MenStyle Road Test: Skoda Octavia Combi RS iV

Nu de stekkerversie, straks de klassieke benzineversie 

Voor het eerst kregen we de kans om een Skoda op te pikken. Het was geen moeilijke opdracht om door de catalogus te bladeren en de Skoda Octavia RS eruit te pikken. En omdat we wel houden van een ‘break’ én we ook wel eens de nieuwe versie met stekker wilden proberen, werd het de Octavia Combi RS iV. Meer nog… omdat we sympathieke rekels zijn en bij Skoda er al minstens even sympathieke en ravissante dames rondlopen, krijgen we zelfs nog een extraatje binnenkort. Met een extra weekje niet ‘plug-innen’ hebben we ook een testweek met de niet stekkerversie voor de kiezen…euh, rechtervoet. Dat voor later…

Eerst de RS iV. Wat is het? Wél een sportieve Octavia, de vierde generatie overigens, met aangepaste bumpers, rode remklauwen, (optionele) 19” stoere lichtmetalen velgen, zwarte accenten (grille, logo’s en raamomlijsting), dubbele verchroomde uitlaat en in ons geval een heerlijke ‘Race Blue’ metaalkleur.

De iV heeft een gecombineerd vermogen van 245 pk en 400 Nm en een DSG-versnellingsbak met zes verzetten wat deze sportieve jongen in zijn geheel van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden doet sprinten. De 245 volbloed paardjes komen uit twee stallen. Zo gebruikt de RSiV een 1.4 liter TSI-turbobenzine van 150 pk (250 NM) in combinatie met een elektromotor van 85 kW, omgerekend 116 pk. Die laatste wordt aangedreven door een batterijpack van 13 kWh en stelt je zelfs in staat om 60 kilometer autonoom op ‘groene’ stroom te rijden. Zo komt deze fiscaal vriendelijke RS uit op 34g/km CO2 en een gemiddeld testverbruik (en we zijn niet de zuinigste jongens die er zijn) van 4,8 liter/100 kilometer. Onze boekhouder lacht alvast zijn tanden bloot.

Maar deden wij dit ook? Wél, laten we stellen dat dit voor een sportieve gezinswagen mooie cijfers zijn en dat we echt wel genoten hebben van deze RS iV… zolang er nog voldoende stroom in de batterij zat tenminste. Zodra we zonder zaten vielen we natuurlijk terug op de 150 pk en dan werd het een ander verhaal. Het is voor de meer sportieve rijders onder ons dus aangewezen rekening te houden met op-tijd-geplande-oplaadbeurten.

En zolang je stroom in de batterij hebt, is het één en al rijplezier. Snel en dynamisch zijn dan ook adjectieven die vaak over onze lippen rolden. Ook het weggedrag en bochtenwerk gaat aangenaam, sportief en erg vlot met dank aan een zeer goed afgestelde ophanging. Bij het snel optrekken durven de 245 paardjes zich wel eens te vergalopperen en slippen de wielen, zeker bij nat weer, door tot hij terug wat grip krijgt. Iets wat hij zelfs geregeld herhaalt bij het opschakelen van versnelling één naar twee. Uw bandenmarchand ziet het graag gebeuren.

Binnenin vinden we, uiteraard, ook de RS-accenten terug. goed zittende sportzetels, sportpedalen, een (verwarmd) sportstuur inclusief DSG-Flippers,… alles fijn afgewerkt met de nodige materialen zoals chroom, alcantara, contrasterende rode stiknaden,… .

Ook wat betreft veiligheid en connectiviteit voldoet de RS iV aan de steeds hoger wordende verwachting. De rijhulpmiddelen (head-up display, parkeerhulp, vermoeidheidsdetectie, noodremhulp, Rear Traffic Alert, Side Assist en adaptieve cruise control…) zijn aanwezig, je hebt een mooi overzicht via het digitale dashboard en het infotainment systeem, inclusief Apple CarPlay/Android Auto, is erg gebruiksvriendelijk.

Quanta costa? De RS iV heeft een basisprijs van 50.350 euro die mits nog wat extra opties (zoals de 19″ velgen, metaalkleur, CANTON Sound System,…) loopt dit nog wel wat op.

Conclusie

Een leuke, sportieve, praktische gezinswagen die papa’s en ongetwijfeld ook mama’s een lach op het gezicht toveren en die in zijn vierde generatie trouw blijft aan zijn (RS-)succesformule zijnde snel, efficiënt, veilig en praktisch. Of de stekkerversie de juiste versie is? Fiscaal en milieubewust dankzij een bruikbaar dagelijks elektrisch bereik gezien misschien wel al zullen we de vergelijking pas echt maken als we de iets goedkopere en altijd over de 245 paardjes beschikkende niet-stekkerversie een weekje testen. Wordt vervolgd.

 

You May Also Like

McDonald’s en Nissan lanceren 2022 GT-R NISMO

Fastfood, Fast Car… Wie in Japan een Happy Meal bestelt krijgt er vanaf volgende ...