sound System (met vier tweeters in de hoofdsteunen, twee per steun) gepuurd al is er ook nog optioneel de mogelijkheid te kiezen voor speakers van Bowers & Wilkins, goed voor 30 speakers en met shakers in de voorstoelen voor een 4D-ervaring. Een prijzige optie die je meer dan 5.000 eurootjes armer maakt. Niet op onze testwagen maar wel optioneel is een panoramisch dak uit vloeibaar kristal wat je met een druk op de knop (on)doorzichtig maakt. Daarnaast houdt het in de zomer warmte buiten en isoleert het in de winter.

Nog een leuk weetje voor de groene jongens… in elke BMW iX is 60 kilo gerecycled plastic verwerkt.

ONDERHUIDS

De 630 Nm koppelsterke BMW iX xDrive40 is voorzien van twee elektromotoren van 326 pk. Dit volstaat om het grote geheel in 6,1 seconden naar honderd te doen sprinten. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u, louter en alleen om deftig rijbereik te kunnen garanderen. Over rijbereik gesproken, BMW garandeert met zijn batterijpak van 76,6 kW tussen de 372 en 425 kilometer. Wij zaten op ongeveer 350 kilometer maar dat kan ook aan onze rechtervoet hebben gelegen.

Laden kan tot 150 kWh en duurt 31 minuten van 10 naar 80% aan de snellader. Andere tijden? 0-100% 2,3kw in 36 uur en 30 min (AC), 0-100% 11 kW in 7 uur en 45 min (AC) en 10-80% 50 kW in 1 uur en 20 min (DC).

Ook handig, bij het gebruik van het navigatiesysteem plant de auto desnoods zelf laadstops in en gebruikt de iX de warmtepomp om het accupakket op temperatuur te brengen. Technisch gezien een strak hulpmiddel want met een koud pakket laad je langzamer, mooi toch?

BMW Drivers Car? 

Misschien wel het belangrijkste van de hele test… hoe rijdt de iX? BMW kan er niet omheen, hun klanten kiezen voor de Beierse autoconstructeur vaak omdat ze een echte rijdeursauto onder hun kont willen hebben. En valt dit te combineren met een zware SUV? Wél, grotendeels zeker. Dankzij een diepliggend accupakket zijn ze erin gelaagd een perfecte gewichtsverhouding op de weegschaal neer te planten. Iets wat de wegligging bij uitdagendere stukken en snelheden alleen maar ten goed komt. Ok, een zware SUV krijg je niet zo strak op de baan als een M-model maar toch. Een beetje rolneiging is niet te vermijden maar zelfs een korte links-rechts bochtencombinatie werd zonder moeite afgehaspeld.

Modellen

Naast ons testmodel, de xDrive40 (vanaf 88.700) heb je ook de xDrive50 (vanaf 116.300) en de iX M60 (vanaf 139.950). Reken nog een resem aan opties en je weet dat je al snel begint bij 100k. Welke kiezen? Dat zal veel van het budget afhangen maar we zetten nog een paar verschillen op een rijtje:

– xDrive50: batterijpak 105 kW, tot 608 km autonomie, 523 pk en 0-100 in 4,6 sec
– M60: batterijpak 105 kW, tot 550 km autonomie, 540 pk en 0-100 in 3,8 seconden en een top van 250 km/u ipv 200.

Laden doe je deze laatste twee tot 200kW.

Conclusie

Wat ons betreft is de iX een perfecte en luxueuze reisgezel en bewijzen de ingenieurs bij BMW dat grootte niet persé wil zeggen dat je inboet aan rijplezier. De ’40’ is een correcte ‘instapper’ die doet wat het belooft maar mochten wij de controle hebben over het budget, zouden we wel gaan voor de ’50’, die biedt meer power, meer range en een hogere laadsnelheid. Wil je echt zot doen en heb je de sollen maar te spenderen onder het motto ‘de bank brengt toch niks op’, dan heb je natuurlijk nog de M60.  

 

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: DS 7 E-TENSE 4X4 360

Na een korte lanceringstest in Nice, nu de lange test Wat kunnen we vertellen ...

MG viert 100 jaar met pijlsnelle MG Cyberster

Een naar China geëmigreerde Brit  Als er één auto was waar we als zestienjarige ...

Elektrische laadpalen worden verplicht bankkaarten aan te nemen

Of toch niet helemaal… 13 april 2024, dat is de ultieme datum waar Europa ...