Even over en weer…
Hoe het staat met onze ecologische voetafdruk? Mogen we deze vraag even passen? Neen? Wél, gezien de rustige corona-jaren, die hopelijk nu achter de rug zijn, hebben we nog wel wat reisjes in te halen. Daarom waren we ook laaiend enthousiast dat de sympathieke kerels van Stellantis ons uitnodigden voor een dagje Rüsselsheim, de plaats waar de nieuwe Opel Astra Sports Tourer voorgesteld én gebouwd werd/wordt.
Even meer over de Astra. Die is sinds september 2021 ondertussen aan zijn zesde generatie toe en is sinds 1991 met zijn 15 miljoen verkochte exemplaren een icoon en bestseller. Ze kunnen er in Rüsselsheim dan ook niet omheen, de verwachtingen liggen hoog. De Sports Tourer, die zonder corona zijn werelddebuut had moeten maken op het Autosalon van Brussel, kregen we al in avant-première te zien in hotel ‘The Merode’ in Brussel tijdens een onderonsje met Opel CEO Uwe Hochgeschurtz.
‘Het is een opportuniteit voor Opel. Zo krijgen we toegang tot nieuwe technologieën op een moment dat ‘de auto’ zijn grootste transitie ooit meemaakt: de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische. De investering is gigantisch en je hebt een groep nodig om een voldoende groot volume te kunnen omzetten. Maar let op, alles wat we doen, doen we in Rüsselsheim, in Duitsland. Opel is dus nog altijd op en top Duits‘, aldus de grote Opel-baas.
Wel, tijd dus om dat op en top Duits, tijdens een blitzbezoek, inclusief een fabriekstoer, eens zelf te gaan ervaren. En zo stonden we op een vroege dinsdagochtend in Zaventem klaar om te boarden richting Frankfurt.
Niet alleen de Astra Hatchback of Sports Tourer, die veel gelijknissen tonen, wordt in Rüsselsheim gebouwd, hij deelt dezelfde band met de DS4. Indrukwekkend wel om te zien hoe de Astra op dezelfde lijn in elkaar geknutseld wordt als de DS4 zonder dat er één moertje of schroefje verkeerd gedraaid wordt. Vakwerk daar wetende dat ook alle verschillende motorisaties door elkaar gebouwd wordt. Diesel? Benzine? Hybride? Geen enkel probleem.
Maar we kwamen voor de Astra Sports Tourer. Deze Astra ‘break’ vertegenwoordigt zo’n zestig procent van de verkoopcijfers en is dus misschien wel de belangrijkste telg binnen de Opel-familie. Ten opzichte van zijn voorganger is de wielbasis een kleine 7 centimeter gegroeid en hij is ook zo’n 5,5 centimeter groter dan de hatchback. In totale lengte is hij zo’n 6 centimeter korter dan zijn voorganger maar dat in combinatie met zijn langere wielbasis moet dit het rijgedrag ten goede komen… zonder afbreuk te doen aan voldoende ruimte. Met een achterbank neergeklapt heb je 1.634 liter aan ruimte en kan je tot een lengte van 1m85 laden. We willen de onderwereld niet direct tot ideeën brengen maar dat is wel het equivalent van een grote volwassen man.
De Astra valt op met zijn nieuwe expressieve Opel Vizor frontpartij en het digitale Pure Panel dashboard waarbij die laatste de leuze ‘Detox to the max’ enkel het meest essentiële toont. De stoelen, die ook een ergonomie-label (AGR) meekregen doen je niet naar een chiropractor lopen na een reisje naar het zuiden. Alles bij elkaar bundelt de Astra Sports Tourer op een unieke manier een aantal onderscheidende kenmerken: praktisch, stijlvol, sportief en ruim.
Tijdens ons kort verblijf bij onze Duitse vrienden hadden we de opportuniteit drie verschillende motorisaties met onze rechtervoet kennis te laten maken van een 180 pk sterke PHEV, tot een 1,2 liter benzine (130 pk) naar een, sorry Greta, 1,5 liter diesel (130 pk). Onze favoriet van de dag? Tja… duidelijk niet? De PHEV is de enige van de drie waar het dynamisch en sportief onderstel kan laten werken waarvoor het gebouwd is. Al zijn we ook benieuwd naar de nog later te onthullen 225pk-sterke versie. Ook een 100% elektrische variant is in aantocht al zouden we hiervoor nog moeten wachten tot ergens in 2023.
Wat kost het? Wél, de Astra Sports Tourer start al vanaf 28.400€ (manuele 1,2 benzine 110pk). De manuele 1,5 liter diesel is er vanaf 34.900€. Wil je echter de 8-traps automaat dan betaal je 1.900€ extra. De 1,6 hybrid variant van 180pk, steeds in automaat, kost je 39.750€.
De looks, korte rijbeleving en prijszetting even in de mixer genomen weten we één ding… ook deze zesde generatie, en zeker de Sports Tourer wordt opnieuw een bestseller.