24 uur van Le Mans: BMW M Motorsport keert na 25 jaar terug naar de topklasse

Met de BMW M Hybrid V8

De meest mythische endurance race ter wereld? Sowieso de 24u van Le Mans. Vorig jaar waren we nog te gast bij Peugeot, die na een lange afwezigheid in de honderste editie hun herintrede vierden, dit jaar wordt het pak op nog meer constructeurs getrakteerd waaronder BMW dat exact 25 jaar na zijn laatste deelname (én overwinning) met de BMW V12 LMR in de hyperklasse hun comeback vieren, nu met de BMW M Hybrid V8.

In de hypercarklasse staan BMW M Team WRT en zes BMW M fabrieksrijders tegenover wat waarschijnlijk de zwaarste competitie in de huidige autosport is. 23 hypercars van negen fabrikanten zijn ingeschreven voor het uithoudingshoogtepunt van het jaar. In de #15 BMW M Hybrid V8 zullen Raffaele Marciello (SUI), Dries Vanthoor (BEL) en Marco Wittmann (GER) om beurten de eer van München verdedigen. De #20 BMW M Hybrid V8 Art Car wordt bestuurd door Robin Frijns (NED), René Rast (GER) en Sheldon van der Linde (RSA). Het ontwerp van de 20e BMW Art Car door Julie Mehretu werd op 21 mei onthuld in het Centre Pompidou in Parijs (FRA). Het is gemaakt op basis van een van de werken van de kunstenares als een “performatief schilderij”.

In de LMGT3-categorie heeft Team WRT twee BMW M4 GT3’s in nieuwe kleuren. De #31 BMW M4 GT3 wordt bestuurd door de winnaars van de 6 uur van Imola (ITA), Augusto Farfus (BRA), Sean Gelael (INA) en Darren Leung (GBR). De wagen #46 wordt gedeeld door Maxime Martin (BEL), Valentino Rossi (ITA) en Ahmad Al Harthy (OMA).

Historiek

Ter gelegenheid van de comeback in de topklasse na 25 jaar viert BMW ook zijn geschiedenis op Le Mans. Legendarische voertuigen zoals de winnende BMW V12 LMR uit 1999 en de BMW 3.0 CSL Art Car van Alexander Calder uit 1975 kunnen worden bewonderd door de meer dan 300.000 verwachte fans.

BMW’s eerste succesvolle start op Le Mans vond plaats in 1939 met een BMW 328 Touring Coupé. Hij won zijn klasse en eindigde als vijfde algemeen. Pas in de jaren 1970 maakte BMW opnieuw furore in Le Mans, vooral met de uitvinding van de BMW Art Cars door Jochen Neerpasch en Hervé Poulain. De Calder Art Car debuteerde in 1975. Daarna volgden de BMW 3.0 CSL van Frank Stella in 1976, de BMW 320i Turbo van Roy Lichtenstein in 1977 en de BMW M1 van Andy Warhol in 1979. Andere BMW Art Cars op Le Mans waren de BMW V12 LMR van Jenny Holzer in 1999 en de BMW M3 GT2 van Jeff Koons in 2010.

BMW M Motorsport behaalde zijn grootste sportieve successen in de jaren 1990. Boven alles staat de algemene overwinning voor Yannick Dalmas (FRA), Pierluigi Martini (ITA) en Joachim Winkelhock (GER) in de #15 BMW V12 LMR in 1999. In 1995 had er al een auto met BMW-motor gewonnen, namelijk de BMW McLaren F1 GTR. Meest recentelijk nam BMW M Motorsport in 2018 en 2019 deel met de BMW M8 GTE.

 

You May Also Like

Giulia en Stelvio MY2020, nieuwe dimensie van Alfa-rijden

Evolutie in drie richtingen: technologie, autonoom rijden, connectiviteit Wij kunnen niet ontkennen dat wij ...

🎥 Dit is de nieuwe Lancia Rally Car

En hopelijk eentje die zijn naam alle eer aandoet Dat Lancia een geschiedenis heeft ...

BMW plaatst X7 uit de zon

Wel in de schaduw… BMW kent wel een paar modellen waar je of voor, ...