Nadat we een paar weken geleden al de stekkerversie van de Skoda Octavia Combi RS, de iV, konden testen was het nu de beurt aan zijn broertje, de niet plug-in versie. Het moment om beide sportieve Tsjechen eens met elkaar te meten. Wat is het verdict?
Wat is een Skoda Octavia RS? Wél, de volledige omschrijving kon je HIER al lezen bij onze vorige test maar kort door de bocht is het een sportieve Octavia, de vierde generatie overigens, met aangepaste bumpers, rode remklauwen, (optionele) 19” stoere lichtmetalen velgen, zwarte accenten (grille, logo’s en raamomlijsting), dubbele verchroomde uitlaat en in dit geval geen heerlijke ‘Race Bleu’, maar wel zwarte metaalkleur.
Deze niet-stekkerversie met zeventraps DSG-automaat heeft ook 245 pk (370 Nm), goed voor een spurtje in 6,7 seconden naar 100 en een topsnelheid van 250 km/u. Geen elektrische ondersteuning dus logisch gezien verbruikt hij ook meer. Volgens de constructeur moet voor deze 2,0-liter benzinemotor 6,5 liter volstaan… wij klokten, sportieve jongens we zijn, af op een klein litertje meer.
Het rijgedrag is dynamisch en sportief en wat ons betreft meer RS dan in de iV. Het grote voordeel van de tweeliter benzine, die we trouwens ook in de Golf GTI terugvinden, is dat hij alleen opereert en dus nooit hoeft ‘na te denken’ (en dus soms een fractie van een seconde later reageert) van waar de kracht moet komen, iets wat we wel ervaarden met de iV die het moet doen met een 1,4 liter benzinemotor én elektromotor. Qua wegligging, comfort en gebruiksgemak kunnen we de twee broertjes bestempelen als tweelingen.
Het geluid is subtiel sportief al klonk de RS badge in het verleden wel stoerder en krachtiger. Dank u Europa… en dat mag je, in tegenstelling tot je buurman, best cynisch opvatten.
Vanafprijs van deze Skoda Octavia Combi RS? 50.150 euro.
Het verdict?
Onze voorkeur gaat naar de pure RS al krijgen we nu ongetwijfeld een kwaad telefoontje van onze boekhouder die ons ongetwijfeld naar de fiscaalvriendelijke iV zou willen leiden. Rationeel en ecologisch ook de betere keuze maar wij zijn echter gevoelsmensen en mensen die opereren vanuit het buikgevoel. RS vs RS iV? 1-0!
Als afsluiter willen we je nog een kleine en amusante tip meegeven mocht je met een zwarte Octavia RS (’s avonds) in Antwerpen op pad gaan. De kans dat je een paar deugnieten plots ziet wegrennen is reëel en dat hebben we met enig leedvermaak zelf kunnen aanschouwen. Een zwarte Octavia RS is niet voor niets gekend als één van de anonieme wagens van de Antwerpse flikken en zijn Snelle Respons Team.