Wij zijn nu al fan
We waren twee jaar geleden één van de eerste die de ‘concept’ Tonale voor het eerst mochten ontmoeten bij een Stellantis (toen FCA) bedrijfsbezoekje in Turijn. Deze crossover kwam de Giulia en Stelvio vervoegen en moet een antwoord bieden op concurrenten als de BMW X2, Jaguar E-Pace,… . En ja, we waren meteen laaiend enthousiast.
Het heeft even geduurd maar vandaag hebben de dames en heren van Alfa Romeo de ‘echte’ Tonale kennis laten met de wereld. En ja, we blijven enthousiast. Het design, dat ons wel wat doet denken aan de Brera en de SZ Zagato is een pareltje. We herkennen de ‘Scudetto’ radiatorrooster, een mooie sportieve GT-lijn, stijlvolle en typische Alfa-velgen,… eentje met het enige echte Alfa-DNA dus.
Bij de lancering zullen verschillende versies aangeboden worden:
– Een 1,5 liter benzine hybride (met een 48 volt elektromotor) van 130 of 160 pk. Hiermee kan je de wagen bij lage snelheden, het cruisen of bij het parkeren doen voortbewegen zonder benzine te verbruiken.
– Een 1,3 liter benzine plug-in hybride. Die wordt gekoppeld aan een elektromotor die op de achteras geplaatst wordt waardoor het model vierwielaandrijving en stevige prestaties krijgt dankzij een gecombineerd vermogen van 275 pk, goed voor een spurtje van 0 naar 100 in 6,2 seconden. Puur elektrisch geraak je 80 kilometer ver. Het Q4-tractiesysteem, standaard op deze plug-in hybride, zorgt voor een ongeëvenaard niveau van veiligheid en rijplezier.
– Ook een 130 pk sterke diesel gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling komt het gamma vervoegen.
Nieuw en uniek in de wereld is dat de Tonale als eerste ooit het NFT-certificaat haalt waarmee de volledige historiek van de wagen geverifieerd kan worden dankzij een onkraakbaar digitaal certificaat. Dit moet de restwaarde van het model verhogen.
De prijzen zijn nog niet gekend maar worden binnen enkele weken bekend gemaakt. De eerste leveringen vinden plaats in juni (mild hybride). Later volgen de diesel en de plug-in hybride (eind dit jaar).