MenStyle Road Test: BMW i4 M50

Wie zegt dat een elektrische BMW geen M kan zijn?

BMW is klaar voor de (elektrische) toekomst. We hebben het niet meer over de i3, het eerste volledig elektrisch en eigenwijs productiemodel uit München, wel over de andere modellen die in sneltempo op ons afkwamen en zullen afkomen. Zo testten we vorig jaar nog de iX3, staat de iX nog op onze testplanning en zijn we bijvoorbeeld ook benieuwd naar de i7. De grote vraag die leeft bij petrolheads waar benzine door de aderen stroomt is of er wel een M-badge kan en mag gekleefd worden op het i-gamma. Wél, wij namen de i4 M50 graag voor een weekje mee om dit even uit te vogelen.

De i4, die koetswerkmatig niet veel verschilt van zijn fossiel aangedreven broertje, de 4-reeks, is er eentje naar ons hart. Zelf hebben we namelijk een 4-reeks in de garage staan, weliswaar een kilometer vretende 420 Gran Coupé op dinosap. We waren dan ook erg benieuwd hoe de 4-reeks zich als puur (en zwaardere) elektrische én M-variant gedraagt.

We beginnen met het batterijpack. Dat heeft, net als de eDrive40 overigens, een brutocapaciteit van 83,9 kWh (80,7 kWh netto). Met dat verschil dat de i4 M50 niet één maar twee elektromotoren (één op elke as) heeft om het geheel voort te drijven. Zo stijgt het vermogen van 250 kW/340 pk (eDrive40) naar 400 kW/544 pk, oftewel 34 pk meer dan de M4 Competition, die we hier al eens testten, bijvoorbeeld. Meer nog, ook het koppel stijgt gigantisch. Daar waar de 3.0 liter twinturbo uit de M4 ‘slechts’ 650 Nm koppel heeft, doet de i4 M50 het met zo maar eventjes 795 Nm (gedurende 10 seconden met dank aan de Sport Boost Functie).

Zo schiet de i4 M50 in slechts 3,7 seconden naar 100, oftwel 0,2 seconden sneller dan de M4 Competition. Erg snel, opwindend en zonder enige schakelonderbreking. Hetgeen we missen? Ondanks het redelijk geslaagde artificiële geluid van Hans Zimmer de klanken van een pruttelende zescilinder.

Maar hoe rijdt hij? Wél, snel, precies, nauwkeurig en efficiënt al strooien de zware batterijpacks een heel klein beetje roet in het eten ter vergelijking met de traditionele en lichtvoetige M-modellen. Over voeten gesproken, in tegenstelling tot de M3 en M4 staat de i4 helaas niet op de Michelin Pilot Sport 4S-banden, wat ook die extra procentjes extra kleefplezier aan het wegdek zou kunnen zorgen. Toch doet de ophanging wat van een M-model mag verwacht worden, wordt er vlijmscherp ingestuurd en bezorgen acceleraties en krachtige remmomenten je brein genoeg prikkels zodat je weet met een M-model onderweg te zijn.

Wat met het rijbereik? Steevast ook een argument dat petrolheads steeds op tafel gooien. Een trackday op Circuit Zolder of Spa-Francorchamps onderbreek je enkel met een tankbeurt van maximum vijf minuten horen we ze al zeggen. Wél, wat de i4 en maximaal rijbereik betreft ben je het best af met de iets meer bescheiden eDrive 40. Die belooft 493 tot 590 kilometer aan WLTP-rijbereik tegenover 416 tot 521 bij de M50. In theorie én ook wel in praktijk. Zo geven ze een gemiddeld verbruik op tussen 18 en 22,5 kWh/100 kilometer.

Onze testweek, die gepaard ging met redelijk wat rechtervoet-stroomstoten tikte af op 22,9 kWh. We hebben met onze rijstijl al andere marges gezien bij de concurrenten van de Beierse autobouwer. Mooi en een extra pluspunt, met dank ook aan de predictieve regeneratiefunctie dat snelheid en het afremmen aanpast aan de weg met behulp ven het navigatiesysteem (snelheidsbeperkingen). Heb je de batterijen toch leeggetrokken, dan kan je via de snellader tot 200 kW tot 80% bijladen in zowat 30 minuten. Minuten die we gebruikten om binnenin ook alles te ontdekken.

Over binnenin gesproken, hier zien we ook verschillen met de varianten met verbrandingsmotor. Zo onderscheidt de i4 zich met zijn grote gebogen “BMW Curved Display” infotainmentscherm, dat we ook terugvinden in de iX. Op dit dubbele scherm, dat een 12,3 inch grote digitale tellerpartij combineert met een 14,9 inch grote tablet bedien je alles met één vinger in een wip. Een tip? Heb altijd een microvezeldoekje in de wagen als je niet tegen vingerafdrukken kan.

Wat kost het? Wél, je hebt al een BMW i4 eDrive40 vanaf € 62.000. De M50 tikt af op minimum € 77.400. Vink hier en daar nog wat (dure) hebbedingetjes af op de optielijst en je weet dat de uiteindelijke bestelbon wel wat hoger aftikt. Onze stevig uitgeruste versie tikt bijvoorbeeld een kleine 90.000 euro af.

Conclusie

BMW is klaar om ook een M-badge op i-modellen te kleven en dat zullen klanten die omwille van welke (fiscale) reden ook moeten overstappen op elektrificatie tevreden stellen. De i4 M50 is een echte driverscar en doet wat het belooft, BMW’s dynamisch rijplezier. Enig minpuntje, hoe goed Hans Zimmer het artificieel geluid gemaakt heeft, het zal nooit die van een ronkende drieliter vervangen.

 

 

You May Also Like

Comeback door grote poort voor Hummer… maar 100% elektrisch

Van een ommezwaai gesproken… We hadden het al eerder horen waaien en jullie al ...

Abarth frist 595 gamma op met fris kleurtje en heerlijke sound!

Zien én horen! Het merk met de Schorpioen introduceert het nieuwe Abarth 595-gamma, dat ...

Pagani Huayra Tricolore is een ode aan Le Freche Tricolori

Tradities… In 2010 vierde Pagani de 50ste verjaardag van Le Freche Tricolori, het stuntteam van ...