MenStyle Road Test: Jaguar I-PACE EV400

Na de heel korte test, nu de long drive

Wij ons wat volgt weet dat wij onlangs met de sympathieke rekels van Jaguar mee naar Rome zijn geweest voor een succesvolle lifestyle-driedaagse met als kers op de taart een grandioze overwinning in de Formule E. Het was ook daar dat we voor het eerst plaatsnamen in een Jaguar I-Pace, zijnde een ‘right hand drive’ in de smalle straten van Rome. Aangezien we het ook met een ‘gewone’ I-Pace, het stuur aan de linkse kant dus, wilden doen, kregen we ook een week lang de I-PACE mee in België. En of het een aangename ‘wederkennismaking’ was.

De I-PACE EV400… wat is het juist? Wél een 100% elektrisch aangedreven EV van, jawel 400 pk, netjes verdeeld over elke as goed voor een gecombineerd koppel van, hou u vast, 696 Nm. Die elektromotoren krijgen stroom van een 90 kWh sterke lithium-ionbatterij. Dit zou de I-PACE zo’n rijbereik van 470 kilometer (WLTP) moeten opleveren, uiteraard onderhevig aan rijstijl, weersomstandigheden en de trajecten die je doet. Wij kwamen niet verder dan 380 kilometer maar gezien onze rijstijl en de vaak trajecten over autosnelwegen helemaal geen slecht resultaat, integendeel. En val je toch zonder stroom kent de I-PACE ‘normale’ laadtijden in vergelijking met zijn concurrenten. Zo kan je snelladen tot 100 kW waar je per kwartier ongeveer 125 kilometer verder kan en aan de 11kW-lader wat verder in de straat heb je een dikke 9u nodig om hem van 0 tot 100% op te laden.

Waar we gelukkig van werden zijn de acceleraties. Van 0 naar 100 km/u doet deze Brit dit in 4,8 seconden, niet slecht voor een 2,2 ton ‘zware’ EV. Niet alleen rechtdoor maar ook in de bochten doet de I-Pace het uitstekend. Deze stille sportieveling reageert direct, accuraat en helt niet over zonder het belangrijkste kenmerk van deze JAG in de kijker te zetten, comfort uit het oog te verliezen. De ophanging filtert elke oneffenheid in het ‘fantastisch’ Belgisch wegdek weg en versterkt het gevoel van relax cruisen. Hoewel relax… de keren dat we nog snel even accelereerden of vlotjes een voorligger nog net even inhaalden zijn op een week niet te tellen.

Binnenin vinden we vooral veel ruimte terug. De stoelen zitten voortreffelijk en het interieur is hoogwaardig afgewerkt. Typisch Jaguar natuurlijk. Ook het infotainmentsysteem is handig in gebruik en de kwaliteit (graphics) spat letterlijk en figuurlijk van het scherm. Voor de rest is er maar één woord dat alles omschrijft… logica. Alles staat waar het moet staan en dat is fijn.

Conclusie

Het was aangenaam (opnieuw) kennismaken met de I-Pace, nu met het stuur links. Hij rijdt voortreffelijk, is vlot en dynamisch zonder de luxe en het comfort waar deze Brit toch voor gekend staat op te geven. Het rijbereik is ok en laden gebeurt relatief snel. Een concurrentiële I-PACE is er al vanaf 82.075 euro al kan dit nog wel wat oplopen naargelang de versie en opties je kiest. Ons testmodel, de HSE, kwam al gauw net boven 100k uit. Configureren doe je HIER.

 

 

You May Also Like

Hou een karaoke-avond in… je Tesla

Zotter moet het niet worden… Dat Elon Musk en zijn kornuiten bij Tesla zotte ...

Ex-F1-wereldkampioen Jenson Button lanceert Radford Type 62-2

Een eerbetoon aan de Lotus Type 62 Samen met designer Mark Stubbs en journalist ...

LF-Z Elecrified Concept toont de richting waar Lexus naartoe wil

En die richting is tegen 2025 veel nieuwe elektrische modellen Naast een pak hybride ...